În situația în care se concesionează terenuri pentru realizarea de locuințe pentru tineri până la 35 de ani este necesar ca suprafața respectivă să se afle în proprietatea privată a statului sau a unității administrativ-teritoriale. Aprecierea aparține Tribunalului Bihor și a fost considerată corectă de Curtea de Apel Oradea într-un proces care avea ca obiect obligația de a face. Instanța de apel a mai arătat că, deși reclamantul a folosit un teren timp de 20 de ani, cererile sale de atribuire/concesionare pentru construirea unei case de către fiica sa nu pot fi rezolvate favorabil pentru că suprafața respectivă este proprietatea publică a unei comune.
Printr-un proces deschis la Tribunalul Bihor, un reclamant a solicitat ca un teren pe care îl folosește de 20 de ani să-i fie concesionat fiicei sale de 25 de ani pentru construirea de locuințe pentru tineri de până la 35 de ani. Acest teren se află în continuarea grădinii sale și înainte de primăvara anului 2000 era denivelat, plin de mărăcini și gunoaie. Conducerea primăriei de la acea dată i l-a oferit, cerându-i să-l îngrădească pentru a nu se mai arunca gunoaie și să-l redea circuitului agricol și să-l folosească, a susținut reclamantul. Astfel, a curățat terenul de mărăcini și de gunoaie, l-a nivelat aducând pe el 8 camioane de pământ, a plantat pe el pomi fructiferi și viță de vie. De atunci îl folosește, plătind pentru el impozit.
Bărbatul a explicat că a cerut concesionarea terenului după ce alți tineri din localitate au primit astfel de suprafețe pentru a-și construit case. A mai precizat că, în 2016, Consiliul local i-a aprobat închirierea acestei suprafețe de 1200 mp, situată în spatele gradinei sale, pe o perioadă de 5 ani, deși a solicitat concesionarea ca loc de casă pentru fiica sa.
Instanța de apel a constatat că terenul solicitat de reclamant a fost trecut, în 2016, din proprietatea Statului Român în domeniul public al comunei.
”Or, potrivit art. 13 (1) din Legea nr. 50/1991, doar terenurile aparținând domeniului privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, destinate construirii, pot fi vândute, concesionate ori închiriate prin licitație publică, potrivit legii, în condițiile respectării prevederilor documentațiilor de urbanism și de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, în vederea realizării de către titular a construcției. (2) Terenurile aparținând domeniului public al statului sau al unităților administrativ-teritoriale se pot concesiona numai în vederea realizării de construcții sau de obiective de uz și/sau de interes public, cu respectarea documentațiilor de urbanism aprobate potrivit legii, fiind așadar interzisă concesionarea terenului pentru realizarea de locuințe proprietate privată.
În ceea ce privește aplicabilitatea în cauză a situației de excepție prevăzute de art. 15 lit. c din Legea nr. 50/1991 rep., prima instanță a apreciat corect că și în situația în care se concesionează terenuri pentru realizarea de locuințe pentru tineri până la împlinirea vârstei de 35 de ani este necesar ca terenul să se afle în proprietatea privată a statului sau a unității administrativ-teritoriale, condiție care nu este îndeplinită în speță.
S-au reținut în adaos și prevederile art. 1 din Legea nr. 15/2003 : (1) Prezenta lege reglementează regimul atribuirii, la cerere, tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani a unei suprafețe de teren, din terenurile aflate în domeniul privat al unităților administrativ-teritoriale, pentru construirea unei locuințe proprietate personală”, se arată în hotărârea Curții de Apel Oradea.
”Concluzionând, se constată că, deși recurentului-reclamant i s-a permis o perioadă îndelungată utilizarea terenului pentru care a formulat repetate cereri de atribuire/concesiune pe numele său sau al fiicei sale, în drept, instituția pârâtă nu putea da o soluționare favorabilă acestora, întrucât, începând cu anul 2016 terenul în cauză este proprietatea publică a unității administrativ-teritoriale.
Art. 861 C.civil : (1) Bunurile proprietate publică sunt inalienabile, imprescriptibile și insesizabile.
(2) Proprietatea asupra acestor bunuri nu se stinge prin neuz și nu poate fi dobândită de terți prin uzucapiune sau, după caz, prin posesia de bună-credință asupra bunurilor mobile.
(3) În condițiile legii, bunurile proprietate publică pot fi date în administrare sau în folosință și pot fi concesionate ori închiriate.”
Decizia Curții de Apel Oradea poate fi consultată aici. Cazul a fost semnalat, în premieră, de către site-ul juridice.ro.