Marți, 14 mai 2024, Consiliul European a aprobat concluzii privind modalități de sprijinire a influencerilor în calitate de creatori de conținut online în UE.
Influencerii au un impact din ce în ce mai mare asupra conținutului și a informațiilor onlineconsumate zi de zi în UE. Deși acest impact este adesea pozitiv, datorită diversității comunităților online și sentimentului de apartenență pe care îl generează, el poate fi dăunător atât pentru sănătatea mintală a persoanelor, cât și la nivel societal în domenii precum democrația.
Concluziile Consiliului precizează că, deși influencerii își utilizează deja competențele tehnice și creative pentru a produce și a edita conținut, ei au nevoie și de competențe în materie de alfabetizare mediatică pentru a înțelege potențialul impact negativ al partajării de informații greșite și a dezinformării, a discursurilor de incitare la ură în mediul online, a conținutului de tip hărțuire cibernetică și a altor conținuturi ilegale sau dăunătoare.
În special, Consiliul subliniază creșterea numărului de „copii influenceri” – influenceri cu vârsta sub optsprezece ani – și necesitatea ca părinții, tutorii și îngrijitorii să protejeze copiii influenceri și să se asigure că aceștia își cunosc obligațiile legale relevante.
În concluziile sale, Consiliul:
– încurajează statele membre să colaboreze cu influencerii și cu organizațiile reprezentative emergente ale acestora pentru a se asigura că aceștia sunt conștienți de rolul lor în ecosistemul mediatic și de legislația care li se aplică;
– invită Comisia să exploreze modalități de sprijinire a influencerilor la nivelul UE, inclusiv prin intermediul unei abordări de politică coerente axate pe alfabetizarea mediatică și pe comportamentul responsabil online, precum și prin utilizarea fondurilor și programelor UE existente privind educația în domeniul mass-mediei;
– invită atât Comisia, cât și statele membre să elaboreze politici și instrumente de promovare a unui comportament responsabil din partea influencerilor și să sprijine dezvoltarea unor organisme sau mecanisme de autoreglementare, inclusiv a unui posibil cod etic sau a unor inițiative similare pentru influenceri;
– invită statele membre și Comisia să se asigure că influencerii sunt implicați în dezvoltarea acelor aspecte ale politicii privind mass-media care îi pot afecta, inclusiv utilizarea sporită a IA.