A apărut, la Editura Corint, Manualul de fizică pentru clasa a VI-a – primul manual de fizică pentru clasa a VI-a bazat pe experiment. Metoda e introdusă de 10 ani în toată Europa. Daniela Berchez, Karoly Bogdan, Petronela Ioja, Aneta Mihalcsik, coordonați de celebrul fizician și cercetător Cristian Presură sunt autorii manualului de fizică de clasa a VI-a declarat câștigător la licitația Ministerului Educației. Manualul e deja disponibil așa cum a anunțat și profesorul orădean de la Ady Endre, Karoly Bogdan: <După multă muncă și emoții am aflat că manualul de clasa a VI-a la care am lucrat în acest an a fost declarat câștigător în urma evaluării ME și va apare la Editura Corint. Coordonatorul manualului este fiz. dr. Cristian Presură> Sunt profesori nu numai implicați la catedră, dar și în activități extrascolare. Ei sunt cei care au scris lecțiile, urmărind principiul de bază: metoda investigației, scrie Cristian Presură pe pagina sa personală de Facebook.Doamna Berchez este profesor la CN Emanuil Gojdu Oradea.
De ce metoda investigației, experimentul sunt singurele sau cele mai eficiente căi de a te apropia de fizică (în cazul de față) și de a o înțelege? Pentru că experimentul, investigația, descoperirea sunt căile naturale prin care fiecare dintre noi descoperim lumea, spune Cristian Presură.
- Elevii cu înclinații practice vor găsi în fiecare lecție experiențe, aplicații și curiozități interesante, întrebări simple − dar relevante − prin care se pot autoevalua. Elevii cu o gândire mai abstractă vor găsi raționamente științifice, formule și demonstrații relevante, probleme rezolvate și propuse spre rezolvare, dar și subiecte complexe de reflecție.
- Manualul se bazează pe ideea că ,,cea mai bună cale de a învăța fizica este făcând fizică”. Suita de investigații propuse în manual la rubrica ,,Experimentează” îi angajează pe elevi în a-și pune întrebări, a descoperi, a da răspunsuri. Astfel totul capătă semnificație pentru ei, provocându-i să aplice noile cunoștințe în alte situații, domenii și în propria lor viață.
- Informațiile transmise contribuie la formarea și dezvoltarea competențelor/aptitudinilor, a abilităților și a atitudinilor prevăzute în programa școlară. Pentru cea mai mare parte a proprietăților fenomenelor fizice sunt propuse experimente simple, care pot fi realizate de elevi cu mijloace ușor de obținut, prezentate explicit, cu întrebări ajutătoare.
- Metodele și instrumentele tradiționale de evaluare (itemii și testele de evaluare) sunt distribuite echilibrat prin raportare la programa școlară. Pentru fiecare domeniu de conținut sunt propuse câte două teste de evaluare care au în proporții egale itemi obiectivi, subiectivi și semiobiectivi, pentru care sunt oferite și modele de rezolvare.
- Manualul conține foarte multe informații legate de fenomene studiate în mai multe ramuri ale științelor naturii (fizică, biologie, astronomie, chimie). Elevii sunt îndemnați să se documenteze singuri pe teme multidisciplinare și să scrie eseuri scurte pe temele respective