De câteva zile, sucursala Oradea a grupului de distribuţie de energie electrică Electrica-Transilvania Nord a demarat o serie de lucrări de modernizare a echipamentelor şi reţelelor din mai multe puncte termice din municipiu. În aparenţă, asta e un lucru bun, dar a fost pus în practică pe de-a-ndoaselea şi discreţionar de principalul furnizor local de energie electrică pentru consumatorii casnici. Fără să anunţe în prealabil asociaţiile de proprietari afectate, Electrica a sistat, în dimineaţa zilei de 14 februarie, distribuţia la sute de apartamente din Cartierul Rogerius, panicând locatarii, care au rămas mai bine de două ore fără curent, iar fără apă şi căldură aproape opt ceasuri.
Întâmplarea nu este singulară, reclamă administratorul uneia dintre asociaţiile condominiale afectate, indignat că este pus frecvent în astfel de situaţii. „Mă sună locatarii şi, pur şi simplu, nu ştiu ce să le spun, pentru că şi eu aflu de la dânşii de problemă”, spune Cristian Ile, reprezentantul Asociaţiei de proprietari „Magnolia II”. „De regulă, pentru întreruperile programate, determinate de lucrări de întreţinere sau modernizare, suntem anunţaţi din timp şi de cei de la Termoficare, şi de Compania de Apă Oradea. Numai Electrica procedează după bunul plac şi ne anunţă doar când au ei chef. Este o practică veche şi nu ai cui să te adresezi să schimbi situaţia”, se plânge administratorul. Omul este în deplină cunoştinţă de cauză pentru că se ocupă de gospodărirea mai multor asociaţii de proprietari din Oradea, postură din care s-a confruntat nu o dată cu acest mod de lucru batjocoritor al Electrica faţă de cei pe care-i jumulesc de bani prin tarifele greu de suportat.
Fără minime condiţii de igienă
Ce s-a întâmplat, de fapt, o confirmă şi un locatar al blocului U2, de pe strada Transilvaniei, unul dintre blocurile afectate de întreruperea de curent şi care este arondat Asociaţiei de proprietari „Magnolia II”. „Eram la serviciu când m-a sunat soţia să-mi spună că pe la ora 9:15 s-a oprit curentul, dar şi apa caldă şi receֲ”, spune F.S. „Am sunat la un prieten care, întâmplător, lucrează la Electrica, din dorinţa de a afla dacă este vreo avarie în zonă. După ce s-a interesat la rându-i, acesta mi-a spus că se lucrează la un punct termic şi că este vorba despre o lucrare programată. După amiază, când am ajuns acasă, soţia mi-a spus că pana de curent a durat ceva peste două ore, însă nu aveam nici căldură, nici apă caldă şi nici măcar apă rece. Deci nu puteam folosi nici măcar toaleta pentru că, nefiind înştiinţaţi de vreo întrerupere, nu aveam provizii de apă. Am căutat, dar nu am găsit, vreun anunţ postat la avizierul scării de bloc sau la asociaţia de proprietari. Era aproape ora 17:00 şi încă nu ştiam ce se întâmplă. Şeful de scară spunea că a văzut maşina de la Electrica lângă un punct termic din apropierea blocului nostru, dar mai multe nu ştia nici el. În disperare de cauză, l-am sunat pe administratorul asociaţiei, încercând să aflu detalii”.
„Cazul domnului F.S. nu este singular”, confirmă Cristian Ile. „Toată ziua am primit zeci de apeluri dar nu puteam da vreun răspuns. Am sunat la Termoficare şi la Compania de Apă. Nici dânşii nu ştiau nimic, iar din punctul lor de vedere reţeaua de apă şi agent termic era funcţională şi alimentată. Dispecerul de la Apă-Canal mi-a confirmat telefonic că nici ei nu au fost înştiinţaţi de vreo intervenţie din partea celor de la Electrica. Au aflat de la noi – telefonul fără fir. Dacă am fi ştiut de acea intervenţie, am fi anunţat locatarii să-şi facă rezerve de apă”, mai adaugă administratorul, care vede ca singură soluţie, pentru a-i forţa pe cei de la Electrica să renunţe la aroganţa cu care-şi tratează contributorii, o plângere comună adresată de locatari autorităţilor locale.
Anunţ public, însă numai pentru unii
Situaţia a revenit spre normal în jurul orei 17:30, când la robinetele blocurilor afectate de pe Transilvaniei începuse să curgă apa rece. Cea caldă, însă, a „apărut” abia după ora 18:00, la fel şi agentul termic. Iar până atunci, greu de crezut că celor de la Electrica le-a păsat de pensionarii sau familiile cu copii mici care au rămas fără apă şi căldură. Întreruperea alimentării cu energie electrică era programată în zona bulevardului Transilvania şi face parte dintr-o serie de lucrări care vizează mai multe zone din Oradea. Anunţul a fost publicat pe un site local la secţiunea anunţuri utilitare. În acel anunţ apare menţionat şi că „informaţii actualizate despre întreruperile planificate şi neplanificate în alimentarea cu energie electrică sunt disponibile pe site-ul www.distributie-energie.ro, la rubrica Suport/Întreruperi”. Realitatea stă altfel. Pe site-ul respectiv, nu apare menţionată vreo lucrare în Oradea pe data de 14 februarie (foto).
Cu toate acestea, prin publicarea anunţului în ziarul online local Electrica s-a „acoperit”. De faţadă, doar. Pentru că, da, obligaţia companiei era să facă public graficul de întreruperi, dar ce te faci cu cei care nu cumpără ziare, ori nu au posibilitatea sau chiar nu ştiu să acceseze un site? De aici derivă şi obligativitatea celor de la Electrica să transmită şi asociaţiilor de proprietari întreruperile, pentru că acestea, şi nu un mijloc media, reprezintă veriga de legătură directă cu cei mai afectaţi – locatarii, adică exact cei care plătesc facturile şi care bagă bani frumoşi în „buzunarele” Electrica.