Guvernul a aprobat, în ședința de miercuri, 5 mai, ordonanța de urgență care permite folosirea semnăturii electronice în relațiile de muncă. Este vorba, de fapt, de o rediscutare a unui proiect care fusese anunțat ca aprobat pe 28 aprilie. Ordonanța prevede că toate actele de muncă pot fi semnate cu semnătura electronică avansată sau cu semnătura electronică calificată, însoțite de marca temporală și sigiliul electronic calificat al angajatorului.
Potrivit actului adoptat de Guvern, semnătura electronică poate fi utilizată la încheierea contractului individual de muncă sau a actului adițional la contract. De asemenea, angajatorul poate opta pentru utilizarea semnăturii electronice pentru întocmirea tuturor înscrisurilor sau documentelor din domeniul relațiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării sau la încetarea acestuia
În ordonanță se mai arată că ”forma scrisă a înscrisurilor cerute de prezenta lege se consideră îndeplinită și dacă înscrisul este întocmit în formă electronică și este semnat cu semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată, însoțite de marca temporală electronică sau marcă temporală electronică calificatăși sigiliul electronic calificat al angajatorului, în condițiile legii”.
Cele două tipuri de semnături pot fi folosite și în raporturile angajatorului cu instituțiile publice, în ceea ce privește întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă.
Ordonanța prevede clar că angajatorul nu poate obliga persoana selectată în vederea angajării ori, după caz, salariatul să utilizeze semnătura electronică la încheierea contractului individual de muncă, a actului adițional la contract sau a altor documente emise în executarea contractului individual de muncă.
”La încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract sau a altor documente emise în executarea contractului individual de muncă, după caz, părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură, respectiv semnătura olografă sau semnătura electronică avansată sau calificată, însoțite de marca temporală electronică sau marcă temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat”, prevede actul normativ.
Ordonanța de urgență adoptată azi de Guvern mai face referire și la telemuncă, introducând o prevedere potrivit căreia ”salariații cu munca la domiciliu au obligația de a respecta și de a asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizateîn timpul muncii la domiciliu”.
Activitatea angajaților care lucrează de acasă va putea fi verificată prin intermediul tehnologiei informației și comunicațiilor, mai arată ordonanța.
DOCUMENT – Ordonanță de urgență privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate însoțite de marca temporală electronică sau marcă temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului în domeniul relațiilor de muncă și pentru modificarea si completarea unor acte normative: