Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis sesizarea Curţii Constituţionale a României pentru controlul constituționalității, înainte de promulgare, în ceea ce privește: Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ (PL-x nr. 485/2024) în raport de prevederile constituţionale ale art. 61 alin. (2) și art. 75 alin. (1) privind principiul bicameralismului, ale art. 115 alin. (4) și (7) referitoare la regimul juridic al ordonanțelor de urgență, ale art. 1 alin. (3) și (5) privind principiul legalității și al securității raporturilor juridice.
Conform Hotărârii publicate de Înalta Curte, în contextul modificării Codului administrativ prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2024, s-a constatat o încălcare a principiului bicameralismului. Această încălcare aduce în discuție constituționalitatea procesului legislativ din România și importanța respectării principiilor fundamentale prevăzute în Constituție.
Ordonanța de urgență nr. 79/2024 a Guvernului, inițial supusă dezbaterii și aprobată de Senat ca primă Cameră sesizată, avea ca obiect modificarea unor articole esențiale din Codul administrativ privind reglementarea contractelor de concesiune și închiriere. Proiectul de lege adoptat de Senat menționa aceste aspecte, limitându-se strict la dispozițiile propuse prin Ordonanța inițială. Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, a decis însă să adauge 39 de amendamente care modifică și completează substanțial Codul administrativ, schimbând semnificativ atât obiectul, cât și scopul legii.
Astfel, Camera Deputaților a adus modificări ample, precum redefinirea atribuțiilor aparatului de specialitate al primarului și al consiliilor județene, modificarea structurii autorităților locale, modificarea termenelor pentru convocarea ședințelor și reconfigurarea componenței consiliilor directoare ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară. Aceste completări și modificări nu au fost dezbătute de Senat, fapt ce încalcă principiul bicameralismului, deoarece noua configurație legislativă depășește scopul inițial și nu a fost aprobată de ambele Camere.
Curtea Constituțională a stabilit în jurisprudența sa că pentru a respecta bicameralismul trebuie să existe o similitudine semnificativă între proiectele de lege adoptate de cele două Camere. Camera Deputaților a modificat Codul administrativ într-o manieră semnificativ diferită față de forma aprobată de Senat, ceea ce determină o schimbare a obiectului și a configurației inițiale a legii. Acest demers contravine spiritului colaborativ între Camere și îndeplinește criteriile încălcării bicameralismului menționate de Curtea Constituțională: diferențe majore de conținut juridic și o configurație legislativă semnificativ diferită.
În plus, decizia de modificare a titlului ordonanței de urgență din „Ordonanță de urgență pentru modificarea Codului administrativ” în „Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Codului administrativ” subliniază extinderea nejustificată a obiectului de reglementare, fără a respecta cadrul constituțional.
Sub un alt aspect, legea criticată nu se integrează în obiectul de reglementare al legii de aprobare a ordonanţei de urgenţă a Guvernului, astfel că față de modalitatea de adoptare a acesteia sunt încălcate prevederile art. 115 alin. (7) din Constituţie și art. 1 alin. (5) din Constituţie, fiind pe deplin aplicabile argumentele expuse în precedent.