Scaune și mese goale, câte o comandă răzleață și tot mai multe momente de liniște. Parcă prea asurzitoare, constată, cu amărăciune, un ospătar. Aceasta este atmosfera în multe din localurile din Oradea, după ce orașul a intrat, chiar de ziua lui, în scenariul roșu. O situație care a adus, printre alte măsuri, și obligativitatea prezentării certificatului verde la intrarea într-un restaurant, cinema sau săli de sport. Mai pe românește spus, au acces în localuri doar cei vaccinați, trecuți prin boală sau cu rezultat negativ al unui test COVID. Într-un oraș în care rata de vaccinare este de aproximativ 35%, introducerea ”pașaportului verde” a redus drastic numărul clienților. Iar asta se simte puternic în încasările localurilor care caută acum soluții să nu pună lacătul pe ușă.
Scădere cu până la 70% a numărului de clienți în local
Potrivit celei mai recente hotărâri a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Bihor – 69/12 octombrie, Oradea a fost declarată în scenariul roșu, cu o incidență de 7,13 cazuri COVID la mia de locuitori. În oraș sunt înregistrate peste 1600 de cazuri active, ridicând la 17768 numărul celor infectați de la începutul pandemiei.
Toate aceste numere se traduc în restricții pe care industria HoReCa le resimte din plin. ”Observăm o scădere între 50 și 70% a clienților în restaurant, odată cu intrarea în vigoare a noii legi, legea certificatului verde”, a declarat, pentru BihorJust, Ioana Sere, manager al restaurantului Crinul Alb.
O scădere abruptă a numărului de clienți se poate observa și în restaurantele din mall-uri, unde aproape nicio masă nu e ocupată.
”Din punctul meu de vedere, ar fi trebuit luată măsura introducerii certificatului verde din vară. Înțeleg că s-a câștigat în sezonul estival, dar pe termen lung s-a ajuns la 18.000 cazuri pe zi. Consider că antreprenorii din HoReCa trebuie să se poată adapta la aceste circumstanțe. Ca manager trebuie să găsești soluții la probleme și nu probleme la soluții”, spune Radu, unul dintre asociații unui brand născut în plină pandemie, Pizzeria 207. Acesta recunoaște că, din totalul vânzărilor, doar 30-40% o reprezintă consumația clienților în local, restul fiind comenzi la domiciliu.
De altfel, în cazul multor localuri care s-au orientat în timpul pandemiei spre livrarea de preparare la domiciliul clienților, numărul comenzilor a rămas constant, nefiind supuse vreunei restricții.
Mesaje de la nemulțumiți
Chiar dacă restricțiile au fost anunțate de autorități de pe o zi pe alta, administratorii localurilor nu au putut decât să se conformeze. Asta chiar dacă î zilele care au urmat numărul clienților s-a înjumătățit. „Noi am primit decizia într-o seară, cum că de mâine se va putea sta la terasă doar prin prezentarea certificatului verde, a unui test negativ sau dovada trecerii prin boală. Următoarea zi ne-am conformat și am anunțat toți clienții noștri despre noile măsuri”, a explicat Linda Sereș, manager al localului Ristretto.
După cum era de așteptat, introducerea certificatului verde pentru accesul în localuri i-a nemulțumit pe mulți clienți, care și-au vărsat oful pe paginile de socializare ale restaurantelor și cafenelor. ”Faliment scrie pe voi”, ”La revedere” sau ”sunteți pro-vaccin” sunt doar câteva din comentariile postate de internauți.
Soluții pentru a nu închide afacerea
Ca să își salveze afacerile afectate de scăderea accentuată a încasărilor, administratorii de localuri caută soluții. În cazul restaurantului Crinul Alb, managerul a decis să trimită în șomaj tehnic 10 din cei 45 de angajați. ”Vor lucra alternativ. O gupă va lucra două săptămâni, iar două săptămâni va sta acasă și viceversa. Este o soluție de supraviețuire”, recunoaște Ioana Sere.
Alte restaurante au luat decizii mai dure. Surse din domeniu au explicat pentru BihorJust că unele localuri din oraș și-au închis bucătăria și au păstrat doar un barman și o ospătară pe tură. Sunt și restaurante care și-au suspendat activitatea în timpul săptămânii și funcționează doar în weekend, pentru a reduce din cheltuieli.
Sunt și situații în care managerii au preferat să nu trimită niciun angajat în șomaj tehnic. ”Gândiți-vă că avem 50 de angajați în cele două locuri pe care le avem în oraș. Dintre aceștia, 20 sunt din alte țări, inclusiv Asia. Acești oameni au de plătit chirii”, spune Linda Sereș, manager Ristretto.
În schimb, se așteaptă o creștere a prețurilor pentru preparatele pe care restaurantele le oferă. Mai mulți manageri de localuri au spus pentru BihorJust că vor fi obligați să ia această decizie din cauza creșterii prețului utilităților și al materiei prime. ”Facturile la curent sunt chiar și cu 25%-30% mai mari, iar la cafea, de exemplu, 2022 va veni, cu siguranță, cu o creștere de peste 30% a prețului pe kilogram”, a explicat un administrator de local.
Să stea și să plângă că doar în stradă la protest nu ies!
Puteti sa le mulțumiti anti-vaxxerilor ca ei v-a aduc la sapă de lemn. Ca ei stau bine mersi vaccinati si grohaie prin piețe publice la asa zise “proteste” unde va prostesc de nu mai stiti de voi. Mergeți mah si va vaccinati ca o sa va urle la unui foame in stomac din cauza anti-vaxxerilor!