Consiliului Economic şi Social (CES), organism de avizare a inițiativelor legislative, a dat aviz favorabil proiectelor de lege ale educaţiei, însă cu amendamente. Printre acestea, înființarea, în învățământul de masă, de clase pentru copiii cu dizabilități şi /sau cu cerinţe educaţionale speciale este o practică discriminatorie, ca atare din proiectul legislativ s-au scos menţiunile care fac referire la „clasele speciale”. Dispoziţiile se referă la formele de învăţământ antepreșcolar, preșcolar şi gimnazial.
Consiliul Economic şi Social, ca un organ consultativ al Parlamentului și al Guvernului în domeniile de specialitate, precizează că propunerile şi observaţiile făcute la proiectele de legi ale educaţiei sunt ca urmare a cerinţelor părinţilor acelor copii cu necesităţi educaţionale speciale. „Cele 100 de asociații de părinți ai copiilor cu TSA (tulburare din spectrul autist) organizați în rețeaua RO TSA și FEDRA nu susțin înființarea de clase speciale în învățământul de masă pentru că este o practică discriminatorie. Copiii care, în urma evaluării, au nevoie de sprijin de nivel I, II sau o parte dintre cei cu nivel de sprijin III pot fi integrabili în învățământul de masă în clase incluzive”, se arată în avizul CES.
Concret, Consiliul Economic și Social a propus eliminarea prevederilor b) și c) din lege (de la art. 11, alin. 4), potrivit cărora clasele speciale în învățământul de masă nu reprezintă o formă de segregare. Iată cum arăta propunerea legislativă: „Nu constituie segregare școlară următoarele situații:
a) înființarea și funcționarea, în condițiile legii, a unităților de învățământ special;
b) constituirea, în situații temeinic justificate, în conformitate cu nivelul de sprijin definit la art. 67, de grupe sau clase cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale într-o unitate de învățământ de masă;
c) constituirea de grupe/clase/unități de învățământ preuniversitar formate în aceeași locație sau în locații diferite preponderent sau doar cu antepreșcolari, preșcolari sau elevi aparținând unui grup etnic, în scopul predării în limba maternă a acelui grup etnic sau în sistem bilingv”.
De asemenea, potrivit proiectului de lege, este interzisă segregarea școlară pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale:
(3) „În învățământul preuniversitar este interzisă segregarea școlară pe criteriul etnic, al dizabilității sau al cerințelor educaționale speciale, pe criteriul statutului socioeconomic al familiilor, al apartenenței la o categorie defavorizată, al mediului de rezidență sau al performanțelor școlare ale beneficiarilor primari ai educației, în condițiile prevăzute de lege. 5) În sensul prezentei legi, prin segregare școlară se înțelege acel tip de discriminare săvârșită în cadrul unei unități de învățământ, prin separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând unui grup definit conform alin. (3) pe grupe/clase/clădiri/structuri/bănci, astfel încât procentul antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor aparținând grupului respectiv din totalul elevilor din grupă/clasă/clădire este disproporționat în raport cu procentul pe care copiii aparținând grupului respectiv îl reprezintă în totalul populației de vârstă corespunzătoare unui ciclu de educație, în respectiva unitate administrativ-teritorială”.