Număr record de proiecții sold-out și vânzări de bilete, săli pline la filmele cu invitați speciali și dezvăluiri în exclusivitate despre viitoarele proiecte cinematografice ale regizorilor prezenți la TIFF Oradea, așa a arătat cea de a 7-a ediție a festivalului, care s-a încheiat duminică, 29 septembrie. Unul dintre favoriții publicului a fost filmul “Anul Nou care n-a fost”, proiectat în premieră în Oradea, la scurt timp după avanpremiera de la Festivalul de Film de la Veneția, unde a fost răsplătit cu patru premii.
TIFF Oradea a debutat cu drama-comedie Foștii soți, care a dat tonul proiecțiilor sold-out. Filmele Anul Nou care n-a fost, Moromeții 3, Zile perfecte, AirBNB în Vilnius, Horia, cine-concertul Variety și prima animație CGI românească, Legendarium, au umplut sălile de proiecție până la refuz, demonstrând apetitul cinefililor orădeni pentru diversitatea genurilor care s-au regăsit în programul de anul acesta.
În dialog cu actorii și regizorii români prezenți la TIFF Oradea, spectatorii au putut “intra” în culisele filmelor vizionate, dar și să afle, în exclusivitate, informații despre viitoarele proiecte cinematografice ale acestora.
Discuția de după proiecția Nasty, cu regizorii Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu și Tudor D. Popescu, a continuat povestea de pe ecran, spectatorii fiind curioși să afle mai multe despre interacțiunile cu Ilie Năstase de-a lungul realizării filmului, dar și din timpul turneului de promovare.
Proiecția filmului Fără aer a fost un alt moment foarte apreciat de cinefili, care au ascultat-o minute în șir pe profesoara Adela Stan vorbind despre impactul emoțional pe care l-a avut asupra sa scandalul în care a fost implicată și care a inspirat-o pe regizoarea Katalin Moldovai în scrierea scenariului. O bună parte dintre spectatorii prezenți la proiecție sunt și ei profesori, așa că discuția a generat opinii diferite și o temă de reflecție de rezolvat acasă.
Pentru spectatorii care au luat parte la proiecțiile “Anul Nou care n-a fost” și „Moromeții 3”, filmele și discuțiile cu invitații speciali au fost o veritabilă lecție de istorie despre comunism și impactul regimului asupra libertății personale, de la absurdul și lipsurile vieții cotidiene, până la destabilizarea relațiilor dintre oameni sau presiunea constantă de a performa pentru a “spăla” imaginea României pe plan internațional.
Moromeții 3 a încheiat en fanfare seria filmelor românești de la TIFF Oradea, filmul fiind nu doar ultima parte a trilogiei începute în 1987, ci și ultimul proiect al lui Stere Gulea de o așa amploare, așa cum a menționat regizorul.
Dacă pentru Stere Gulea s-a “închis un cerc”, pentru regizorii Horia Cucută și George ve Gänæaard, Clasat, filmul care a generat multe întrebări legate de impactul Inteligenței Artificiale, este prima parte din trilogia la care lucrează de câțiva ani. Prezent la proiecția de la Teatrul de Stat, regizorul Horia Cutută a mărturisit că speră ca ultima parte a trilogiei să ajungă în fața orădenilor cât de curând, la TIFF Oradea.
Dincolo de programul filmelor românești, atracția festivalului au fost cele două cine-concerte, Dublu deliciu (Păpușa și Prințesa stridiilor) și Variety, toate de la începutul secolului XX. Sub bagheta Simonei Strungaru, orchestra Filarmonicii de Stat și soprana Simona Ionescu au transformat evenimentul special Dublu deliciu într-o experiență multisenzorială, iar Variety, proiectat în decorul splendid al Sinagogii Sion și acompaniat live de trupa Silhiatara, a transmis o energie și o emoție aparte, pe care publicul le-a răsplătit cu aplauze îndelungi la final.
TIFF Oradea a adus și o selecție consistentă de filme străine. În topul preferințelor orădenilor, a fost drama One life, cu Anthony Hopkins jucându-l magistral pe Nicky Winton, un agent de bursă londonez, care a salvat mii de copii, preponderent evrei, înainte ca naziştii să închidă graniţele Cehoslovaciei. Un alt titlu foarte apreciat a fost Longlegs, un amestec strălucit de horror psihologic și dramă polițistă, cu Nicolas Cage în rolul unui criminal în serie. Perfect Days, povestea lirică și profundă despre micile bucurii ale vieții semnată de celebrul Wim Wenders, a fost un alt preferat al publicului, proiectat cu casa închisă.
Festivalul a avut și propria secțiune dedicată copiilor și adolescenților. Aproape toate proiecțiile din cadrul MiniTIFF au rulat cu săli pline, fie că a fost vorba despre Legendarium, prima animație CGI autohtonă, care pune în scenă povești din istoria Transilvaniei, sau Horia, cel mai bun road-movie românesc al ultimilor ani, un veritabil hit pentru adolescenți. În plus, copiii care s-au înscris într-un timp record la atelierele de animație au avut ocazia să învețe de la echipa Beanbag Animation Studio cum să-și creeze propriile desene animate, folosind obiecte pe care le au la îndemână, prin casă.
Cea de-a 7-a ediție TIFF Oradea a fost coorganizată de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR) și Primăria Municipiului Oradea prin Visit Oradea – Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune.
Cu sprijinul: Centrul Național al Cinematografiei, National Film Institute Hungary, Goethe Institut București, Consiliul Județean Bihor, Oradea Heritage, Filarmonica de Stat Oradea, Teatrul Regina Maria, Teatrul Szigligeti, Manifest pentru Oradea, Protimer.