Reprezentantul pe comunicare al Leoni România, Andrei Rusu, a transmis printr-un comunicat de presă, că piaţa producătoare de maşini este afectată din perspectiva rutelor de distribuţie şi a scăderii producţiei, ceea ce duce la o cerere scăzută a părţilor componente.În 2022, conform economica.net firma a avut vânzări de 5,1 miliarde euro, dar încercarea nereușită de a vinde divizia Automotive Cable Solutions (BG AM), a pus Leoni la încercare, în ultimele luni să găsească soluții pentru a își plăti creditorii.
Aproape 200 de angajaţi ai fabricii Leoni din Luduş au protestat, joi, în urma deciziei de închidere a punctului de lucru, solicitând să li se respecte drepturile sociale. Având filiale în mai multe orașe și localități din țară, producătorul de componente pentru industria auto este unul dintre cei mai mari angajatori din țară, cu peste 12.000 de angajați, potrivit Agerpres.Fondatorul grupului de iniţiativă locală online „Grupul Civic Luduş”, Sergiu Stoica, a declarat, joi, pentru sursa citată, că protestul celor aproape 200 de angajaţi a fost unul paşnic, dar, pe de altă parte, oamenii sunt îngrijoraţi pe motiv că li s-ar fi oferit doar două opţiuni: transferul la fabrica din Arad sau demisia, scrie presa locală și centrală.
„Angajaţii doresc să îşi facă auzită vocea şi să sublinieze necesitatea respectării drepturilor lor fundamentale. Nu-şi doresc să demisioneze, cum li s-a solicitat, mai mult sau mai puţin transparent, dar nici nu pot să accepte mutarea la Arad, aşa cum a propus conducerea. Ei îşi doresc să beneficieze de drepturile sociale, precum şomajul, aşa cum se procedează în concedierile colective.
Avem informaţii că unor angajaţi li s-ar fi dat să semneze tot felul de hârtii prin care ar renunţa la drepturile lor, iar din acest motiv i-am sfătuit să nu semneze nimic fără să citească. Ulterior, după ce am anunţat protestele, oamenilor li s-a adus la cunoştinţă că ar putea fi transferaţi şi la fabrica din Bistriţa, dar după câteva luni petrecute la Arad, la peste 300 de kilometri de casă”, a declarat Sergiu Stoica.
Acesta a spus că angajaţii au solicitat implicarea Inspectoratului Teritorial de Muncă Mureş în acest caz, dar, până la momentul actual, nu au primit niciun răspuns.
„ Producătorii auto sunt nevoiţi să facă tranziţia de la motoarele pe benzină şi motorină la cele hibride şi electrice, dar subvenţiile pentru maşinile electrice au scăzut în toate ţările europene, ceea ce nu încurajează vânzarea lor. În acest context, dar şi în contextul economic general, la nivelul grupului LEONI, au avut loc o serie de analize amănunţite care au evaluat eficienţa operaţiunilor noastre.
După discuţii îndelungate, am identificat o nevoie de flexibilizare a modului în care lucrăm, astfel încât să ţinem pasul cu cerinţele pieţei auto. Decizia detaşării angajaţilor noştri din Luduş către alte fabrici LEONI din România, respectiv la fabricile din Arad şi Bistriţa, a fost luată ca urmare a reducerii drastice a comenzilor pentru fabrica din Luduş şi având în vedere dorinţa noastră de a păstra toţi aceşti angajaţi valoroşi în cadrul companiei”, a declarat reprezentantul grupului într-un comunicat de presă.
Potrivit comunicatului emis, compania va sprijini relocarea angajaţilor din Luduş prin asigurarea cazării, dar şi prin oferirea unui bonus.
„Din dorinţa de a afecta cât mai puţin salariaţii noştri şi pentru a păstra continuitatea în muncă, le-am oferit acestora posibilitatea de a-şi desfăşura activitatea la fabricile din Bistriţa. Până când fabricile de la Bistriţa vor avea posibilitatea de a-i integra în procesele specifice, ne-am îndreptat angajaţii spre fabrica din Arad. Astfel, pentru o perioadă de maxim cinci luni, angajaţii au posibilitatea detaşării la fabrica din Arad.
Sprijinim relocarea angajaţilor noştri prin asigurarea cazării, dar şi prin oferirea unui bonus de relocare. După această perioadă, activitatea angajaţilor noştri se va relua la fabricile din Bistriţa. Compania va pune la dispoziţie transportul gratuit până la locul de muncă şi retur. LEONI a investit continuu în formarea şi specializarea angajaţilor, cea mai importantă resursă a companiei. Apreciem contribuţia, profesionalismul şi dedicarea de care angajaţii LEONI dau dovadă zi de zi”, a anunțat compania.
Conducerea grupului a mai declarat că a început discuţii cu organizaţia sindicală pentru analizarea fiecărei situaţii în parte.
Anul trecut, salvatorul companiei părea să fi devenit chiar unul dintre acționari, austriacul Stefan Pierer, care deține deja 20% din acțiunile Leoni.Forbes îl creditează pe Stefan Pierer, în acest an, cu o avere personal de 1,5 miliarde dolari.
Stefan Pierer este CEO al Pierer Mobility în valoare de 1,7 miliarde de dolari (vânzări), unul dintre cei mai importanți producători de motociclete cu sediul în Austria.În conformitate cu declarațiile oficialilor Leoni, Stefan Pierer intenționează să realizeze o injecție de capital de 150 milioane de dolari și să preia o datorie de 762 de milioane de dolari.În urma tranzacției, Stefan Pierer urma să devină unicul acționar al Leoni, iar compania să nu fie listată.Producătorul de cabluri pentru industria auto e prezent în România de 23 de ani deschizând fabric în Arad, Bistrița, Pitești, Beiuș, Luduș, Marghita și Bumbești-Jiu. În Bihor, la Beiuș și Marghita , Leoni anunță că face angajari.