Marți, 3 octombrie 2023, Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a avizat proiectul de hotărâre a Guvernului privind suplimentarea numărului maxim de posturi pentru Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism cu patru voturi pentru și trei împotrivă.
Miercuri, 20 septembrie 2023, Ministerul Justiției a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre a Guvernului privind suplimentarea numărului maxim de posturi pentru Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
Se impune suplimentarea schemei de personal după cum urmează:
– 25 de posturi de procuror, o parte din aceste posturi urmând a fi alocate Secției de combatere a traficului de droguri din cadrul structurii centrale, pentru înființarea unui serviciu specializat în combaterea traficului stradal de droguri pe raza mun. Bucureşti și judeţului Ilfov (7 posturi de execuție +1 post de conducere), celelalte posturi urmând să fie alocate, raportat la situația operativă și necesități, structurilor teritoriale care înregistrează creșteri masive a numărului de cauze penale vizând traficul de droguri/psihoactive, preponderent ca urmare a unor festivaluri, concerte, turism, centre universitare mari, de pildă Serviciul Teritorial Constanța unde urmează a fi înființat un Birou antidrog, care să acopere întreg județul Constanța, cât și Tulcea.
Numărul total de posturi de procurori în cadrul direcției ar urma să ajungă la 331 de procurori.
– 40 de posturi de grefieri, alocați atât noilor structuri ce se vor înființa sau pentru suplimentare în sectoarele cele mai afectate de personal. Ca urmare, numărul total de posturi de grefieri în cadrul direcției ar urma să ajungă la 250 de grefieri.
– 27 de posturi de personal economic și administrativ. Ca urmare, numărul total de posturi de personal economic şi administrativ în cadrul DIICOT ar urma să ajungă la 50.
În prezent, la nivelul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, schema de personal se prezintă astfel:
A. În ceea ce privește posturile de procuror, precizăm că, din totalul de 306 posturi de procuror, sunt ocupate efectiv 256 de posturi, după cum urmează:
a) prin numire 247 de posturi, din care un număr de 15 posturi blocate/rezervate ca urmare a detașării procurorilor în alte instituții (Ministerul Justiției, Parchetul European, Consiliul Superior al Magistraturii, Inspecția Judiciară);
b) prin delegare alte 9 posturi de procuror.
Așadar, în fapt, activitatea direcției la acest moment se derulează cu un număr de 241 de procurori.
În plus, din totalul posturilor de procuror, 64 de posturi sunt aferente funcţiilor de conducere dintre care, la acest moment, sunt ocupate 57 de posturi aferente acestor funcţii, după cum urmează:
24 de posturi la nivel central:1 post procuror șef direcție, 2 posturi de procuror șef adjunct (din care un post vacant), 3 posturi de procuror șef de secție (3 posturi vacante), 3 posturi procuror șef adjunct în cadrul secţiilor, 11 posturi procuror șef serviciu ( din care un post vacant ocupat prin delegare) și 4 posturi de procuror șef birou vacante, (din care 2 posturi ocupate prin delegare), 1 post de consilier al procurorului șef;
40 de posturi la nivel teritorial:14 posturi procuror șef serviciu (dintre care 3 ocupate prin delegare) și 26 posturi procuror șef birou (dintre care 8 ocupate prin delegare și 1 post vacant.
Mai mult, din numărul de 241 procurori încadrați în cadrul DIICOT, un număr de 4 procurori nu exercită funcția de urmărire penală, fiind funcții total neoperative, iar un număr de 5 procurori ce activează în cadrul Serviciului de cooperare, reprezentare şi asistenţă judiciară internaţională nu efectuează anchete penale în cauzele direcției, ci îndeplinesc activitățile necesare punerii în executare a ordinelor europene de anchetă și a comisiilor rogatorii internaționale, atât cele active, cât și cele pasive.
