Lucrări de exploatare fără autorizație de construcție, care ar fi continuat și după ce primăria a dispus sistarea lor. Se întâmplă la o carieră din localitatea bihoreană Zece Hotare, de unde se extrage piatră pentru modernizarea unei porțiuni din drumul județean 764 Damiș – Aștileu. Moștenitoarea unuia dintre concesionarii terenului pe care funcționează exploatarea susține că lucrările de exploatare în carieră au început fără să i se ceară acordul și fără să existe o autorizație de construcție, obligatorie prin lege. Sesizată de aceasta, primăria a aplicat o amendă firmei care exploata piatra și a dispus sistarea activităților. Totuși, lucrările ar fi continuat câteva săptămâni, susține reclamanta, în timp ce partenerul său din contractul de concesiune și societatea care a închiriat perimetrul spun că în această perioadă doar au prelucrat piatra deja extrasă. Cazul a ajuns pe rolul Judecătoriei Aleșd.
Un contract de concesiune cu multe probleme
Totul a început în 2013, când tatăl Ioanei Blank și al Patriciei Bodea s-a asociat cu Dorel Bulzan și au luat, în concesiune, un teren de 6 hectare în zona Văii Albioara din localitatea bihoreană Zece Hotare, pe care se afla o carieră de exploatare a pietrei de calcar pentru construcții.
Din cauza unor probleme birocratice, abia la începutul lui 2020, printr-un act adițional, concesionarii au intrat, efectiv, în folosința terenului. Între timp, tatăl Ioanei Blank și al Patriciei Bodea a murit, astfel că locul său în cadrul înțelegerii a fost preluat de fiicei sale. Acestea au avut unele divergențe cu Dorel Bulzan și au încercat să le rezolve amiabil. ”Nu s-a ajuns la niciun acord și, prin urmare, nu a fost scoasă nicio autorizație de construire”, a explicat Ioana Blank, pentru BihorJust.
Este vorba despre autorizația de construire care era necesară – conform art. 11 indice 1 din Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii – pentru ca titularii contractului de concesionare să poată începe exploatarea din carieră. Un dosar în acest sens a fost depus de Dorel Bulzan, dar, pentru că nu exista acordul Ioanei Blank și al sorei sale, administrația locală nu a putut emite documentul.
”Totuși, în iulie 2020, cealaltă parte a început lucrările în carieră, împreună cu firma Costa VOC, cu care a încheiat o înțelegere fără să mi se spună ceva, având doar permis de exploatare. Dar, pe lângă acest act, era nevoie și de autorizația de construcție, pe care ei nu o aveau”, a explicat Ioana Blank.
Aceasta susține că și-ar fi dat acordul pentru obținerea autorizației în cauză dacă ar fi fost acceptată ca partener egal în înțelegerea dintre Dorel Bulzan și Costa VOC și să primească jumătate din suma pe care firma o achită pentru exploatarea din carieră: ”Îmi doresc să ajungem la un acord și să exploatăm acolo. Dar, în mod normal, trebuie plătite ambele părți. Noi le-am cerut celor de la Costa VOC doar să împartă banii pe care îi dă celeilalte părți în contractul de concesiune. Nu i-am cerut să plătească bani în plus. Le-am trimis, la cererea lor, actul adițional la contractul de concesiune, după care nu au mai răspuns la telefon.”
Lucrări sistate, dar… continuate
În 2020, Ioana Blank a reclamat Primăriei Șuncuiuș că activitatea din carieră se desfășoară fără autorizație. Deși la acel moment, această faptă era considerată infracțiune, legea s-a schimbat între timp și a fost încadrată drept contravenție.
În acest an, în luna mai, femeia a făcut o nouă reclamație, în urma căreia administrația locală i-a aplicat firmei Costa VOC o amendă de 5.000 de lei pentru lipsa autorizației de construire, a dispus sistarea lucrărilor și intrarea în legalitate.
”Ulterior, la câteva săptămâni distanță, în iulie 2022, am făcut o asigurare de dovezi prin executor, care a constatat că se lucrează în carieră, deși se dispusese oprirea lucrărilor. Însă nu mi s-a permis accesul nici în zona de exploatare, nici în cabana folosită pentru exploatarea în carieră”, susține reclamanta.
Din fotografiile făcute cu ocazia verificărilor alături de executorul judecătoresc se pot observa camioane care sunt încărcate cu material, cu ajutorul unui excavator, și care coboară pe un drum din interiorul terenului concesionat.
Potrivit documentului întocmit de executorul judecătoresc, acesta din urmă a observat că din carieră vin mașini de tonaj greu încărcate, că un utilaj încărca mai multe vehicule și că șoferii susțineau că transportă material pe diverse șantiere din zonă sau chiar de lângă Oradea.
Ioana Blank susține că la carieră s-a continuat prelucrarea pietrei care a fost deja exploatată. ”Conform Legii minelor, și această activitate se încadrează la exploatare și ar fi trebuit ca și pentru simpla sortare, prelucrare și livrare a pietrei să fie emisă o autorizație. E incorect și ilegal. Nu mă interesează decât să se aplice legea în mod corect”, a încheiat reclamanta.
