Colegii din Muzeul Țării Crișurilor anunță, cu profundă tristețe, trecerea la cele veșnice a doamnei Elena Gabriela Crișan, muzeograf și critic de artă, care a făcut parte din colectivul instituției muzeale orădene o lungă perioadă de timp.
Doamna muzeograf principal Gabriela Elena Crişan, având o bogată experienţă în domeniul cercetării ştiinţifice, a artelor plastice, a artelor decorative universale, modeme şi contemporane, a studiat cu multă răbdare la fiecare piesă, tehnica de execuţie, materialele folosite, stilul, semnificaţiile simbolice la fiecare detaliu în parte, le-a ordonat, măsurat, fotografiat , le-a înregistrat pedant cu o deosebită acurateţe în registre, repertoare, filmoteci şi fototeci. a executat fişe analitice cu completa documentaţie asupra bibliografiei, pentru a înlesni generaţiilor viitoare munca de cercetare. Rezultatele muncii de cercetare au fost publicate în anuarele muzeului, în ,.Crisia”‘ şi „Biharia”, în presă. a realizat expoziţii în ţară şi peste hotare, însoţite de un bogat material documentar tipărit sub fonnă de afişe, pliante, cataloage.Colecţia de artă decorativă românească contemporană a Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea, se mândre4:-te c11 piese cleosehit de valoroase semnate de 95 autori ( 64 artişti creatori la tapiserie, 33 la ceramică, 4 la porţelan, 7 la sticlă, 14 la metal, 3 la lemn), marea majoritate absolvenţi la Bucureşti şi Cluj. Publicaţiile unor renumiţi dascăli, istorici, cercetători, critici de artă precum Paul Constantin, Horia Horşia, Olga Buşneag, Mircea Grozdea, AI.Cebuc, Vasile Florea, Negoiţă Lăptoiu, Octavian Barbosa şi alţii, au marcat acel univers mirific al creaţiei plastice româneşti în cadrul social politico-economic şi cultural al României în context european şi chiar universal, din a doua jumătate al secolului al XX-iea.
“Activitatea sa a debutat în cadrul Secției de Artă, unde și-a adus importante contribuții la cercetarea artei decorative românești și universale, cu aplecare deosebită asupra stilului Secession, precum și la dezvoltarea colecțiilor. La fel cum a contribuit în mod semnificativ la amenajarea acestei secții, cu ocazia mutării muzeului din vechea clădire, actualul Palat al copiilor, în Palatul baroc. A continuat colaborarea cu instituția muzeală și după pensionare, fiind consultant de specialitate la amenajarea Muzeului Memorial „Aurel Lazăr”, dar și la alte proiecte muzeale. De asemenea, a scris numeroase articole științifice de specialitate și a curatoriat importante expoziții de artă. A avut o bună relație de colaborare cu toți colegii muzeografi, dar și cu cei de la celelalte muzee din țară, precum și cu artiști plastici, cu cei mai cunoscuți colecționari. A fost cadru didactic atît la Școala de Arte Populare, cît și la Facultatea de Arte a Universității din Oradea, pentru mai multe serii de tineri, la formarea cărora a contribuit cu farmecul și disponibilitatea sa comunicațională.
În ultima perioadă a activității sale muzeale, a coordonat echipa Secției de Relații Publice și Expoziții, în cadrul căreia, prin umorul fin și înțelegerea de care a dat dovadă, prin felul în care a știut să îi îndrume, pentru membrii acesteia a însemnat mai mult decît un lider.
Cei care au cunoscut-o știu că a fost o persoană caracterizată printr-o generozitate extraordinară și o omenie profundă, o adevărată doamnă, cu un comportament aristocrat, calități pentru care va rămîne în memoria noastră pentru totdeauna.
Condoleante familiei!Dumnezeu să o odihnească în pace!”, a transmis MTC Oradea.