Joi, 27 februarie 2025, Marius Voineag, procurorul-șef al Direcției Naționale Anticorupție, cu ocazia prezentării Bilanțului anual de activitate pentru anul 2024, a transmis un mesaj în care a prezentat bilanțul DNA pentru anul 2024.
La preluarea mandatului de procuror-șef, am indicat cel puțin 3 direcții strategice de acțiune pentru DNA:
– Accentul pe calitatea muncii;
– Eficiența instituțională;
– Efectul disuasiv prin recuperarea produsului infracțional.
Rezultatele noastre din 2024 confirmă faptul că această abordare a fost corectă și că ne aflăm pe drumul cel bun.
Anul care a trecut a fost la rândul său marcat de schimbări semnificative și de provocări, însă am reușit să ne menținem pe un curs ascendent, consolidând performanțele și eficiența activităților noastre.
Schema de personal și resurse
Aș începe prin a sublinia eforturile noastre continue de a îmbunătăți cea mai importantă resursă a noastră: resursa umană.
În 2024, Direcția Națională Anticorupție (DNA) a întreprins un efort strategic pentru a-și consolida rândurile procurorilor, asigurându-se că instituția rămâne robustă și capabilă să facă față provocărilor în evoluție. Prin trei procese de selecție organizate meticulos, DNA a numit 51 de noi procurori, compensând efectiv posturile vacante cauzate de transferuri și pensionări. Această strategie pro-activă de recrutare a dus la ocuparea a 170 din 195 de posturi de procurori până la sfârșitul anului, reflectând un angajament semnificativ pentru menținerea pregătirii operaționale și a expertizei. În plus, 46 de ofițeri de poliție judiciară au fost detașați la DNA, pozițiile ocupate crescând la 311.
Nivelul total de personal a ajuns la un impresionant 88,25%, cuprinzând nu numai procurorii, ci și personalul auxiliar și alt personal esențial. Această rată ridicată de ocupare subliniază abordarea cuprinzătoare a DNA în ceea ce privește personalul, asigurându-se că atât structurile operaționale, cât și cele de sprijin dispun de resurse adecvate pentru a-și îndeplini obiectivele instituționale.
Pot spune că Direcția Națională Anticorupție a redevenit o structură de parchet atractivă din perspectiva resurselor umane.
Extinderea jurisdicției și creșterea capacităților tehnice
Modificările legislative din 2024 au extins considerabil jurisdicția DNA. Odată cu adoptarea Legii nr. 126 din 10 mai 2024, gestionarea cazurilor majore de evaziune fiscală în care daunele depășesc 10 milioane de lei și a cazurilor de spălare a banilor, chiar și ca infracțiuni de sine stătătoare, intră în setul de competențe al DNA. Acest mandat extins împuternicește instituția să urmărească infracțiunile financiare cu mai multă eficacitate și precizie.
În plus, capacitățile tehnice și operaționale ale DNA au primit un impuls substanțial prin două aprobări de finanțare în cadrul Programului antifraudă al UE. Aceste inițiative, gestionate de Comisia Europeană prin intermediul OLAF, urmăresc să consolideze capacitatea investigativă și infrastructura tehnologică a DNA, consolidând activitatea de combatere a corupției.
Două proiecte notabile, finanțate de Programul Antifraudă al Uniunii Europene (EUAF), s-au axat pe sprijinirea procurorilor europeni delegați din România și îmbunătățirea echipamentelor tehnice pentru investigații și supraveghere. Aceste proiecte, împreună cu finanțarea suplimentară din Programul de Cooperare Elvețiano-Român, au ca scop sporirea eficacității DNA în combaterea corupției și protejarea intereselor financiare ale UE.
Creșterea capacităților tehnice a avut un impact pozitiv semnificativ asupra activității noastre operative și va continua să aibă și în viitor. Pot să spun că, din acest punct de vedere, ne aflăm la un nivel fără precedent, cu capacități tehnice care rivalizează cu cele ale instituțiilor occidentale. Vom continua să investim în această zonă, pentru a asigura viabilitatea pe termen lung a capabilităților noastre.
Cu privire la activitatea operativă și judiciară, aproape toți indicatorii relevanți au avut o tendință pozitivă în anul 2024 față de anul 2023.
Activitatea de urmărire penală
Pe parcursul anului, activitatea de urmărire penală a fost o prioritate, cu 5.443 dosare soluționate, dintre care 2.379 dosare nou înregistrate. Dintre acestea, aproape trei sferturi au fost sesizări ale persoanelor fizice și instituțiilor publice, iar restul au reprezentat sesizări din oficiu. Am emis 131 de rechizitorii și am încheiat 238 de acorduri de recunoaștere a vinovăției, ceea ce a dus la trimiterea în judecată a 683 de inculpați față de 651 în 2023, dintre care 28 persoane juridice.
Raportat la calitatea persoanelor, s-a dispus trimiterea în judecată a 257 de persoane care au ocupat funcții de conducere, control, demnități publice ori alte funcții importante comparativ cu anul 2023, când s-a dispus trimiterea în judecată a 226 astfel de persoane, rezultând o creștere cu 13,71%.
Măsuri preventive
În privința măsurilor preventive, în anul de referință, pe parcursul urmăririi penale, au fost dispuse de procuror sau de judecătorul de drepturi şi libertăți 409 măsuri preventive (comparativ cu 311 în anul 2023).
Aș sesiza aici creșterea importanței măsurii controlului judiciar pe cauțiune, o formă de măsură preventivă modernă, care poate asigura, în anumite situații, un echilibru între protecția obiectivelor anchetei penale și cea a drepturilor și libertăților celor investigați. Totuși, atunci când apreciem că se impune propunerea măsurii arestului preventiv, o vom susține cu fermitate în fața instanțelor judecătorești.
În dosarele penale trimise în judecată în anul 2024, în cursul urmăririi penale (indiferent de data/anul dispunerii), au fost dispuse de procuror sau de judecătorul de drepturi şi libertăţi 395 de măsuri preventive (față de 250 în anul 2023), după cum urmează: 98 de mandate de reţinere (comparativ cu 103 în anul 2023), măsura controlului judiciar în 210 cazuri (față de 54 în anul 2023), iar în 87 de cazuri (comparativ 93 în anul 2023) măsura arestului preventiv sau la domiciliu.
Activitatea judiciară
Procurorii au avut 10.454 de participări în ședințele de judecată și au declarat 98 apeluri și 164 contestații. Din aceste acțiuni, instanțele au admis 81 de apeluri și 94 de contestații, ceea ce ne indică menținerea unui nivel ridicat de rigurozitate și profesionalism în activitatea judiciară.
Din perspectiva indicatorilor de calitate, reținem că infirmarea sau redeschiderea urmăririi penale ori neconfirmarea de către instanță (pentru soluția de renunțare la urmărirea penală) a fost dispusă în numai 2,07% din totalul cauzelor soluționate, respectiv în 39 de dosare din cele 1.888 de cauze soluționate pe fond.
Calculând procentul achitărilor pronunțate în anul 2024 prin raportare la totalul inculpaților judecați în anul 2024 (898 de inculpați judecați), ponderea achitărilor este de 16,37 %.
Totodată, este de menționat faptul că din cei 147 de inculpați care au fost achitați definitiv în anul 2024, numai unul dintre aceștia a fost trimis în judecată în perioada 2023-2024, restul de 146 de inculpați fiind trimiși în judecată în perioada 2014-2022.
Ne uităm cu mare atenție la rezultatele activității noastre judiciare, pentru că ea reflectă până la urmă calitatea muncii din anii anteriori. Acești indicatori, chiar dacă au un caracter retrospectiv, au o importanță deosebită pentru creșterea adaptabilității instituției și monitorizarea performanțelor noastre.
Recuperarea produsului infracțional
Un aspect esențial al activității, asupra căruia punem un accent special, este recuperarea produsului infracțional – element strategic decisiv în asigurarea caracterului disuasiv al muncii noastre. La finalul anului trecut soldul bunurilor indisponibilizate efectiv se ridica la peste 280 de milioane de lei, din care, pe parcursul anului au fost dispuse măsuri asigurătorii în sumă de peste 236 milioane de lei, reflectând preocuparea noastră constantă pentru recuperarea produsului infracțional generat de faptele de corupție sau asimilate.
Intensificarea activității noastre în planul recuperării produsului infracțional este menită să transmită un mesaj tuturor celor care sunt tentați să încalce legea: nu veți rămâne cu banii!
Concluzii și perspective
În concluzie, activitatea Direcției Naționale Anticorupție din anul 2024 a fost una performantă, cu numeroase realizări și un trend general pozitiv. Acest lucru este confirmat atât de evoluția indicatorilor statistici cantitativi, cât și de evoluția celor calitativi, în special de creșterea diversității tipului de probe administrate și scăderea semnificativă a gradului de achitări. Inițiativele strategice ale DNA în 2024 au fost esențiale în concentrarea eforturilor pentru îndeplinirea misiunii instituției. Eforturile de recrutare, autoritatea legislativă extinsă și capacitatea tehnică sporită contribuie împreună la un cadru solid, poziționând DNA pentru a naviga și neutraliza provocările legate de corupție în prezent și pe termen lung.
Am demonstrat că suntem o instituție puternică și capabilă să facă față provocărilor, asigurând respectarea legii și protejarea intereselor publice, dar există și o serie de provocări pe care trebuie să le gestionăm în perioada următoare. Una dintre acestea vizează scăderea de ansamblu a activității în cadrul unora dintre structurile teritoriale. Vom evalua această situație și vom lua măsurile care se impun.
Privind în perspectivă, obiectivele pentru anul 2025 includ îmbunătățirea calității actelor de urmărire penală, detectarea și investigarea faptelor de mare corupție, dezvoltarea capacității de documentare și unificarea practicii judiciare. Ne propunem să continuăm să ne adaptăm la dinamica fenomenului infracțional și să menținem un mediu organizațional bazat pe respect și profesionalism, consolidând astfel rolul nostru în înfăptuirea actului de justiție. Cu caracter de noutate, aș remarca cele trei cazuri de corupție a funcționarilor străini declanșate de la începutul anului, aspect jurisprudențial cheie în perspectiva aderării României la OECD.
Așa cum am afirmat și în urmă cu un an, vom continua să țintim cazurile de mare corupție și domeniile prioritare, cu impact direct asupra vieții cetățenilor și unde potențialul prejudiciilor provocate de aceste fapte este unul semnificativ. Aceasta este misiunea noastră: să țintim marea corupție.
Nu pot să închei fără a adresa și un subiect de interes pentru opinia publică. Este evident că nivelul așteptărilor în raport cu DNA din partea opiniei publice este în continuare unul foarte mare, iar acesta este în sine un lucru bun, pentru că reflectă și încrederea pe care cetățenii o au în instituție. Mass-media a fost și continuă să fie unul dintre aliații noștri cei mai importanți, iar investigațiile jurnalistice sunt, nu de puține ori, o sursă valoroasă de informații pentru noi. Dar trebuie să înțelegem faptul că anchetele penale trebuie făcute după cu totul alte standarde, mai ales dacă adăugăm în discuție și miza credibilității instituționale, miză foarte importantă pentru noi.
Nu discut detalii privind cazurile în curs, dar exemplu acțiunii de amploare anunțate chiar la începutul acestei săptămâni este unul elocvent: vorbim de un caz care vizează o infrastructură critică a statului român, mă refer aici la Portul Constanța. Operațiunea noastră a fost una de o anvergură fără precedent, în care am utilizat la maxim toate resursele instituției (mijloace tehnice, investigatori sub acoperire, practic am folosit tot arsenalul disponibil). Un caz care a necesitat în primul rând timp și răbdare pentru a construi cu migală un probatoriu complet și pentru a identifica toate ramificațiile. Toată lumea bănuia că se întâmplă ceva în port, dar pentru a pătrunde a trebuit să construim cazul cu mare atenție și discreție. Combinația aceasta de opacitate și miză financiară mare necesită mobilizarea tuturor resurselor noastre și a profesionalismului procurorilor și ofițerilor. Pot să vă spun că, fără investigatori sub acoperire, nu am fi reușit să construim acest caz la un asemenea nivel.
Dacă vrem să combatem cu adevărat corupția, cazurile trebuie construite pe fundamente solide și asta poate însemna că uneori sacrificăm ”imaginea pe termen scurt” pentru a obține rezultate pe termen lung.
Ne propunem să facem în continuare astfel de cazuri, să ne ducem acolo unde sunt bani mulți în joc, pentru că acolo și tentațiile sunt mari și impactul pentru societate este mare.
În urmă cu un an, tot în acest cadru, mi-am început discursul folosind cuvântul ”încredere”. Acesta este combustibilul nostru: încrederea cetățenilor și a partenerilor noștri instituționali. Cred că activitatea noastră în anul 2024 arată că DNA merită această investiție de încredere.
În final, vreau să mulțumesc gazdelor noastre de la Banca Națională pentru asigurarea cu generozitate a acestui cadru superb pentru evenimentul nostru de bilanț. Vreau să vă mulțumesc tuturor pentru participare și vreau să mulțumesc, în mod deosebit, echipei DNA pentru dedicarea și efortul depus. Sunt sigur că împreună vom continua să aducem performanță în lupta împotriva corupției, la un standard de calitate care să devină un reper în ansamblul sistemului judiciar.