Există diferențe colosale între mediile elevilor bihoreni la clasă și notele obțiute la examen. Aceasta și în condișiile în care media generală nu mai are pondere din media de admitere. Concluzia e că aceste medii sunt artificiale, iar inspectorul general școlar Horea Abrudan spune că aceste școli vor fi monitorizate. Aceasta și fiindcă doar jumătate din elevii de la țară au trecut examenul de Ecvaluare Națională.
„În mediul rural, ponderea mare de medii la Evaluarea Națională se află în jurul mediilor de 3, 4 și 5, iar în urban la 7-8. Pe de altă parte, dacă ne uităm la mediile de absolvire a gimnaziului, mediile sunt de 7, 8 sau 9, atât în urban, cât și în rural…„Este necesară o monitorizare mai strictă a cadrelor didactice din aceste școli. Directorii trebuie să-și asume responsabilitatea pentru aceste rezultate și să propună soluții pentru a asigura prezența și implicarea activă a elevilor în procesul educativ”, a evidențiat Abrudan.
Un exemplu e la Școala din Cherechiu. Acolo toți elevii au obținut note cu cel puțin 2 puncte mai mici decât mediile lor gimnaziale. Din aceeași categorie sunt școlile din Roșiori, Sânnicolau de Munte, Lunca, Budureasa, Buduslău, Husasău de Tinca, Drăgești, Viișoara, Talpoș, Curtuișeni . Horea Abrudan a exemplificat cu situația unui un elev care, având media 9,62 la română în gimnaziu, a obținut doar 3,20 la Evaluarea Națională, iar un alt elev, cu media 7,25 la matematică, a luat nota 4,20 la examen.
Școli cu performanțe slabe la Evaluarea Națională
Șeful Învățământului Bihor a spus că e necesar să fie luate măsuri urgente la școli precum: Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” Oradea, unde au fost 17 candidați înscriși, 8 absenți, 1 promovat; Școala „Toldy” Sânnicolau de Munte, cu 21 înscriși, 10 absenți și niciun promovat; Școala Gimnazială nr. 1 Budureasa, cu 8 înscriși, toți absenți; Școala nr. 1 Buduslău, cu 13 înscriși, 12 absenți, 1 promovat; Școala Gimnazială Cefa, cu 11 înscriși, toți prezenți, doar 4 promovați.