Asociația elevilor din Constanța exprimă nemulțumirea față de metodologia actuală de evaluare a elevilor la finalul învățământului preuniversitar și cere eliminarea examenului de Bacalaureat. Organizația a criticat desfășurarea simulărilor naționale ale examenului de Bacalaureat, desfășurate în perioada 4-6 martie, considerând că subiectele propuse au fost nepotrivite și ineficiente, ceea ce a dus la dezamăgirea elevilor.
Această critică vine în contextul unei presiuni constante pentru eliminarea examenului de Bacalaureat, care a fost intensificată în timpul primului an școlar afectat de pandemie. Cu toate acestea, în ciuda cererilor repetate, fostul ministru al Educației, Monica Anisie, a respins aceste presiuni, iar examenele au continuat să fie menținute.
Lorena Drăguşin, preşedinta Asociației Elevilor din Constanța, susține că „Bacalaureatul este un examen din inerţie, nu ştim ce vrem cu el, ci doar ne-am obişnuit să îl dăm în fiecare an, fără vreun scop sau beneficiu. În plus, nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat cu privire la acesta. Pe lângă faptul că materia este foarte multă, este învechită. Este total absurd ca o ţară membră Uniunii Europene să rămână într-o continuă buclă temporală! Suntem în anul 2024, iar elevii încă sunt forţaţi să înveţe comentarii kilometrice ale operelor literare din anii 1800, pe care oricum le uită după ce ies din sala de examen”.
Asociația mai susține că examenul de Bacalaureat a devenit o sursă majoră de îngrijorare pentru toți elevii. Pe parcursul liceului, elevii sunt încurajați să memoreze informații în loc să le înțeleagă, iar după examen, tot ce au reținut este adesea uitat, deoarece nu are relevanță pentru viitorul lor. În loc să-și testeze cunoștințele și să le aprofundeze, elevii sunt adesea motivați să învețe doar pentru a trece examenul și pentru a scăpa de o povară. Acest aspect nu încurajează dezvoltarea lor intelectuală și nu le pregătește pentru provocările viitoare.