Curtea Constituțională va dezbate, marți, 8 decembrie, două sesizări de neconstituționalitate care vizează nou sistem de impozitare a pensiilor de serviciu și a celor speciale. Una a fost depusă de Avocatul Poporului, iar a doua de Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Pe 17 iunie, Camera Deputaţilor a votat modificarea şi completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal, care are ca obiect de reglementare instituirea unei taxe pe veniturile şi indemnizaţiile pentru limită de vârstă.
Conform unui amendament, pensiile cu valoare de până la 2.000 de lei inclusiv nu se impozitează, cele cuprinse între 2.000 şi 7.000 se impozitează cu 10%, iar pensiile cu o valoare de peste 7.001 lei se impozitează cu 85% pentru ceea ce depăşeşte această sumă.
Sunt vizate:
a) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi;
b) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale;
c) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor;
d) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr.567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al insanțelor judecătorești și parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care funcționează în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice;
e) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar;
f) indemnizația pentru limită de vârstă prevăzută în Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor;
g) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România;
h) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic și consular al României;
i) pensii militare prevăzute în Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat;
j) indemnizația pentru limită de vârstă prevăzută în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ;
k) indemnizaţia lunară acordată persoanelor care au avut calitatea de şef al statului român prevăzută de Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român.
Argumentele Avocatului Poporului și ale Înaltei Curți
A doua zi după adoptarea prin vot a proiectului, Avocatul Poporului a sesizat CCR pe motiv că noua modalitate de impozitare a pensiilor speciale și cele de serviciu încălcă mai multe principii:
– principiului predictibilității legislative în materie fiscală;
– orice taxă instituită pentru persoane fizice sau juridice trebuie să fie urmată de un serviciu sau o lucrare efectuată în mod direct și imediat de către organe sau instituții publice;
– principiul egalității fiscale și al aplicării juste a sarcinii fiscale.
O zi mai târziu, Secțiile Unite din cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție au sesizat Curtea Constituțională, susţinând că Legea pentru modificarea şi completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal este neconstituţională în ansamblul său, deoarece încalcă dispoziţiile mai multe articole din Constituţie. În opinia Curții Supreme, proiectul încalcă ”justețea impunerii sau echitatea fiscală, care asigură ca sarcină fiscală a fiecărui contribuabil să fie stabilită pe baza puterii contributive, respectiv în funcție de mărimea veniturilor sau a proprietăților acestuia”.
Potrivit ÎCCJ, noua taxă este discriminatorie şi reprezintă un impozit pe venit “deghizat”. În plus, se calculează asupra venitului net din pensii, după deducerea din pensia brută a impozitului pe venit și, prin raportare la cuantumul de 7.000 de lei al sumei nesupuse taxei criticate, impunerea taxei vizează o categorie restrânsă de contribuabili.
Înalta Curte a mai acuzat încălcarea principiului clarităţii, previzibilităţii şi predictibilităţii legii, a principiului independenţei judecătorilor şi a încălcării principiilor art. 1 din Protocolul nr. 1 la CEDO.
DOCUMENT – Proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
Comments 1