Un proiect de lege care permite Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) să supravegheze platformele online de partajare a materialelor video – de genul YouTube – a fost adoptat de Guvern și urmează să intre în dezbaterea Parlamentului. Potrivit noilor reglementări, CNA poate cere furnizorilor de astfel de platforme să înlăture conținut ilegal ori să restricționeze accesul la acesta. În plus, Consiliul trebuie notificat de oricine vrea să furnizeze în România un serviciu de videostreaming și să păstreze o evidență oficială a acestor furnizori.
Potrivit expunerii de motive a proiectului de lege, serviciilor de platformă de partajare a materialelor video ”trebuie să le fie aplicabil cadrul legal specific domeniului audiovizual, deoarece concurează pentru acelaşi public şi aceleaşi venituri ca serviciile media audiovizuale”. În plus, se consideră că acestea au un impact considerabil prin faptul că facilitează posibilitatea utilizatorilor de a modela şi influenţa opiniile altor utilizatori, inclusiv a minorilor.
”Prin urmare, pentru a-i proteja pe minori de conţinutul dăunător şi pe toţi cetăţenii de incitarea la ură, la violenţă şi la terorism, serviciile respective ar trebui să fie reglementate şi supuse unor reguli şi restricţii, astfel încât să fie asigurată apărarea obiectivelor de interes public general, precum şi dreptul la libertatea de exprimare”, se arată în documentul citat.
Astfel, prin proiectul de lege au fost conferite CNA drepturi de supraveghere și control a acestor platforme. S-a stabilit obligativitatea fiecărei persoane fizice sau juridice care intenţionează să furnizeze astfel de servicii de a transmite Consiliului Național al Audiovizualului o notificare în acest sens.
De asemenea, în baza unei decizii argumentate și precise, CNA poate solicita furnizorilor de platforme videostreaming să îndepărteze conținutul ilegal sau să restricționeze accesul la acesta ori să afişeze un avertisment către utilizatori. Decizia poate fi atacată la instanța de contencios administrativ, prevede proiectul de lege.
În plus, furnizorilor de platforme de partajare a materialelor video li se poate impune să ia măsuri corespunzătoare pentru a proteja:
a) minorii de programele și de materialele video generate de utilizatori şi de comunicările comerciale audiovizuale care le pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală, în special de programele care contin pornografie sau violenţă nejustificată;
b) publicul larg de programele și de materialele video care conţin incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe motive precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenența la o minoritate națională, avere, naștere, dizabilități, vârstă sau orientare sexuală sau boală cronică necontagioasă;
c) publicul larg de programele, de materialele video care instigă la săvârşirea de infracţiuni la legea privind prevenirea şi combaterea terorismului sau la legea privind prevenirea şi combaterea pornografiei, ori infracţiuni de natură rasistă şi xenofobă.
”În privinţa furnizorilor de platformă de partajare a materialelor video se impun o serie de obligaţii şi măsuri, cu privire la conţinutul difuzat, astfel încât să fie respectate prevederile legale aplicabile, în general, serviciilor media audiovizuale”, se mai arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
DOCUMENT – Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia: