Reacție de nemulțumire a profesorului Florin Nicoară, directorul Colegiului Național ”Emanuil Gojdu” din Oradea, după ce Inspectoratul Școlar Bihor a acceptat șase din cele șapte clase a IX-a propuse de colegiu pentru următorul an de învățământ. Directorul Nicoară susține că ”tăierea” a fost făcută de inspectoratul școlar fără să existe criterii sau proceduri în acest sens. ”Ni s-au spus că sunt mai puțini copii de clasa a VIII-a în această generație și că trebuie să trăiască toată lumea”, a declarat profesorul Florin Nicoară pentru BihorJust. Dascălul consideră că părinții ar trebui să fie lăsați să aleagă singuri școala pentru copiii lor. ”De ce să aleagă inspectoratul școlar în locul părintelui?”, se întreabă directorul colegiului ”Gojdu”.
Reporter: De la ce a pornit nemulțumirea dumneavoastră?
Florin Nicoară, directorul CN ”Emanuil Gojdu” Oradea: Noi am propus șapte clase de a IX-a, la fel ca în fiecare an, pentru că atât spațiu de școlarizare avem. Deci nu am propus mai multe decât până acum. Inspectoratul a tăiat o clasă sub pretextul că sunt mai puțini copii în generația care este acum în clasa a VIII-a decât în anii trecuți. Asta am înțeles, că sunt mai puțini copii. Dar să ne spună criteriile, regulile sau procedura după care au ”tăiat” clasa. Nu există așa ceva. Dacă nu există o procedură, atunci să își facă una și să lucreze după ea. Așa e normal. Nu tai clase așa, după cum îți dorești sau după cum îți pică bine.
Reporter: V-a contactat cineva de la inspectoratul școlar să vă transmită care sunt motivele pentru care nu au fost acceptate decât șase din cele șapte clase a IX-a propuse de colegiul ”Emanuil Gojdu”?
Florin Nicoară, directorul CN ”Emanuil Gojdu” Oradea: M-au sunat să-mi spună că vor să taie clasa. Eu le-am cerut procedura și nu mi-au prezentat niciun criteriu, numai că ”să trăiască toată lumea”. Păi, ăsta nu e criteriu. În învățământul particular – dacă se înființează patru licee particulare în Oradea de la toamnă, dacă au autorizare provizorie sau acreditare pe anumite specializări, pur și simplu fac clasele. Câți elevi atrag, e treaba lor. Atunci normal că de la liceele de stat o să scadă și mai mult numărul de elevi. Și atunci la ce licee vor renunța? Că, până la urmă, tot trebuie să renunți la niște licee. Asta înțelege toată lumea – dar să facă o procedură.
Reporter: Procedură care, spuneți dumneavoastră, nu există. Ce se poate face în acest caz?
Florin Nicoară, directorul CN ”Emanuil Gojdu” Oradea: Dacă nu-s capabili să facă o procedură, atunci să spună: lăsăm la liber, piață liberă, își înscriu părinții copiii care termină clasa a VIII-a acolo unde consideră potrivit, iar liceele unde nu se înscrie nimeni sau se înscriu foarte puțini elevi intră în restrângere, chiar în desființare. Asta înseamnă piață liberă. Adică nu impui unui părinte să își dea copilului la o școală pentru că vrei tu, Inspectorat Școlar, să trăiască școala aia și nu lași părintele să își dea copilul la altă școală care are spațiu de școlarizare, are cerere… În acțiunile instituțiilor din învățământ trebuie să predomine interesul elevului. Unde e interesul copilului, al elevului aici?
Dacă părintele poate să aleagă între două, trei sau patru școli, să-l lăsăm pe el să aleagă. De ce să aleagă Inspectoratul Școlar în locul părintelui? Cine își face treaba trăiește, cine nu, să fie sănătos, se închide – simplu. Inspectoratul ar trebui să se asigure că examenele se desfășoară corect, că școlile au proceduri de lucru și le respectă. Inspectoratul Școlar ar trebui să joace rol de arbitru în toată ecuația asta, nu să ia cuțitul și să taie.
Plus că toți din inspectorat sunt într-un oarecare conflict de interese. Când votează modificări la planul de școlarizare, făcând parte la rândul lor din anumite licee, normal că… există subiectivism. Ei nu sunt veniți din ală parte, să spună că sunt neutri față de toate școlile din județ.
”Nu e o problemă personală cu o școală. Problema e gestionată defectuos”
Reporter: Credeți că e o măsură țintită, ca să spunem așa, împotriva colegiului pe care îl conduceți sau a unei școli anume?
Florin Nicoară, directorul CN ”Emanuil Gojdu” Oradea: Prin măsura aceasta inspectoratul a nemulțumit o mulțime de lume. Toți cei de la care s-au tăiat clase sunt nemulțumiți. Și sunt destul de mulți. Nu cred că e o problemă personală cu o școală. Cred că e defectuos gestionată problema. Nu e gândit, e făcut lucrul cu hei-rup – hai că tai de la ăștia, că au nu știu câte clase, dau la ăia, să trăiască și ei și apoi vom mai vedea noi la anul.
Metodologia ca Inspectoratul Școlar să hotărască planul de școlarizare e absurd făcută de la minister. Ministerul a greșit din start când i-a dat aceste pârghii. Are școala consiliu de administrație, hotărăște ceva – își asumă consiliul de administrație ce a hotărât. Nu că noi hotărâm ceva în consiliul de administrație și ei vin și schimbă din pix decizia consiliului. Stați, că nu e așa: atunci să desființăm și consiliile de administrație ale școlilor, nu?
În plus, modalitatea aceasta de lucru, că tai de la nu știu câte școli câte o clasă ca să trăiască și alte școli nu e ok din punct de vedere al eficienței economice. Adică nouă ne lasă o sală de clasă sau două libere, la alții se întâmplă la fel. Pentru ce încălzim noi spațiile alea iarna? Atunci mai bine închizi un liceu de tot, care vezi că merge mai slab, toți elevii se orientează spre alte licee și nu ții spații libere să le încălzești iarna aiurea. Acel liceu la care ai închis spațiul îl utilizezi pentru altceva, pentru tot felul de activități.
Reporter: Totuși, de unde a pornit toată această situație care, bănuim, are rădăcini mult mai adânci?
Florin Nicoară, directorul CN ”Emanuil Gojdu” Oradea: Inspectoratul Școlar, de-a lungul anilor, a făcut lucrurile total negândit. La un moment dat, în toată țara făceau inspectoratele școlare concurs care înființează mai multe licee teoretice, mai multe colegii. Au înființat colegii naționale încălcând legea. Pentru a deveni colegiu național, în lege scrie foarte clar că o școală trebuie să aibă minimum 75 de ani vechime ca liceu teoretic. Ar trebui verificat la fiecare colegiu național dacă au cei 75 de ani vechime ca liceu teoretic – să vedeți ce abuzuri au făcut inspectoratele școlare.
Acum, cei de la inspectorat zic că sunt prea multe licee teoretice în județ. Dar cine le-a înființat? Tot ei. A luat o măsură greșită în urmă cu câțiva ani – mă refer la inspectorat, ca instituție, nu la inspectori – atunci să o corecteze. Să-și asume: dom’ne, noi am greșit, noi corectăm. Adică nu știu câte școli gimnaziale au fost transformate în școli teoretice sau licee tehnologice, dar care nu s-au dovedit de o calitate deosebită de-a lungul timpului. Acum ei vin că ”să trăiască toată lumea”. Dar nu se poate, pentru că numărul de copii a scăzut. Știm asta, toată lumea acceptă acest lucru. Dar e nevoie de reguli clare, care să nu fie discriminatorii – adică să fie bazate pe calitate și pe interesul elevilor.
Dacă noi, de la ”Gojdu”, nu putem să respectăm regulile respective, asta e – ne închidem noi, să trăiască alții. Dar să vedem regulile.
Reporter: Ce veți face în continuare?
Florin Nicoară, directorul CN ”Emanuil Gojdu” Oradea: Am contestat la inspectoratul școlar decizia de tăiere a numărului claselor a IX-a. Așteptăm să vedem ce răspuns ne dau și apoi vom decide, împreună cu colegii, ce vom face. Acum 3 ani, inspectoratul a vrut să ne taie o clasă de-a cincea fără niciun motiv. Efectiv, așa a avut chef. Și am contestat și la inspectorat și la minister și ne-au dat clasa înapoi.