În urma concursului “Legea se aplică și pe net” Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, arată că a descoperit foarte multe lucruri îngrijorătoare citind eseurile adolescenților.
Ministrul îi îndeamnă pe părinți să discute cu copiii lor: „Sunt lucruri pe care le-am descoperit cu mare tristețe citind eseurile trimise la Ministerul Justiției de către liceeni. Părinți, vă rog să vorbiți cu copiii voștri! Putem să-i ajutăm!”, a scris Gorghiu pe rețelele de socializare.
Ministrul arată că modul în care îi afectează pe adolescenți cyberbullyingul, traumele prin care aceștia trec sau faptul că le este furată identitatea online, sunt lucruri serioase și dureroase.
„Este sfâșietor. Sunt doar copii…care au nevoie de ajutorul nostru! Îmi doresc ca fiecare copil din România să știe că nu este singur!”, afirmă Gorghiu, care postează și câteva extrase din eseurile trimise de liceeni.
<<Întrebarea lui Luca, clasa a 10-a din Suceava, ,,Este permis online tot ceea ce legea nu interzice?” deschide o dezbatere despre limite. Camelia, clasa a 12-a din București, merge și mai departe și trage un semnal de alarmă: ”Cyberbullyingul duce la superlativ bullyingul, urmărind victima chiar și atunci când aceasta părăsește contextul în care se produce violența psihologică, de exemplu școala”. Curajul pe care îl are Francesca-Denisa, clasa a 10-a Focșani, de a spune ce a pățit, pentru că știe că ”există numeroase cazuri de acest gen cu care se confruntă adolescenții” este excepțional. Matei, clasa a 10-a București, subliniază și el că “bullyingul pe internet e periculos. E periculos pentru că te poate face să te simți singur și fără stimă de sine…”. Maria, clasa a 10-a din Constanța, vorbește despre regulile dure ale internetului: „Mănâncă sau vei fi mâncat. Internetul nu este o jucărie”.>> sunt câteva din lucrările ce au scos în evidență problemele din mediul online.
„Legile se aplică și pe net”este concurs național de eseuri organizat de Ministerul Justiției destinat elevilor de liceu, desfășura în perioada 8 iulie -18 septembrie. Tematica generală a concursului se referă la comportamentul tinerilor pe internet și legislația aplicabilă în diferitele situații de utilizare a acestuia.
Lumea secolului XXI se afla într-o accelerată dezvoltare din punct de vedere tehnologic, iar pe principiul direct proporționalității, nu doar tehnologia ci și criminalitatea informatica se dezvoltă accelerat. Conform unor statistici 75 de date sunt furate în fiecare secunda, un atac de accesare ilegală are loc la fiecare 39 de secunde, iar 1 din 5 persoane declară că au fost victimele unei infracțiunii cibernetice. În prezent, criminalitatea informatică este o amenințare ce depășește granițele, deoarece infractorii moderni lansează mult mai ușor în spațiul virtual viruși sau înșelătorii de orice fel, dar și offline, prin dispozitive ce pot produce fraude, de exemplu in cazul fraudelor electronice.
Infracțiunile informatice sunt prevăzute în art.249-252 Cod penal, art.325, 360-366 și 370 Cod penal. Legea nu dă însă o definiție infracțiunilor informatice, dar din dispozițiile legii, jurisprudență și literatura de specialitate se poate concluziona cu privire la obiectul acestora. De exemplu, denumirea generica de „infracțiuni informatice” se refera la infracțiunile în domeniul tehnologiei informațiilor și datelor informatice. Practic, sistemele informatice și datele informatice reprezintă mijloacele de comitere a infracțiunilor informatice. Faptele ilicite, respectiv, criminalitatea informatica sunt îndreptate impotriva relațiilor sociale, ce se materializează în pagube reale.
(https://www.bihorjust.ro/criminalitate-informatica-infractiuni-si-pedepse/)