Camera Deputaților a adoptat, miercuri, un proiect de lege prin care instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale li se interzice să ceară persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către entităţi ale statului. În schimb, instituțiile sunt obligate să ceară emitenților acestor documente, în format electronic, copii sau extrase în baza consimțământului expres al solicitantului.
Proiectul de lege care completează OUG 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale prevede introducerea unui articol potrivit căruia:
“(1) Se interzice instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluţionării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituţii publice sau organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.
(2) Instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale solicită entităţilor care au emis documentele prevăzute la alin.(1), în format electronic, copii sau extrase de pe acestea în baza consimţământului expres al beneficiarului serviciului public, prevederile art. 2 alin. (2) și ale art. 4 aplicându-se în mod corespunzător.”
Proiectul a fost adoptat cu votul “pentru” a 291 de deputaţi, fiind înregistrat unul singur “împotrivă”.
Pe 30 iunie, iniţiativa legislativă a fost adoptată de Senat, iar Camera Deputaţilor este for decizional, fiind înregistrate patru amendamente de la Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului. Proiectul a fost inițiat de 102 deputați PSD, PNL, AUR, USR, UDMR și din cadrul minorităților.
Dacă va fi promulgată de președintele țării, legea votată azi intră în vigoare din 1 ianuarie 2022.
DOCUMENT – Proiect de Lege pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (forma adoptată de Senat):