2.1 Sursa proiectului de act normativ
Inițiativa Ministerului Justiției, la solicitarea Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism
2.2 Descrierea situației actuale
În prezent, la nivelul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, schema de personal se prezintă astfel:
A. În ceea ce privește posturile de procuror, precizăm că, din totalul de 306 posturi de procuror, sunt ocupate efectiv 256 de posturi, după cum urmează:
a) prin numire 247 de posturi, din care un număr de 15 posturi blocate/rezervate ca urmare a detașării procurorilor în alte instituții (Ministerul Justiției, Parchetul European, Consiliul Superior al Magistraturii, Inspecția Judiciară);
b) prin delegare alte 9 posturi de procuror.
Așadar, în fapt, activitatea direcției la acest moment se derulează cu un număr de 241 de procurori.
În plus, din totalul posturilor de procuror, 64 de posturi sunt aferente funcţiilor de conducere dintre care, la acest moment, sunt ocupate 57 de posturi aferente acestor funcţii, după cum urmează:
- 24 de posturi la nivel central:1 post procuror șef direcție, 2 posturi de procuror șef adjunct (din care un post vacant), 3 posturi de procuror șef de secție (3 posturi vacante), 3 posturi procuror șef adjunct în cadrul secţiilor, 11 posturi procuror șef serviciu ( din care un post vacant ocupat prin delegare) și 4 posturi de procuror șef birou vacante, (din care 2 posturi ocupate prin delegare), 1 post de consilier al procurorului șef;
- 40 de posturi la nivel teritorial:14 posturi procuror șef serviciu (dintre care 3 ocupate prin delegare) și 26 posturi procuror șef birou (dintre care 8 ocupate prin delegare și 1 post vacant.
Mai mult, din numărul de 241 procurori încadrați în cadrul DIICOT, un număr de 4 procurori nu exercită funcția de urmărire penală, fiind funcții total neoperative, iar un număr de 5 procurori ce activează în cadrul Serviciului de cooperare, reprezentare şi asistenţă judiciară internaţională nu efectuează anchete penale în cauzele direcției, ci îndeplinesc activitățile necesare punerii în executare a ordinelor europene de anchetă și a comisiilor rogatorii internaționale, atât cele active, cât și cele pasive.
Mai trebuie menționat că un segment important este ocupat de procurorii ce asigură sectorul judiciar (în prezent 14 procurori la Serviciul Judiciar din structura centrală și 28 de procurori din cadrul celor 14 servicii teritoriale), astfel că rămân alocați segmentului de anchetă penală în medie 190 de procurori. Dintre aceștia,16 procurori sunt specializați și funcționează prin numire/delegare în cadrul Secției de combatere a traficului de droguri din cadrul Structurii centrale. La nivelul fiecărei structuri teritoriale, procurorii derulează activități pe toate infracțiunile de competența structurii, doar la cele 14 servicii teritoriale urmărindu-se o oarecare specializare în funcție de gradul de ocupare al schemei și de specificul zonal al infracționalității, acest lucru nefiind însă practic posibil pentru un număr de 26 de județe unde funcționează cele 26 de birouri cu 2, maximum 3 procurori, care asigură atât urmărirea penală, cât și participarea la ședințele de judecată pentru întreg spectrul de competență al Directiei de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism.
În ceea ce privește personalul auxiliar de specialitate situația se prezintă după cum urmează: 210 posturi de grefieri, din care ocupate la acest moment 188, fiind în curs de derulare concursuri pentru ocuparea altor 14 posturi. Din cele 188 de funcții un număr de 32 sunt funcții de conducere, iar un număr 30 de grefieri sunt alocați unor segmente neoperative (grefă, resurse umane, birou tehnic, pregătire profesională, informații clasificate).
În prezent se derulează concurs pentru 14 funcții de grefier vacante, absolut necesar pentru continuarea activității pe segmentele de urmărire penală cele mai afectate.
Din cele mai sus expuse, numărul de procurori este în continuare insuficient pentru instrumentarea eficientă și eficace a celor aproximativ 30.000 cauze pe an. Totodată, , numărul de grefieri alocați anchetei penale apare ca fiind mult subdimensionat fie numai și prin raportare la numărul actual de procurori 210 funcții de grefier la 306 funcții de procurori (în fapt 188 grefieri la 256 de procurori, rezultând astfel un raport de 0,74 %).
Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism a parcurs în ultimii ani un proces de modernizare a procedurilor de lucru, din perspectiva informatizării sistemului judiciar prin: ţinerea evidenţei informatizate a cauzelor aplicația ECRIS, dar și alte aplicații interne EDSD, EAPJ, aplicația privind cauzele având ca obiect traficul de persoane, arhivarea electronică, înregistrarea audierilor, transcrierile realizate conform noului Cod de procedură penală.
Personalul auxiliar de specialitate existent sau cel nou încadrat a fost specializat treptat și în aceste domenii, adăugându-se totodată și atribuții suplimentare, motiv pentru care volumul de activitate al fiecărui grefier a crescut în ultimii ani, în mod constant și progresiv.
Grefa constituie un compartiment auxiliar de specialitate esențial care efectuează, pe lângă activitățile specifice alături de procuror, și următoarele operaţiuni: primirea şi verificarea corespondenţei; prezentarea acesteia procurorului şef, spre examinare şi repartizare; înregistrarea în ECRIS a lucrărilor repartizate prin rezoluţie de procurorul ierarhic superior; predarea lucrărilor, pentru soluţionare, persoanelor desemnate; tehnoredactarea lucrărilor întocmite în diferitele sectoare de activitate; primirea dosarelor şi lucrărilor soluţionate, legarea acestora în coperte de carton, numerotarea şi certificarea lor; scăderea lucrărilor soluţionate, închiderea în aplicaţia ECRIS, centralizarea şi stocarea computerizată a datelor statistice; evidenţa punerii în executare a ordonanţelor prin care procurorul a dispus cheltuieli judiciare avansate de stat şi/sau amenzi administrative ori judiciare; expedierea corespondenţei; întocmirea inventarelor şi gestionarea arhivei, etc.
Deşi volumul de activitate a crescut constant nu doar în sectorul de urmărire penală, ci şi în cel judiciar (ceea ce a determinat un volum mai mare de documente tehnoredactate, de corespondenţă şi înregistrare a lucrărilor în evidența informatizată, statistică, diversele aplicaţii etc., atribuţii care se exercită de către grefieri), numărul grefierilor este în continuare insuficient, fapt ce poate conduce, din cauza supraaglomerării, la afectarea calității activităţii desfășurate de procurorii direcţiei.
De asemenea, în perioada concediilor de odihnă, concediilor pentru incapacitate de muncă, concediilor pre şi post natale, alte concedii la care au dreptul salariaţii, precum și în intervalele de timp în care grefierii participă la sesiuni de pregătire și perfecționare profesională, când nu se pot efectua delegări sau detaşări, postul nefiind vacant, se ajunge în situaţia în care volumul de muncă per grefier crește considerabil, astfel încât activitatea grefierului este preluată chiar de procuror, inclusiv de procurorii șefi.
În ceea ce privește personalul Departamentului economico-financiar și administrativ, acestra cuprinde 23 de funcții personal economic și administrativ, ce sunt toate ocupate la acest moment în cadrul structurii centrale a Direcției.
Având în vedere faptul că în ultimii ani a avut loc o creștere efectivă și semnificativă a volumului activității, respectiv creșterea susținută a numărului de activități, operațiuni și documente desfășurate/întocmite/gestionate/instrumentate în cadrul Departamentului Economico-Financiar și Administrativ, se impune suplimentarea cu un număr de 27 (douăzeci și șapte) posturi, din care:
- 2 posturi de șef serviciu, corespunzător categoriei funcţiei publice de conducere;
- 9 posturi de consilier, grad superior corespunzător categoriei funcţiei publice de execuţie,
- 2 posturi de consilier de achiziții, grad superior corespunzător categoriei funcţiei publice de execuţie,
- 14 posturi personal contractual, din care 5 posturi de consilier, 5 posturi de expert și 4 posturi de pompier ce se vor repartiza la Serviciul financiar, salarizare, contabilitate, buget, control financiar preventiv și angajamente bugetare (11 posturi) și la Serviciul investiții, achiziții publice și administrativ (16 posturi) din cadrul acestui departament.