Consumatorii cărora li se întrerupe de mai multe ori alimentarea cu energie, chiar dacă se întâmplă pentru câteva minute, pot primi compensații financiare de la distribuitorii de electricitate. Măsura este prevăzută într-un ordin aprobat marți de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care arată că, în anumite condiții, cei afectați de penele de curent pot primi despăgubiri de până la 300 de lei.
Ordinul nr. 35/2021 privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice include și întreruperile scurte, între 3 secunde și 3 minute, în categoria penelor de curent pentru care distribuitorii sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim stabilit prin standard. Astfel, despăgubirile acordate pentru astfel de probleme sunt:
- înaltă tensiune: 300 RON peste 10 întreruperi pe an,
- medie tensiune: 10 RON peste 10 întreruperi pe săptămână,
- joasă tensiune: 5 RON peste 10 întreruperi pe săptămâna.
Prin același ordin al ANRE utilizatori primesc dreptul de a-și monta pe cheltuială proprie analizoare de calitate care pot fi folosite în relațiile contractuale dintre aceștia și operatorii de distribuție.
Din 1 ianuarie 2022 va fi redusă abaterea pozitivă permisă a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal. Pentru nerespectarea indicatorilor de performanță privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuție are obligația de a acorda utilizatorilor următoarele compensații:
- pentru persoane juridice: 270 RON la 110kV, respectiv 130 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare;
- pentru persoane fizice: 270 RON la 110kV, respectiv 70 RON la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare.
Noul document al ANRE a stabilit și intervale privind preluarea apelurilor telefonice prin centrele gestionate de operatorii de distribuție. Astfel, acestea nu pot depăși:
- 30 de secunde de la inițierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenția operatorului uman;
- 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opțiunea de a transfera apelul la un operator uman;
- 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.
”Prin această măsură se urmărește îmbunătățirea comunicării între utilizator și operatorul de distribuție astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum și reducerea timpilor de așteptare în beneficiul utilizatorilor”, se arată într-un comunicat al ANRE.
DOCUMENT – Comunicatul ANRE referitor la adoptarea Ordinului președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 35/2021 privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice: