Liga Studenților din Iași critică facultăţile de drept din Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca, Timişoara şi Sibiu (care fac parte din așa-numitul Hexagon), acuzându-le că se folosesc de cazul exmatriculării celor 45 de studenţi din Bucureşti pentru a-şi construi ”o imagine falsă de apărătoare ale eticii şi integrităţii academice”. Printr-un comunicat, reprezentanții ligii arată că ”aceste facultăţi au probleme serioase de transparenţă, morală, etică şi integritate academică, management al calităţii şi desfăşurării activităţii didactice”. Organizaţia a anunțat ca va demara un audit de calitate al activităţii facultăţilor de drept din România.
În comunicatul Ligii Studenților din Iași se arată că majoritatea cadrelor didactice de la facultăţile de drept au acoperit în mod tacit, dar şi direct, plagiatul descoperit de jurnalista Emilia Şercan în teza de doctorat a lui Codruţ Olaru, vicepreşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii, care l-a avut drept coordonator pe Tudorel Toader. ”În general, profesorii din cele şase facultăţi din Hexagon (…) au o reticenţă foarte mare în ceea ce priveşte analizarea suspiciunilor de plagiat din rândurile propriilor colegi de catedră, protejându-se reciproc, ca o castă”, arată sursa citată.
Studenții ieșeni acuză cadrele didactice din facultăţile de drept că nu au luat ”nicio poziţie morală” faţă de existenţa în corpul profesoral al Facultăţii de Drept din Bucureşti a doi profesori condamnaţi penal în ultimii ani: conf. univ. dr. Dan Şova, fost senator şi ministru al Transporturilor, şi lect. univ. dr. Aurel-Jean Andrei.
”Peste jumătate dintre profesorii de la Facultăţile de Drept din Iaşi şi Sibiu, respectiv un sfert dintre profesorii de la Facultatea de Drept din Craiova nu şi-au publicat CV-urile şi lista de lucrări ştiinţifice pe site-ul instituţiei. La Facultatea de Drept de la Universitatea de Vest din Timişoara niciun profesor nu are CV-ul şi lista de lucrări publicată. Niciuna dintre facultăţile de drept din Hexagon nu publică rezultatele evaluării cadrelor didactice de către studenţi pentru fiecare profesor în parte”, se arată în comunicatul Ligii Studențillor Iași.
”Studenții nu sunt învățați să realizeze pe cont propriu raționamente juridice”
”Studenții de la facultățile de drept nu sunt învățați să realizeze pe cont propriu raționamente juridice, să formuleze argumente și înscrisuri pe care să le susțină în fața unei comisii, unei autorități sau a unui complet de judecată, ci li se cere să reproducă noțiuni și texte legale în mod mecanic, fără vreun fundament pedagogic. Acest fapt se datorează în principal numărului mare de evaluări, teste și examene tip grilă, preferate până la obsesie de majoritatea cadrelor didactice din rațiuni de timp, precum și lipsei unor mecanisme clare – precum evaluarea cadrelor didactice de către studenți – prin care activitatea de predare să fie realizată în interesul studenților cu scopul învățării, nu al profesorilor cu scopul îndeplinirii normei”, au transmis studenții ieșeni.
Referindu-se la cazul celor 45 de studenți de la Facultatea de Drept din București, exmatriculați pentru fraudă, vicepreședintele Ligii Studenților Iași, Iulian-Alfred Husac, atrage atenția că acesta trebuie cercetat prin cunoașterea, interpretarea și aplicarea tuturor normelor legale în vigoare: ”Există o șansă foarte serioasă ca, la contestarea în instanță a deciziei de exmatriculare, sancțiunea să fie anulată, studenții reînmatriculați și să primească bursele neîncasate și daune morale și chiar materiale. Nu este normal ca facultățile de drept să își construiască reputația academică pe capacitatea de a sancţiona derapajele studenţilor, în loc să își rezolve problemele de transparență și integritate academică, precum și problemele didactice profunde care îi determină pe studenți să apeleze, în mod regretabil, la metode de fraudare a examenelor.”