”Orice furnizor de servicii medicale, implicat în procesul de vaccinare, ajută la grăbirea reajungerii la situația de dinaintea apariției virusului, adică la starea de normalitate.” O spune cu convingere directorul CAS Bihor, Dorel Dulău, care a precizat că instituția pe care o conduce de patru luni și jumătate îi îndeamnă, prin orice mijloace publice oficiale, pe toți bihorenii să se vaccineze. Într-un interviu pentru BihorJust, Dorel Dulău a vorbit despre cum reacționează CAS Bihor la situația pandemică, despre colaborarea cu instituțiile din sănătatea publică bihoreană și cu administrațiile locale, dar și despre situația personalului din cadrul Casei Județene de Asigurări de Sănătate.
Dorel Dulău (foto stânga) are 44 de ani și este absolvent al Facultății de Științe Juridice și Administrative Oradea, cu master în Medicină socială și Management Sanitar. În 2019 a fost admis cu nota 10 la Școala Doctorală de Științe Biomedicale a Universității din Oradea, domeniul de doctorat medicină. A fost consilier juridic, șef serviciu resurse umane și director administrativ în cadrul spitalelor din Oradea, inspector la Direcția de Sănătate Publică Bihor și coordonatorul Compartimentului Management Spitale din cadrul Primăriei Oradea. În urma unui concurs desfășurat între 16 și 23 iunie 2021 a câștigat șefia CAS Bihor, funcție în care a fost numit pe 1 iulie, cu un mandat de 4 ani.
Cum reacționează Casa de Asigurări de Sănătate Bihor la situația de pandemie în care ne aflăm?
Dorel Dulău, directorul CAS Bihor: Perioada stării de alertă ne obligă, ca instituție, să ne adaptăm la tot ceea ce înseamnă finanțare corespunzătoare a structurilor cu paturi, de specialitate, nou înființate în spitalele din județul Bihor, care deservesc bolnavii COVID. Toate modificările temporare de structură organizatorică, pe durata stării de alertă, avizate de către Direcția de Sănătate Publică Bihor, au fost aduse la cunoștința instituției noastre, pentru a ne adapta în privința unei politici de finanțare specifice bolii COVID.
Așa cum am precizat și în cadrul webinarului organizat, în octombrie, de către Direcția de Sănătate Publică Bihor și la care a participat și col. dr. Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare din România, CAS Bihor va depune tot efortul pentru a se adapta și a ajuta la atingerea obiectivelor stabilite, la nivel național și local, în politica de sănătate publică și în cea a asigurărilor sociale de sănătate.
În sprijinul desfășurării unei campanii susținute de vaccinare, îndemnăm prin orice mijloace publice oficiale, în limita atribuțiilor noastre legale, ca toți bihorenii să se vaccineze. Vaccinarea e o modalitate sigură de prevenire a preluării și răspândirii virusului care a provocat această stare pandemică prin care trecem.
Considerăm că orice furnizor de servicii medicale, implicat în procesul de vaccinare, ajută la grăbirea reajungerii la situația de dinaintea apariției virusului, adică la starea de normalitate.
Cum se desfășoară colaborarea cu celelalte instituții implicate în sănătatea publică bihoreană și nu numai?
Dorel Dulău, directorul CAS Bihor: Colaborarea cu Consiliul Județean Bihor, cu Primăria municipiului Oradea, cu Direcția de Sănătate Publică Bihor și cu toate administrațiile publice locale din județ reprezintă o prioritate în contextul punerii în aplicare a politicii asigurărilor sociale de sănătate, așa cum este aprobată la nivelul Casei Naționale de Sănătate.
Concret, care este modalitatea de colaborare în favoarea asiguraților cu administrațiile locale?
Dorel Dulău, directorul CAS Bihor: Am încheiat acorduri de colaborare cu comuna Sântandrei (prin domnul primar Ioan Mărcuș) și cu comuna Sânmartin (prin domnul primar Cristian Laza) privind diseminarea prin orice cale oficială a informațiilor referitoare la asigurați, la drepturile și obligațiile acestora, la îndemnarea cetățenilor localnici spre a merge la vaccinare, precum și a oricărei alte informații care ajută la îmbunătățirea stării de sănătate a populației. Considerăm că, prin intermediul administrațiilor publice locale, aflate într-o relație de comunicare directă cu localnicii, instituția noastră ajunge mult mai ușor să furnizeze informațiile privitoare la serviciile medicale de care aceștia pot beneficia.
Din punct de vedere al resurselor umane din instituția pe care o coordonați, care este situația în acest moment?
Dorel Dulău, directorul CAS Bihor: Politica de resurse umane a CAS Bihor este activă în această perioadă, prin organizarea unor concursuri de ocupare de posturi vacante în cadrul departamentelor funcționale ale instituției. Scoaterea la concurs a acestor posturi (așa cum sunt afișate pe site-ul Casei bihorene) s-a făcut în urma analizării necesităților interne care să ajute la creșterea nivelului calitativ al activității în cadrul instituției. Menționăm că, în ultimele trei luni, în cadrul CAS Bihor s-au pensionat patru angajați, astfel că a devenit stringentă acoperirea acestor posturi vacante.
Medicii, mai ales, traversează o perioadă extrem de dificilă, plină de provocări. Cum aflați care sunt problemele și deficiențele din activitatea principalelor categorii profesionale medicale din Bihor?
Dorel Dulău, directorul CAS Bihor: Întâlnirile periodice, lunare, cu forurile profesionale ale Colegiului Medicilor din Bihor (prin intermediul doamnei președinte dr. Carmen Panțiș), ale Colegiului Medicilor Dentiști Bihor (prin intermediul doamnei președinte dr. Liana Todor) au decurs cu regularitate și în această perioadă pandemică. Din cauza situației sanitare, toate aceste întâlniri au avut loc în sistem online (prin intermediul aplicațiilor Whatsup și Zoom).
Schimburile de idei profesionale inter-instituționale, periodice, ne ajută să receptăm tot ce înseamnă deficiențe care pot fi remediate de către instituția noastră, în limita competențelor legale. În situația în care vreuna dintre problemele ridicate nu intră în atribuțiile noastre, va fi preluată și transmită instituțiilor îndrituite să le soluționeze. Totodată, la solicitarea noastră, vom avea curând prima întâlnire lucrativă cu Colegiul Farmaciștilor din Bihor (prin președintele acestei organizații, prof. Sebastian Nemeth).
Menționez și existența unui parteneriat în comunicare, obiectiv și constant, cu Patronatul medicilor de familie din județul Bihor, condus de dr. Ramona German, care ne ajută în perceperea corectă a activității din medicina primară. Cu siguranță vom depune tot efortul spre a avea un parteneriat profesional, pe termen lung, în beneficiul ambelor înstituții, dar în principal în beneficiul asiguraților bihorenilor.
CITIȚI și INTERVIURILE BihorJust | Dorel Dulău, coordonatorul compartimentului Management Spitale din Primăria Oradea, despre impactul COVID asupra spitalelor din oraș, ”pastilele roz”, exemplul Israelului în vaccinare și investiții în sistemul medical orădean – Un jurist specialist în management sanitar și doctorand cu media 10 al Școlii Doctorale de Științe Biomedicale din Oradea este noul director al CAS Bihor – Linii telefonice dedicate puse de CAS Bihor la dispoziția asiguraților și furnizorilor de servicii medicale | Ce informații pot fi solicitate în acest mod