Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit, printr-o hotărâre dată joi, că statele membre pot restrânge, în anumite condiții, distribuția produselor cosmetice care sunt susceptibile să fie confundate din cauza aspectului lor cu produsele alimentare și să determine riscuri pentru sănătate. ”Interesul de a proteja sănătatea și siguranța consumatorilor poate, în anumite cazuri, să prevaleze asupra dreptului de comercializare a anumitor produse cosmetice”, a decis Curtea într-un caz care vizează distribuția unor bile de baie efervescente pe un site de internet.
Potrivit documentelor CJUE, o firmă care vinde în Lituania produse cosmetice prin intermediul unui site de internet, a făcut obiectul unui control din partea autorităților. Acestea au apreciat că unele dintre produse – respectiv mai multe tipuri de bile de baie – aveau aspectul unor produse alimentare, implicau pentru consumatori, în special pentru copii, un risc de intoxicație și puneau în pericol siguranța consumatorilor. Drept urmare, autoritățile lituaniene au obligat firma să le retragă de pe piață.
Sesizată în ultimă instanță cu litigiul dintre companie și autoritățile din Lituania, instanța administrativă supremă lituaniană a cerut Curții de Justiție clarificări cu privire la interpretarea Directivei 87/357 pentru a stabili dacă trebuie să se demonstreze prin date obiective și dovedite că faptul de a introduce în gură produse care, deși nu sunt produse alimentare, au aspectul unor astfel de produse poate prezenta riscuri pentru sănătate sau pentru siguranță.
Argumentele CJUE
Prin hotărârea pronunțată joi, CJUE a amintit că Directiva 87/357 se aplică produselor care nu sunt ceea ce par a fi și care pun în pericol sănătatea sau siguranța consumatorilor. Reglementarea vizează, potrivit termenilor săi, produsele care pun în pericol sănătatea sau siguranța consumatorilor și care, deși nu sunt produse alimentare, au aspectul unor asemenea produse, iar consumul lor poate implica riscuri precum sufocarea, otrăvirea ori perforarea sau obturarea tubului digestiv.
Curtea a subliniat însă că directiva invocată prevede o interdicție de comercializare, de import, de fabricare sau de export a anumitor produse dacă sunt îndeplinite patru condiții cumulative:
– produsul trebuie să fie un produs nealimentar care are forma, mirosul, culoarea, prezentarea, ambalajul, etichetarea, volumul sau dimensiunea unui produs alimentar,
– caracteristicile menționate mai sus trebuie să fie de așa natură încât să fie previzibil că produsul este confundat de consumatori, în special de copii, cu un produs alimentar,
– trebuie să fie previzibil că, în consecință, consumatorii introduc acest produs în gură, îl sug sau îl înghit
– faptul de a introduce acest produs în gură, de a-l suge sau de a-l înghiți poate implica riscuri precum sufocarea, otrăvirea ori perforarea sau obturarea tubului digestiv.
Curtea precizează că autoritățile naționale sunt obligate să aprecieze, în fiecare caz în parte, caracteristicile obiective ale produselor în cauză pentru a determina dacă sunt îndeplinite cele patru condiții impuse
la articolul 1 din Directiva 87/357, ceea ce ar justifica adoptarea unei decizii de interzicere a comercializării lor.
Curtea subliniază în plus că autoritățile naționale sunt obligate să ia în considerare, cu ocazia acestei aprecieri, vulnerabilitatea persoanelor și a grupurilor specifice de consumatori, printre care în special copiii.
Potrivit CJUE, dispozițiile Directivei 87/357 nu obligă totuși autoritățile naționale să demonstreze, prin date obiective și dovedite, nici că produsele care au aspectul de produse alimentare pot fi confundate cu astfel de produse, nici că riscurile pentru sănătate și pentru siguranță pe care le poate implica această confuzie sunt dovedite.
Astfel, Curtea apreciază că dreptul Uniunii nu permite impunerea cerinței unei demonstrări a certitudinii că asemenea riscuri se vor materializa, întrucât aceasta nu ar asigura un just echilibru între libera circulație a mărfurilor și protecția consumatorilor.
DOCUMENT – Hotărârea Curții în cauza C-122/21 | Get Fresh Cosmetics: