Problema pusă în discuţie vizează divergenţa de opinie între secţiile civile şi secţia de contencios administrativ şi fiscal ale Curţii de Apel Bucureşti, învestite cu soluţionarea unor conflicte negative de competenţă ivite, potrivit art. 136 alin. (1) C. procedură civilă.
Practica neunitară s-a produs ca urmare a calificării litigiilor (civil/contencios administrativ) având ca obiect constatarea existenţei clauzelor abuzive în contractele încheiate cu clienţii, restituirea sumelor de bani încasatenelegal în temeiul clauzelor abuzive şi aplicarea sancţiunii contravenţionale corespunzătoare prevederilor Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, la cererea reclamantei Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în contradictoriu cu o instituţie bancară.
Articolul 12 alin. (1) din Legea nr. 193/2000 prevede că, în cazul în care constată utilizarea unor contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, organele de control prevăzute la art. 8 vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, după caz, sediul profesionistului, solicitând obligarea acestuia să modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive, fără ca legiuitorul să indice şi secţia competentă. Conform opiniei INM s-a constatat că problema calificării acestor litigii ca fiind de competenţa secţiei de contencios administrativ a fost ridicată doar în regulatoarele de competenţă pronunţate de secţiile civile ale Curţii de Apel Bucureşti, întrucât pentru celelalte curţi de apel secţiile sunt mixte contencios-litigii cu profesionişti, apreciindu-se în cadrul acestora că litigiul este unui civil.
Formatorii INM au subliniat faptul că Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul competent să judece recursul în interesul legii, a pronunțat Decizia nr. 24/2015 stabilind că: „În interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, litigiile în care sunt implicate Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului/alte organe ale administraţiei publice şi băncile comerciale/profesioniştii, atunci când instanţa de judecată este sesizată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului/alte organe ale administraţiei publice, se soluţionează de secţiile civile/completele specializate în materie civilă (litigii cu profesionişti) din cadrul tribunalului”.