Bihoreni pentru Bihor!
Preambul
Una dintre cele mai importante componente ale dezvoltării durabile a unui judeţ este, în opinia specialiştilor, stabilirea de parteneriate între furnizorii/ producătorii locali din domeniile zootehnic şi agricol, procesatorii locali din industria alimentară şi reprezentanţii locali ai industriei ospitalităţii.
Cele trei categorii amintite nu au beneficiat niciodată de sprijin real, concertat din partea oficialităţilor locale, motiv pentru care stabilesc foarte greu relaţii de afaceri – reciproc avantajoase şi, cel mai important, avantajoase pentru comunităţile locale – şi identifică/ rezolvă cu greutate probleme specifice domeniilor lor de activitate. Din acest motiv: mulţi furnizori/ producători dispar de pe piaţă (adică Bihorul „produce” tot mai puţin); procesatorii se aprovizionează din alte judeţe/ ţări, ceea ce influenţează negativ economia (bunăstarea) judeţului Bihor.
Totodată, pentru a gestiona cu succes situaţii de criză (de tipul pandemiei COVID-19 prin care trecem în această perioadă), s-a dovedit că este foarte important ca oamenii să aibă acces facil la produse alimentare, atât proaspete cât şi conservate. Deci, principalii furnizori ar trebui să fie cei locali.
Ce este de făcut
Derularea de către administraţia judeţeană/ Guvern a unor campanii ample de susţinere reală – la nivel de comună/ grup de comune/ judeţ – pentru:
- Crescătorii de animale pentru carne, lapte, ouă, miere etc.; cultivatorii de cereale, plante oleaginoase, legume, fructe, ierburi aromatice etc.; culegătorii de fructe, ciuperci, plante medicinale etc.
- Poducătorii de mezeluri şi semipreparate din carne, brânzeturi şi alte lactate, produse apicole, pâine şi alte produse de panificaţie, uleiuri, conserve de toate felurile, alimente congelate/ semipreparate, băuturi alcoolice şi non-alcoolice, siropuri şi poţiuni, ceaiuri, condimente etc.
- Reprezentanţii industriei ospitalităţii (restaurante, cofetării-patiserii, baruri, firme de catering, hoteluri, pensiuni, săli de evenimente, pieţe, mici magazine – inclusiv lanţuri de magazine „locale” etc.);
Cum se poate face
- Realizarea (unificarea) unei baze de date comune, pe comune/ judeţe, a tuturor reprezentanţilor celor trei categorii amintite
- Organizarea de Cursuri gratuite de formare profesională pentru angajaţii entităţilor juridice (firme, PFA-uri, II-uri etc.) care reprezintă cele trei categorii (agricultori, pomicultori, bucătari etc., etc.)
- Subvenţionarea furnizorilor/ producătorilor locali, (atenţie!) la nivel de asociaţii profesionale (multi) comunale
- Deschiderea unor linii de finanţare (chiar nerambursabilă) pentru modernizarea facilităţilor de producţie sau pentru deschiderea unora noi, la nivel de comună/ grup de comune (tot pentru organizare)
- Organizarea de întâlniri de lucru între reprezentanţii celor trei categorii, pentru facilitarea încheierii de afaceri „locale”
- Modificarea legilor în sensul accesului prioritar pe pieţele locale a furnizorilor/ producătorilor şi procesatorilor locali
Ce am făcut noi, în Bihor
1. Am organizat, în august 2019, prima întâlnire de lucru a reprezentanţilor industriei ospitalităţii şi ai furnizorilor (producători, distribuitori) de produse şi servicii gastro şi conexe din judeţul Bihor. Adică, am creat cadrul pentru: Prezentarea şi promovarea micilor producătorilor bihoreni de produse alimentare tradiţionale; Promovarea dezvoltării durabile, respectiv a turismului durabil în judeţul Bihor (Valorificarea potenţialului turistic al fiecărei comune – prin promovarea obiectivelor turistice şi a produselor alimentare tradiţionale specifice; evidenţierea acestora ca destinaţii gastronomice autentice şi creşterea numărului de turişti); Prezentarea şi promovarea marilor producători şi distribuitori bihoreni de produse şi servicii gastro şi conexe; Stabilirea de parteneriate între producătorii/ distribuitori locali şi naţionali de produse/ servicii gastro şi conexe şi reprezentanţii locali ai industriei ospitalităţii; Promovarea învăţământului profesional dual local cu specializările „Bucătar” şi „Cofetar-Patiser”; Promovarea propunerilor participanţilor pentru o mai bună colaborare cu instituţiile de control ale statului; Promovarea judeţului Bihor ca destinaţie turistică. În urma acţiunii, s-au stabilit mai multe relaţii de afaceri, benefice atât pentru părţile implicate, cât şi pentru comunitatea bihoreană!
