Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menţinerii stabilităţii macroeconomice,
a fost declanşată procedura de deficit excesiv.
Prin OUG 90/2023 se impun măsuri suplimentare de limitare a cheltuielilor, astfel încât să se asigure premisele încadrării în ţinta de deficit stabilită pentru acest an, deoarece, în lipsa unor măsuri bugetare adoptate de urgenţă, care să conducă la limitarea şi diminuarea cheltuielilor bugetare pe perioada rămasă până la sfârşitul acestui an, ţinta de deficit asumată poate fi depăşită, cu consecinţe imediate asupra creşterii costurilor finanţării deficitului bugetar, dar şi asupra fondurilor alocate pentru investiţii în cadrul Politicii de coeziune, precum şi asupra fondurilor alocate prin PNRR.
În cazul fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021- 2027, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, sunt prevăzute sancţiunile aplicabile statului membru care pot duce până la suspendarea parţială a fondurilor europene.
În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a ordonanţe de urgenţă, ordonatorii de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:
a)”Bunuri şi servicii” pentru alineatul “Furnituri de birou”;
b)Reparaţii curente;
c)Bunuri de natura obiectelor de inventar;
d)Cărţi, publicaţii şi materiale documentare;
e)Consultanţă şi expertiză;f)Pregătire profesională;
g)Studii şi cercetări;
h)Contribuţii ale administraţiei publice locale la realizarea unor lucrări şi servicii de interes public local, în baza unor convenţii sau contracte de asociere;
i)Alte cheltuieli, cu excepţia alineatelor “Chirii”, “Prime de asigurare nonviaţă” şi “Executarea silită a creanţelor bugetare”;
j)Asociaţii şi fundaţii, cu excepţia angajamentelor ce vizează domeniile “Sănătate”, “Asistenţă socială” şi finanţarea structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale prevăzute la art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară prevăzute la art. 10 din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice au obligaţia de a dispune măsurile necesare astfel încât plăţile lunare efectuate în perioada noiembrie- decembrie 2023 la titlul de cheltuieli bugetare “Bunuri şi servicii” să fie cel mult la nivelul mediei plăţilor efectuate în perioada ianuarie-septembrie 2023, în limita bugetului aprobat la acest titlu de cheltuieli.
Instituțiile şi autorităţile publice locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, nu pot finanța din fonduri publice, cu excepţia celor provenite din donaţii şi sponsorizări, organizarea de evenimente comunitare cum ar fi festivaluri, concerte, competiții locale, festivităţi, sărbători tematice, dar fără a se limita la acestea.