În Monitorul Oficial, Partea I nr. 94 din 1 februarie 2024 a fost publicată Inițiativa legislativă a cetățenilor potrivit Legii nr. 189/1999, din 01.02.2024 ce are două scopuri principale. Primul vizează modificarea articolului 48 alineatul (1), înlocuind termenul „soți” cu expresia „un bărbat și o femeie” pentru a asigura implementarea precisă și literală a exprimărilor consacrate în Declarația Universală a Drepturilor Omului, care recunoaște familia drept „elementul natural și fundamental al societății”.
Al doilea este consacrarea în Constituție a dreptului de a utiliza numerar în orice tranzacții, pentru a proteja libertatea individuală în cadrul tranzacțiilor financiare, având în vedere tendința de reducere a utilizării numerarului în era digitală.
Modificarea articolului 48 alineatul (1) urmărește eliminarea echivocului generat de termenul „soți” și să sublinieze că familia poate fi formată doar dintr-un bărbat și o femeie, în conformitate cu principiile culturale, istorice și morale specifice României. Această schimbare este justificată și de faptul că Declarația Universală a Drepturilor Omului și Convenția Europeană a Drepturilor Omului folosesc expresiile „bărbat și femeie” în ceea ce privește dreptul la căsătorie și întemeierea unei familii.
Referitor la dreptul de a utiliza numerar, inițiativa legislativă își propune să introducă acest drept în Constituție, subliniind importanța protejării opțiunii de plată cu numerar într-o societate în care se observă o tendință crescută către plăți electronice. Acest drept este considerat esențial pentru libertatea economică a cetățenilor și pentru asigurarea accesului neîngrădit la bunuri și servicii.
În contextul demografic al României, inițiativa evidențiază problemele legate de scăderea populației și îmbătrânirea acesteia, precum și impactul asupra formării familiilor. Se subliniază, de asemenea, riscurile asociate cu restricțiile la plata cu numerar și se argumentează că aceasta ar putea duce la excluderea unor categorii de persoane și la vulnerabilitatea sistemului financiar la atacuri cibernetice.
În final, inițiativa este prezentată ca o măsură pozitivă, contribuind la soluționarea problemelor legate de drepturile fundamentale ale bărbatului și femeii, protejând familia și menținând un echilibru între progresul tehnologic și respectarea opțiunilor tradiționale de plată.
Analizând iniţiativa legislativă cetăţenească de revizuire a Constituţiei României, formulată de un comitet de iniţiativă în baza prevederilor Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, republicată, cu modificările ulterioare, Consiliul Legislativ a avizat favorabil propunerea legislativă care face obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor de revizuire a Constituţiei, cu următoarele observaţii şi propuneri:
1. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea unor dispoziţii constituţionale în sensul garantării posibilităţii efectuării în numerar a plăţilor în tranzacţiile economice, precum şi în sensul definirii noţiunii de familie ca fiind întemeiată pe căsătoria liber consimţită între un bărbat şi o femeie.
2. Prin obiectul său de reglementare, propunerea legislativă se încadrează în categoria legilor constituţionale, fiind incidente prevederile art. 151 din Legea fundamentală.
3. Precizăm că, prin avizul pe care îl emite, Consiliul Legislativ nu se pronunţă asupra oportunităţii soluţiilor legislative preconizate.
4. Menţionăm că soluţia legislativă propusă pentru art. 48 alin. (1) din Legea fundamentală are un conţinut identic cu obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor de revizuire a Constituţiei, publicate în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 883 din 25 noiembrie 2015.
Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra respectivei iniţiative legislative a cetăţenilor prin Decizia nr. 580/2016 şi a constatat că modificarea propusă este constituţională în raport cu prevederile art. 152 alin. (1) din Constituţie. Curtea a reţinut că “Prin înlocuirea sintagmei «între soţi» cu sintagma «între un bărbat şi o femeie», se realizează doar o precizare în privinţa exercitării dreptului fundamental la căsătorie, în sensul stabilirii exprese a faptului că aceasta se încheie între parteneri de sex biologic diferit, acesta fiind, de altfel, chiar semnificaţia originară a textului. În anul 1991, când Constituţia a fost adoptată, căsătoria era privită în România în accepţiunea sa tradiţională, de uniune între un bărbat şi o femeie”.
5. Analizând soluţiile legislative preconizate din perspectiva respectării dispoziţiilor art. 152 din Legea fundamentală, nu au fost identificate încălcări ale limitelor revizuirii Constituţiei.
Inițiativă: https://lege5.ro/Gratuit/ge2donjwgq2dm/initiativa-legislativa-a-cetatenilor