O grevă organizată de sindicaliștii din cadrul unei companii aeriene pentru a obține creșteri salariale nu reprezintă o „circumstanță extraordinară” care să scape transportatorul de obligația de a plăti pasagerilor compensații pentru anularea sau întârzierea unor zboruri. Decizia aparține Curții de Justiție a Uniunii Europene, care s-a pronunțat într-un caz în care o companie aeriană scandinavă a refuzat să despăgubească un călător pentru un zbor anulat ca urmare a unei greve a piloților.
Cazul adus în atenția CJUE de o instanță din Suedia s-a petrecut în 2019, când mai multe zboruri ale companiei Scandinavian Airlinesc System între Malmö și Stockholm au fost anulate din cauza unei greve de 7 zile a piloților. Unul dintre pasagerii afectați de această situație a cerut despăgubiri, dar compania a refuzat să le ofere, considerând că greva piloților săi a constituit o „circumstanță extraordinară” în sensul regulamentului drepturilor pasagerilor.
Curtea a subliniat că noțiunea de „circumstanțe extraordinare” din Regulamentul privind drepturile pasagerilor aerieni se referă la evenimente care îndeplinesc două condiții cumulative, a căror îndeplinire trebuie evaluată de la caz la caz: să nu fie inerente, prin natura sau originea lor, exercitării normale a activității unui transportator aerian și să nu poată fi controlate de acesta.
Greva anunțată, legată de salarii – nu e circumstanță extraordinară
Pe lângă aceasta, CJUE a considerat că o grevă al cărei obiectiv este limitat la obținerea unei creșteri a salariului piloților ori a unei modificări a programului de lucru constituie un eveniment inerent exercitării normale a activității unei companii, în special în cazul în care o astfel de grevă este organizată în cadrul legal.
În plus, un transportator aerian care se confruntă cu o grevă a personalului, întemeiată pe cereri legate de condițiile de muncă și de salarizare, nu poate pretinde că nu are niciun control asupra acțiunii respective, a precizat Curtea. Totuși, judecătorii CJUE au fost de acord că, dacă o astfel de grevă se bazează pe cerințe pe care numai autoritățile publice le pot satisface, poate constitui o „circumstanță extraordinară”, deoarece depășește controlul real al transportatorului aerian.
Curtea de Justiție a UE a mai precizat că, pus în fața riscului de a plăti călătorilor compensații pentru anularea unor zboruri din cauza grevei angajaților săi, un transportator aerian nu poate fi obligat să accepte, fără discuții, toate cererile greviștilor.
DOCUMENT – Comunicatul CJUE în legătură cu cauza Airhelp Ltdv Scandinavian Airline System SAS (în limba engleză):