În cazul în care Parchetul European desfășoară o investigație în mai multe state membre ale Uniunii Europene, instanțele din statul membru al procurorului care este responsabil pentru investigație sunt competente să verifice adoptarea și justificarea măsurilor de investigare. Controlul jurisdicțional al măsurilor de investigare în alte state membre nu poate privi decât elementele legate de executarea acestor măsuri. În cazul unei ingerințe grave în drepturile persoanei vizate garantate de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, măsurile de investigare trebuie să facă obiectul unui control jurisdicțional prealabil în statul membru al procurorului care este responsabil pentru investigație.
Parchetul European are competența de a investiga și de a urmări penal autorii infracțiunilor care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii. Acesta este organizat la un nivel dublu, atât central, cât și descentralizat. Nivelul descentralizat este alcătuit din procurori europeni delegați (PED) situați în statele membre.
În speță, mai multe persoane sunt urmărite penal pentru fraudă legată de importul de biomotorină în Uniune. Această fraudă ar fi cauzat un prejudiciu de aproximativ 1 295 000 de euro intereselor financiare ale Uniunii.
Parchetul European desfășoară o anchetă prin intermediul unui PED din Germania care instrumentează cazul. În scopul anchetei, au fost dispuse percheziția și ridicarea unor bunuri în Austria. Astfel, PED german care instrumentează cazul a atribuit executarea acestor măsuri unui PED asistent austriac.
Persoanele acuzate contestă aceste măsuri de investigare în fața instanței austriece. Aceasta a decis să adreseze întrebări Curții de Justiție pentru a se stabili dacă are competența de a efectua un control complet (comparabil cu
ceea ce ar face într-o situație pur internă) sau dacă controlul său trebuie să se limiteze la chestiunile de natură procedurală referitoare la punerea în aplicare a măsurilor de investigare transfrontalieră.
În hotărârea sa, Curtea răspunde că controlul în privința unui PED asistent trebuie să se limiteze la chestiunile legate de punerea în aplicare a măsurilor de investigare transfrontalieră. Astfel, adoptarea, precum și justificarea unei măsuri de investigare sunt reglementate de dreptul statului membru al PED care instrumentează cazul, în timp ce executarea unei asemenea măsuri este reglementată de dreptul statului membru
al PED asistent.
Totuși, în privința măsurilor de investigare care presupun ingerințe grave în drepturile fundamentale, cum ar fi perchezițiile, revine statului membru de care aparține PED care instrumentează cazul obligația de a prevedea în
dreptul național garanții adecvate și suficiente, precum un control jurisdicțional prealabil, pentru a asigura legalitatea și necesitatea unor astfel de măsuri.
Întrebările preliminare adresate:
„1) Dreptul Uniunii, în special articolul 31 alineatul (3) primul paragraf și articolul 32 din [Regulamentul 2017/1939], trebuie interpretat în sensul că, atunci când, în cadrul investigațiilor transfrontaliere, o măsură care trebuie executată în statul membru al procurorului european delegat asistent necesită o autorizare judiciară, trebuie să se examineze toate elementele materiale, precum posibilitatea unei condamnări penale, suspiciunea de săvârșire a faptei, necesitatea și proporționalitatea măsurii?
2)În cadrul examinării, trebuie să se ia în considerare aspectul dacă admisibilitatea măsurii a fost deja examinată de o instanță în statul membru al procurorului european delegat care instrumentează cazul, potrivit legislației acestui stat membru?
3)În cazul unui răspuns negativ la prima întrebare, respectiv al unui răspuns afirmativ la a doua întrebare, în ce constă controlul jurisdicțional care trebuie efectuat în statul membru al procurorului european delegat asistent?”
Interpretarea CJUE:
“Articolele 31 și 32 din Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce privește instituirea Parchetului European (EPPO) trebuie interpretate în sensul că controlul efectuat în cadrul statului membru al procurorului european delegat asistent, în cazul în care o măsură de investigare atribuită necesită o autorizație judiciară în conformitate cu dreptul acestui stat membru, nu poate privi decât elementele referitoare la executarea acestei măsuri, cu excluderea elementelor referitoare la justificarea și la adoptarea măsurii menționate, acestea din urmă trebuind să facă obiectul unui control jurisdicțional prealabil, în caz de ingerință gravă în drepturile persoanei vizate garantate de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în statul membru al procurorului european delegat care instrumentează cazul.”