Noua Ordonanță vine după ce Comisia Europeană a solicitat României informații și clarificări ca urmare a constatării neconformității legislaţiei privind suspendarea executării deciziilor vamale care au ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe cu constituirea unei cauțiuni al cărui cuantum legal este de maxim 10% din suma contestată.
Conform proiectului, CE a identificat cazuri în care, ca urmare a unor acte administrativ fiscale întocmite de autoritatea vamală, debitorii au obținut în instanță suspendarea executării acestora, iar în cele din urmă, deşi autoritatea vamală a beneficiat de hotarâri judecătorești favorabile pe fond, sumele care au făcut obiectul cererilor de suspendare nu au mai putut fi încasate, fiind declarate de autoritatea vamală nerecuperabile la Comisie. În acest context, Guvernul susţine că neadoptarea unor măsuri urgente, cu caracter excepțional, contribuie la creșterea pierderilor financiare ale Uniunii, iar autoritățile române s-au angajat să modifice și să completeze dispoziţiile Codului Vamal al României, în contextul prevederilor Tratatului privind funcţionarea UE, care stipulează că UE are competența exclusivă în ceea ce priveşte uniunea vamală.
Noul proiect prevede că „prin derogare de la dispozițiile Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, persoana vătămată printr-un act administrativ unilateral al autorității vamale care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe, poate să ceară autorității vamale competente suspendarea executării acestuia, conform prevederilor art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii”.
Cererea de suspendare a executării actului administrativ care va avea ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe se va formula în scris și va cuprinde:
a) datele de identificare a solicitantului;
b) obiectul cererii;
c) motivele de fapt și de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura solicitantului sau a împuternicitului acestuia.
La această cerere solicitantul va anexa următoarele acte:
a) înscrisuri care atestă că se află în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și are capacitate financiară de plată pe perioada de suspendare;
b) dovada constituirii unei garanții la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe;
c) dovada calității de împuternicit al solicitantului, persoană fizică sau juridică, potrivit art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
d) cazierele judiciare ale solicitantului și împuternicitului acestuia;
e) cazierul judiciar al administratorului solicitantului.
Pentru a emite o decizie privind suspendarea, Comisia de soluționare va verifica însă dacă solicitantul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) nu înregistrează debite față de autoritatea vamală;
b) nu înregistrează obligații fiscale restante administrate de ANAF, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării;
c) nu are înscrise în cazierul fiscal informați;
d) nu este în stare de insolvență, în procedură de reorganizare, lichidare judiciară sau faliment;
e) nu are înscrise în cazierele judiciare fapte din care să rezulte că, în cursul ultimilor trei ani, au fost comise încălcări grave sau repetate ale legislaţiei vamale sau ale dispoziţiilor fiscale în legătură cu activitatea economică a solicitantului, inclusiv cu activitatea economică a administratorului și a împuternicitului.
Dacă va fi adoptat, proiectul de OUG va intra în vigoare în 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.