Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestațiile pe care le-au depus constructorii Astaldi (Italia) și PORR Austria la contractul de 1,6 miliarde de lei semnat de CFR cu Alstom-Arcada pentru modernizarea primului lot Cluj-Napoca – Aghireș al căii ferate ce leagă Clujul de Episcopia Bihor. Atribuirea celui mai mare proiect finanțat prin PNRR – electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca –Episcopia Bihor s-a lăsat cu contestații în serie. Firma Webuild, fosta Astaldi, a contestat rezultatul procedurii organizată de CFR pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a lucrărilor.
Contestații nefondate
Condamnată și ea pentru corupție, Webuild și-a propus să demonstreze că procesul de evaluare a ofertelor transmise de către asocierea de firme Railworks (formată din societățile Alstom, Aktor si Arcada) și asocierea FCC Construction SA-Gulermark-CCN ar fi fost viciat prin faptul că Alstom ”se încadrează în cazurile de excludere din procedură prevăzute de art. 180 alin. (1) lit. c) din Legea nr.99/2016”.
Alstom ar fi fost sancționată cu 16,4 milioane de lire sterline de către guvernul Marii Britanii pentru corupție și mită. Potrivit Webuild, abaterea profesională gravă a Alstom a fost “confirmată în mod oficial de Biroul pentru fraude grave (Serios Fraud Office), departament al Guvernului Regatului Unit care investighează și urmărește în iustiție fraudele grave sau complexe și corupția în Anglia, Țara Galilor și Irlanda de Nord”. CNSC a considerat că ambele contestații sunt nefondate și le-a respins.
Asocierea Alstom-Arcada a câștigat contractul pentru Lotul 1 Cluj -Aghireș (31 km.) cu o ofertă de 1,5 miliarde lei, iar noua lege a achizițiilor obligă CFR să semneze contractual odată fiind cunoscută decizia CNSC. Aceasta chiar dacă există posibilitatea de a face apel.
Linia ferată Cluj-Napoca- Oradea are o lungime de 166 de kilometri.