Asomarea animalelor înainte de a fi ucise poate fi impusă în Uniunea Europeană, fără ca prin aceasta să fie încălcată libertatea religioasă și ritualurile tradiționale, a apreciat, joi, Curtea Europeană a Uniunii Europene (CJUE). Curtea s-a pronunțat astfel asupra unui decret adoptat în regiunea flamandă din Belgia, care a impus această asomare prealabilă în numele bunăstării animalului. În acest fel au fost interzise, dacă erau făcute fără asomare, inclusiv sacrificările prevăzute de un rit religios.
Decretul belgian a fost contestat în special de mai multe asociații evreiești și musulmane care au cerut anularea sa în tot sau în parte. În opinia acestora, întrucât nu permite credincioșilor evrei și musulmani să își procure carne provenită de la animale sacrificate în conformitate cu preceptele lor religioase, care s-ar opune tehnicii asomării reversibile, îi împiedică pe credincioși să își practice religia.
”În vederea promovării bunăstării animale în cadrul sacrificării religioase, statele membre pot, fără a încălca drepturile fundamentale consacrate de cartă, să impună un procedeu de asomare reversibilă și care nu poate conduce la moartea animalului”, a stabilit Curtea europeană de justiție.
În opinia CJUE, deși este admisă practica sacrificării religioase, în cadrul căreia animalul poate fi ucis fără asomare prealabilă, această formă de sacrificare nu este totuși autorizată decât cu titlu derogatoriu în Uniune și doar pentru a asigura respectarea libertății de religie. Potrivit Curții, regulamentul privind protecția animalelor în momentul uciderii nu se opune ca statele membre să impună o obligație de asomare înainte de uciderea animalelor care să se aplice și în cadrul unei sacrificări prevăzute de ritualuri religioase, însă cu condiția ca, procedând astfel, statele membre să respecte drepturile fundamentale consacrate de cartă.
”Curtea concluzionează că măsurile cuprinse în decret permit să se asigure un just echilibru între importanța atribuită bunăstării animale și libertatea credincioșilor evrei și musulmani de a-și manifesta religia. În această privință, ea constată în primul rând că obligația de asomare reversibilă este aptă să realizeze obiectivul promovării bunăstării animale. În al doilea rând, în ceea ce privește caracterul necesar al ingerinței, Curtea subliniază că legiuitorul Uniunii a înțeles să recunoască fiecărui stat membru o marjă de apreciere amplă în cadrul concilierii protecției bunăstării animalelor la uciderea lor și a respectării libertății de manifestare a religiei. Or, s-a ajuns la un consens științific cu privire la faptul că asomarea prealabilă constituie mijlocul optim pentru a reduce suferința animalului în momentul uciderii sale. În al treilea rând, referitor la caracterul proporțional al acestei ingerințe, Curtea observă, mai întâi, că legiuitorul flamand s-a bazat pe cercetări științifice și că a înțeles să privilegieze cea mai modernă metodă de ucidere autorizată”, se arată în comunicatul CJUE.
În România, sacrificarea unor specii de animale de către proprietari, în gospodării, se face prin derogare, numai pentru consumul propriu și cu recomandarea ca animalele să fie în prealabil asomate, fiind astfel ferite de suferință în timpul prinderii și înjunghierii.
DOCUMENT – Decizia CJUE în privința sacrificării animalelor prin asomare, raportată la libertatea religioasă: