Prinţese, clovni, doamne din înalta societate, călugăriţe, fetiţe şi băieţei ştrengari, vrăjitoare, crăciuniţe, ţărăncuţe şi multe alte personaje din viaţa de zi cu zi şi-au găsit, de mai bine de cinci decenii, casă, acasă la Elisabeta Ardelean, restauratoare textile la Muzeul Țării Crișurilor până în 2020. Așa s-a strâns peste 400 de piese,rezultatul achizițiilor personale, precum și a unor cadouri din partea familiei și prietenilor. Sunt păpuși care spun povești, păpuşi de toate mărimile, fiecare păpuşă are o istorie a ei venită fie din Extremul Orient, fie din Franţa renascentistă, fie dintr-un land german, fie din îndepărtata Rusie.
O parte din colecția privată de păpuși cu cap de porțelan a doamnei Elisabeta Ardelean va putea fi văzută la Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal care organizează, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea, vernisajul expoziției Lumea păpușilor cu cap de porțelan, vineri, 5 mai 2023, ora 12.00, la sediul instituției din Str. Armatei Române . Expoziția are menirea de a facilita publicului (re)întâlnirea cu perioada copilăriei, de a-l invita să facă o incursiune în lumea minunată a păpușilor și va putea fi admirată până în 15 iunie. Elisabeta Ardelean a povestit în urmă cu șapte ani pentru oradeaindirect.ro că a cumparat prima păpușică la rugăminţile fiicei sale, Laura, azi curator al expoziției. Sunt păpuși-bebeluși, fetițe și băieți de vârste diferite sau persoane în etate, personaje reale -Charlie Chaplin sau din film- Mary Poppins, mirese, călugărițe, arlechini, clovni, elfi …Costumația păpușilor este una foarte variată, ele fiind îmbrăcate cu veșminte de epocă din diferite areale geografice :Marea Britanie, Germania, Austria, Franța, Belgia, Olanda, România, dar și cu haine specifice lumii circului.
Ecaterina Ardelean s-a născut în anul 1950 la Gheorgheni, Harghita. Este absolventă a Institutului Pedagogic de 3 ani din Oradea, specializarea profesori de sport. Însă, locuind în vecinătatea Palatului Baroc, şi-a dorit enorma să muncească în acest spaţiu încărcat de istorie. Urmează în perioada 1981-1984 cursurile de specializare în restaurare-conservare textile. În toţi aceşti ani, prin mâinle dibace ale doamnei Ardelean au trecut peste 3.000 de obiecte care şi-au recăpătat frumuseţea pierdută. Aa s-a comportat și cu păpușile. Doamna Ardelean a povestit ținând în brațe o păpușă cumpărată fiice sale fiindcă acesteia i-a plăcut cum i-a îngrijit rochița, a spălat-o, Cum a vrut să-Iipună dantelă, dar până la urmă a decis să o păstreze în forma original. Asemenea unui copilaș, o păpușă cu o față veselă a avut nevoie de un picioruș nou, iar doamna Ardelean l-a reconstituit. „După ce am cumpărat prima păpușe Laurei, am cumpărat-o și pe a doua, am cumpărat păpuși de peste tot, de la Târgul de antichități din Parcul Bălcescu, de la târgul de vechituri, dar cele mai multe le-am luat e la Caritas Catolica …Păpuşile au fost întotdeauna legate de evoluţia omenirii. Iniţial, erau considerate obiecte de cult, dar treptat au evoluat, s-au adaptat la nevoile societăţii şi au devenit visul oricărui copil, dar şi a multor adulţi. <Regele păpuşilor> este J.D. Kestner. Acesta s-a stabilit la începutul sec. XIX la Walterhausen, în Turingia, în calitate de fabricant de obiecte de pastă de hârtie şi din carton presat. Mai târziu, a început să fabrice păpuşi şi capete din porţelan. Moare în 1858, munca sa fiind preluată de nepotul său”, a povestit Ecaterina Ardelean pentru oradeaindirect.ro.
Istoria păpușilor este una foarte veche, primele figurine antropomorfe apărând încă din preistorie, fiind confecționate din materiale simple, cum ar fi lutul, piatra, ceara, pielea sau materiale textile. Primele păpuși din porțelan apar începând cu anii 1830 și se bucură de un real succes, cea dintâi fabrică care creează o linie de păpuși pentru copii fiind Fabrica Kämmer-Reinhardt, înființată în 1886. Capetele păpușilor erau din porțelan glazurat sau neglazurat, ultimul confecționat în așa-numita tehnică bisque, care se executa în matrițe, cu ardere la peste 1260 grade Celsius. Până prin anii 1900, majoritatea păpușilor din porțelan alb glazurat aveau părul negru și ochii albaștri, iar cele din porțelan neglazurat aveau părul blond. În ceea ce privește vestimentația păpușilor, aceasta respecta moda timpului, și anume Epoca victoriană și La Belle Époque.