2. La începutul situaţiei de criză (generată de pandemia COVID-19), am declanşat o amplă campanie de identificare şi promovare a furnizorilor/ producătorilor bihoreni din industria agro-alimentară şi din industriile conexe acesteia!
Concret, am solicitat primăriilor de comună să întocmească şi să ne pună la dispoziţie listele cu producătorii locali autorizaţi, pentru a îi promova în presă şi, mai ales, pe reţelele de socializare; astfel, locuitorii unei zone să poată afla care sunt furnizorii cei mai apropiaţi şi să îşi poată face aprovizionarea rapid şi în siguranţă.
Din păcate, nu toate primariile au răspuns solicitării noastre (şi nici nu au demarat campanii locale similare). Din comoditate, din orgoliu sau, în unele cazuri, din prostie, au refuzat să facă un bine comunităţilor ale căror lideri sunt.
3. Am propus, organizarea unei noi întâlniri de lucru, între cele 3 categorii amintite mai sus. De asemenea, am propus organizarea unui curs de dezvoltare durabilă la care să participe câte (cel puţin) un reprezentant al fiecărei primării din Bihor.
Ambele proiecte sunt în curs de derulare; se are în vedere varianta online.
4. Am propus, realizarea unui studiu sociologic referitor la capacitatea municipiului Oradea se „absorbţie” a produselor agro-alimentare locale. Rezultatele studiului vor fi premisele unor viitoare iniţiative de genul „Coşul săptămânal, la domiciliu”.
„Capcane” şi soluţii
Am susţinut, fără discriminare, orice iniţiativă de promovare a micilor furnizori/ producători agro-alimentari AUTORIZAŢI din Bihor.
Din păcate, grupurile de pe reţelele de socializare îşi arată deja limitele (ca număr de vânzători/ cumpărători) şi au început, să fie „parazitate”. De distribuitori de produse „de import” sau, mai ales, de producători NEAUTORIZAŢI, cei din urmă fiind periculoşi mai ales atunci când oferă hrană procesată!
Recomandarea specialiştilor sanitar veterinari este să NU cumpăraţi produse alimentare de la entităţi neautorizate! Fie că este vorba de mezeluri sau lactate, fie că este vorba despre cozonaci sau plăcinte, problemele de sănătate pe care le puteţi avea sunt extrem de periculoase, mai ales în această perioadă!!!
Nu susţinem nici vânzarea/ cumpărarea de produse accizabile (gen pălincă etc.) oferite în această perioadă de producători neautorizaţi.
O soluţie ar fi promovarea furnizorilor/ producătorilor care pot face dovada că sunt autorizaţi sau în curs de autorizare. Astfel, s-ar elimina „verigile de legătură” şi, mai ales, impostorii. Un alt beneficiu al acestei acţiuni ar fi acela că, entitatea ar fi motivată să intre în legalitate şi ar îndeplini astfel condiţiile pentru a beneficia, în viitor, de subvenţiile amintite. Legal şi fără riscuri!
Asociaţia Culturală D’ART Oradea
(deţinătoarea mărcii înregistrate „D’ALE PORCULUI” şi
iniţiatoarea conceptului „GOOD CHEFS” Oradea)
P.S.
Ataşăm o listă a grupurilor de Facebook care promovează furnizorii/ producătorii locali bihoreni. Sperăm însă că, în alegerile voastre din cadrul acestura, veţi ţine cont de sfaturile noastre.
Festivalul-concurs D’ALE PORCULUI
Produs în Bihor
ePIAŢA BIHOREANĂ
Bunătăţi de casă din Bihor
Produse naturale din Bihor
Aprozar Nojorid
Produse bio şi tradiţionale din Bihor
Produse tradiţionale din proprie gospodăriehttps://www.facebook.com/groups/1338618372836495/