Un muncitor de la Drumuri Naționale va primi despăgubiri de peste 140.000 de lei după ce a fost rănit grav într-un accident produs în timp ce lucra la astuparea gropilor de pe șoseaua de centură a municipiului Oradea. Bărbatul a avut nevoie de 120 de zile de îngrijiri medicale după ce o mașină a lovit din autoutilitara CNAIR în fața căreia lucra victima. Vinovat a fost găsit un șef de district din cadrul Secției Drumuri Naționale Oradea, responsabil pentru nesemnalizarea corespunzătoare a lucrărilor și condamnat la 7 luni de închisoare cu amânarea aplicării pedepsei. Hotărârea definitivă în acest caz a fost dată pe 31 ianuarie de Curtea de Apel Oradea.
Accidentul în urma căruia muncitorul de la Drumuri a fost rănit s-a produs în după-amiaza zilei de 15 ianuarie 2019. Un autoturism care circula pe Strada Ogorului a lovit, din spate, o autoutilitară a CNAIR, care staționa pe prima bandă. Șoferul autoturismului a declarat că o altă mașină care se deplasa în fața lui a schimbat brusc banda, trecând de pe prima pe a doua. În urma acestei manevre, s-a trezit în față cu vehiculul de la compania de drumuri, pe care, deși a frânat, nu a mai reușit să-l evite.
Autoutilitara CNAIR a fost proiectată peste unul dintre cei doi muncitori care lucrau în față la repararea șoselei, rănindu-l grav. Analizele medicale ulterioare au stabilit că a avut nevoie de 120 de zile de îngrijiri pentru a-și reveni.
Angajatul rănit a depus plângere penală, iar ancheta care a urmat a avut drept rezultat trimiterea în judecată a șoferului autoturismului care a lovit autoutilitara CNAIR, dar și a unui inginer, șef de district în cadrul Secției Drumuri Naționale Oradea. Acesta din urmă a fost acuzat că, în calitate de responsabil de lucrări, nu a luat măsurile necesare pentru semnalizarea acestora și a obstacolelor de pe carosabil.
Șoferul autoturismului, achitat
Judecătoria Oradea, prima instanță care a analizat dosarul acestei întâmplări și a cărei hotărâre a devenit definitivă după respingerea apelurilor, a decis să-l achite pe șoferul autoturismului care a lovit din spate vehiculul de la Drumuri. Bărbatul a mărturisit că o altă mașină aflată în fața sa a schimbat brusc banda, fără să semnalizeze, declarație care nu a putut fi contrazisă de alte probe, mai ales că celălalt conducător auto nu a fost identificat pentru a fi audiat.
Instanța a constatat că șoferul autoturismului ”a respectat obligația de diligență impusă generic conducătorului auto”, fără să circule cu viteză peste cea admisă pe acel sector de drum și fără să i se poată imputa că nu ar fi păstrat o distanță corespunzătoare față de vehiculul din față: ”Pe de o parte, nu a existat un impact între autovehiculul condus de inculpat și autovehiculul care îl preceda, iar, pe de altă parte, (…) inculpatul nu avea posibilitatea reală de a-și adapta viteza de circulație, respectiv de a păstra o distanță corespunzătoare vis a vis de un autovehicul pe care nu îl putea vedea. Astfel, inculpatul a avut posibilitatea reală de a observa autoutilitara (…) numai la un moment ulterior efectuării de către conducătorul autoturismului din fața sa a unei manevre inopinate de schimbare a direcției de mers.”
”Instanța va constata că faptei de care este acuzat inculpatul (…) îi lipsește tipicitatea subiectivă, neputându-se reține în cauză comiterea faptei din culpă fără prevedere în condițiile în care acesta nu putea in concreto să prevadă că autoutilitara (…) se afla oprită pe carosabil și că prin impactul cu aceasta se va produce lezarea integrității corporale a persoanei vătămate. A fortiori, din nicio probă nu rezultă că inculpatul (…) a acționat în condițiile culpei cu prevedere” – extras din hotărârea Judecătoriei Oradea.
Inginerul de la Drumuri, găsit responsabil de producerea accidentului
În timpul anchetei s-a stabilit că lucrările de plombare a șoselei se efectuau fără avizul Poliției Rutiere. Abia la două săptămâni de la producerea accidentului, Secția de Drumuri Naționale (SND) Oradea a cerut acest document care stabilea, printre altele, semnalizarea rutieră temporară și restricțiile ce impuse pe timpul desfășurării lucrărilor.
”Deși lucrările (din zona în care s-a produs accidentul – n.n.) s-au efectuat fără avizul poliției rutiere (…), acest aspect nu era de natură a-l împiedica pe executantul lucrării să respecte prevederile legale, care stabilesc ce fel de măsuri se vor lua la punctul de lucru de pe partea carosabilă”, a arătat Judecătoria Oradea.
Instanța a considerat că responsabil pentru lucrările efectuate pe șosea a fost un inginer, șef de district în cadrul SND Oradea, care era obligat să se asigure că zona era semnalizată corespunzător: ”având în vedere faptul că lucrarea de reparație se efectua pe banda nr. 1 de circulație a străzii (…), iar utilajul urma să se deplaseze, pe partea carosabilă, trebuia amplasat un cărucior portsemnalizare mobil, la o distanță cuprinsă între 15 și 30 de metri față de lucrare”.
Fotografiile făcute de anchetatori la locul accidentului arătau că, deși în partea din spate a autoutilitarei erau montate indicatoarele rutiere specifice căruciorului portsemnalizare, prezența acesteia pe șosea nu era presemnalizată în vreun fel.
Inginerul a recunoscut situația de fapt și a fost condamnat la 7 luni de închisoare cu amânarea aplicării pedepsei pentru vătămare corporală din culpă și efectuarea de lucrări neautorizate în zona drumului public. În plus, a fost obligat ca, alături de CNAIR și de societatea de asigurări, să îi plătească muncitorului rănit, obligat să se recalifice profesional, aproape 2200 de lei daune materiale și 120.000 de lei daune morale, la care se adaugă 14.000 de lei cheltuieli judiciare. În plus, inginerul care a făcut apelul va trebui să achite părții civile alți aproape 7.000 de lei, cheltuieli judiciare în apel.
Interesant este că, deși l-a achitat pe șoferul autoturismului, instanța a stabilit că acesta are o contribuție de 30% la comiterea faptei ilicite civile cauzatoare de prejudicii: ”împrejurările factuale care au condus la reținerea lipsei de vinovăție penală nu se circumscriu noțiunii de caz fortuit ori de forță majoră, apte să înlăture culpa civilă cea mai simplă.”