Art. 3 din Legea minelor 85/2003 – În înţelesul prezentei legi, termenii folosiţi se definesc după cum urmează: (…) 11. exploatare – ansamblul de lucrări executate în subteran şi/sau la suprafaţă pentru extragerea resurselor minerale, prelucrarea şi livrarea acestora în forme specifice;
Între timp, Costa VOC a atacat în instanță măsura sistării lucrărilor, iar pe 15 septembrie Judecătoria Aleșd a admis o ordonanță președințială prin care i se permite firmei să continue lucrările. În schimb, termenul în procesul în care societatea a contestat amenda aplicată este programat, la aceeași instanță, pe 23 noiembrie.
”Să-și deschidă carieră pe suprafața lor, eu nu le opresc”
Dorel Bulzan a confirmat că în zona carierei de la Zece Hotare se fac exploatări din 2004, dar cei care au făcut lucrările anterior contractului de concesiune din care el este parte nu au avut nici permis de exploatare și niciun fel de alte autorizații. Acesta susține că a depus documentele pentru eliberarea autorizației de construcție, dar ar fi fost refuzat ”din varii motive”.
Referitor la amenda dată de Primăria Șuncuiuș pentru lipsa autorizației de construire, Bulzan s-a limitat să spună că a plătit jumătate din ea și a contestat-o în instanță.
Dorel Bulzan susține că, în urmă cu câțiva ani, a avut o discuție cu tatăl Ioanei Blank, cel care cuare a fost, la început, partener în contractul de concesiune, prin care acesta din urmă ar fi spus că nu vrea să deschidă o carieră pe terenul concesionat. ”În contractul de concesiune scrie că obiectul este exploatarea resurselor naturale – calcar. Dânsul (tatăl Ioanei Blank – n.n.) a dispus de o suprafață de teren de 1,86 hectare, a băgat-o la APIA și a primit o subvenție. Am și semnat un proces verbal că sunt de acord cu acest lucru. Acel teren a intrat în circuitul agricol și nu mai poți deschide o carieră pe un astfel de teren”, spune Bulzan.
Acesta susține că lui i-a rămas o parte de 1,13 hectare de teren neproductiv, adică exact cariera de piatră. Dorel Bulzan a explicat că atunci când a deschis cariera și a semnat un contract de închiriere cu firma Costa VOC, nu a mai considerat necesar să ceară acordul Ioanei Blank și surorii acesteia: ”În momentul acela ele nu erau succesoare (declarate legal – n.n.). Nu mai trebuiau oricum să își dea acordul, pentru că foloseau la APIA o anumită suprafață, eu am dispus de cealaltă suprafață care mi-a rămas și am continuat acolo cariera deja existentă.”
Bulzan spune că, după ce a deschis cariera, moștenitoarele partenerului său din contractul de concesiune nu au mai înregistrat la APIA suprafața de care dispuneau: ”Au zis că de ce ele să ia bani de la APIA și eu să câștig mai mult de pe carieră? N-au decât să-și deschidă și ele carieră pe cealaltă suprafață, că eu nu le opresc.”
Dorel Bulzan neagă că, de când deține cariera în baza contractului de concesiune, s-ar fi exploatat o cantitate mai mare decât cea permisă prin permisul eliberat în acest sens. Spune că, după sistarea lucrărilor de către primărie, în carieră nu a mai fost exploatată piatră. ”S-a lucrat doar la partea de procesare, jos, după stocul pe care l-am avut acolo, respectiv piatra pentru care s-a plătit redevența. În momentul ăsta nu se lucrează în punctul de exploatare, iar pentru asta nu mai sunt plătit de Costa VOC”, a precizat Bulzan.
”E treaba lor, să facă ce vor”
Romulus Costa, cel care deține firma Costa VOC, susține că lucrează legal la cariera de la Zece Hotare, având permis de exploatare și autorizație de mediu: ”Eu sunt în chirie acolo, la un domn (Dorel Bulzan – n.n.) care are litigiile lui cu asociatele lui. E treaba lor, să facă ce vor. Pe mine să mă lase în pace, să îmi fac treaba.”
Costa spune că are proiecte în derulare și nu poate rămâne fără materie primă. Recunoaște că a primit o amendă de la Primăria Șuncuiuș, dar spune că a contestat-o în instanță. Întrebat de ce nu a avut autorizația de construcție pentru a putea exploata în carieră, Romulus Costa a răspuns cu o altă întrebare: ”De ce nu au cerut autorizația la primul… la cel de la care a luat Bulzan? Cel de la care au luat ei terenul a exploatat fără să plătească redevență, fără permis de exploatare, fără nimic. Pe ăla nu l-a luat nimeni la întrebări atunci, pe vremuri.”
Cât despre dispoziția primăriei de sistare a lucrărilor, Costa susține că aceasta vizează exploatarea din carieră: ”S-a dispus sistarea lucrărilor… în sens de exploatare… Am stat o perioadă. Dar ce am pe stoc, eu a trebuit să folosesc. Am două drumuri în derulare cu Consiliul Județean, care îmi cere să le termin.” Este vorba, din informațiile BihorJust, despre o porțiune de 34 de kilometri din DJ 764, între intersecția cu DJ 764D, în apropierea localității Damiș, și Aștileu, și despre tronsonul Dobrești – Luncasprie – Roșia. ”Am dus piatră și în Oradea, nu neapărat acolo”, spune Romulus Costa.
Chestionat dacă, în acest moment, în zona carierei face doar prelucrarea pietrei sau o și exploatează, reprezentantul firmei Costa VOC spune că ”ultima dată a fost un proces favorabil lui Bulzan, dar care nu s-a terminat. Îmi dă mie dreptul să exploatez. Iar ei (concesionarii – n.n.) să facă ce or vrea.”
Comments 1