Licențiată în Litere și în Drept, fostă corespondentă a unor televiziuni naționale și cu ani buni în administrația locală și națională, Anca Grama este o figură cunoscută în comunitatea orădeană. O lungă perioadă, mai precis 12 ani, s-a ocupat de partea de comunicare în cadrul Primăriei Oradea, a fost aleasă ulterior consilier județean, iar din primăvara acestui an a început un nou capitol al vieții sale profesionale, ocupând funcția de director al Direcției de Asistență Socială Oradea. Un post care i-a adus noi provocări, cărora le face față cu același calm și cu eleganța cu care i-a obișnuit pe locuitorii orașului. Ce înseamnă Direcția de Asistență Socială Oradea, serviciile pe care le oferă această instituție și proiectele pentru anul ce vine, am aflat dintr-un interviu pe care Anca Grama l-a acordat reporterului BihorJust, Ramona Pașcu.
Anca Georgeta Grama – scurtă prezentare:
Anca Grama este orădeancă get-beget, în vârstă de 38 de ani. A absolvit Școala Generală ”Oltea Doamna” și Liceul ”Mihai Eminescu”. A urmat cursurile Facultății de Litere, promoția 2002 – 2006, și ale Facultății de Drept din cadrul Universității Oradea. A urmat masteratul în Administrație Publică în cadrul Facultății de Drept, având cursuri de specializare în Comunicare, Resurse Umane și Fonduri Europene.
În perioada 2005 – 2007, Anca Grama a fost reporter, prezentator de știri la Antena 1 Oradea și corespondent Antena 1 și Antena 3. Între anii 2007 și 2009 a lucrat ca și consilier la Secretariatul General al Guvernului, iar apoi, timp de 12 ani, a fost purtător de cuvânt la Primăria Oradea. Din 1 martie 2021 Anca Grama ocupă funcția de director executiv al Direcției de Asistență Socială Oradea, instituție în subordinea Primăriei Oradea.
O zi la Direcția de Asistență Socială Oradea
Reporter: Asistența socială este un domeniu încă neînțeles de multă lume. Ce reprezintă, de fapt, asistența socială?
Anca Grama: Asistența socială reprezintă ansamblul de instituţii, măsuri şi acţiuni prin care statul, reprezentat de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi societatea civilă intervin pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale situaţiilor care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităţilor.
Asistenţa socială are drept scop dezvoltarea capacităţilor individuale, de grup sau colective pentru asigurarea nevoilor sociale, creşterea calităţii vieţii şi promovarea principiilor de coeziune şi incluziune socială. Este o componentă a sistemului unui stat care intervine atunci când un membru al său se găsește într-o stare de vulnerabilitate, în vederea depășirii acesteia. Devine mai vizibilă în momente de criză. Rolul asistenței sociale este de a-i ajuta pe cei care au nevoie într-un moment al vieții sau pe o perioadă mai îndelungată.
Reporter: Cum arată o zi la DASO?
Anca Grama: Activitatea la Direcția de Asistență Socială Oradea este foarte complexă. De aceea o zi la DASO este aglomerată, pentru că avem foarte multe servicii pe care le oferim și activități de care ne ocupăm: de la servicii și anchete sociale pentru persoane cu dizabilități, la funcționarea creșelor, a Centrului de Zi pentru copii și a adăpostului pentru oamenii fără adăpost, până la relația cu vârstnicii și cu cei aflați în dificultate, dar și colaborarea cu ONG-urile din domeniul social.
Reporter: Câți angajați are, în prezent, Direcția de Asistență Socială Oradea?
Anca Grama: Sunt 554 de angajați, dintre care 250 de asistenți personali ai persoanelor cu dizabilități, 161 – personal angajat în cadrul celor 15 creșe publice din oraș, 64 – personal medical în cadrul cabinetelor școlare. Mai sunt 10 posturi în cadrul Centrului de Îngrijire de Zi Oradea, iar restul în cadrul instituției, în clădirea principală și la Adăpostul de Noapte.
Cea mai mare realizare și cea mai mare provocare
Reporter: Care este cea mai mare realizare, a instituției pe care o reprezentați?
Anca Grama: Feedback-ul pozitiv al cetățenilor: părinții ai căror copii frecventează creșele noastre care își lasă cel mai de preț lucru, copilul, în grija personalului nostru din creșe, persoanele cu dizabilități care vin înspre noi cu toată încrederea pentru a primi ajutorul necesar, persoanele fără adăpost care își găsesc liniștea într-un așezământ primitor și primesc întreg sprijnul nostru prin intermediul asistenților sociali din cadrul Adăpostului de Noapte și a Centrului Comunitar Gutenberg, foștii rezidenți ai Centrul Dignitas care și-au găsit calea în viață cu sprijinul nostru.
Reporter: Care a fost cea mai mare provocare de până acum de când conduceți DASO?
Anca Grama: În domeniul asistenței sociale provocările apar zi de zi, pentru că avem de-a face cu cei vulnerabili, și probabil cea mai mare provocare și dificultate o reprezintă efectele pandemiei pe care le vedem la persoanele care apelează la noi. Mai e faptul că, deși suntem aici pentru a ajuta zi de zi, există și momente când nu putem ajuta după cum ne-am dori sau după cum ar avea nevoie cei care se află în dificultate. Cu toate acestea, ne străduim să căutăm cele mai bune soluții pentru a nu lăsa pe nimeni fără sprijin.
134 de familii din Oradea beneficiază de ajutor social
Reporter: Câți oameni nevoiași sunt înregistrați în acest moment în Oradea și câți dintre ei lucrează? Ați găsit nereguli până acum în ceea ce îi privește?
Anca Grama: Sunt 134 de familii beneficiare de ajutor social, din care 144 sunt adulți și 129 sunt copii. Dintre aceștia, 38 de persoane au obligativitatea de a presta activități în folosul comunității. Sunt 71 de familii beneficiare de alocație de susținere a familiei, dintre care 13 persoane lucrează.
Datorită multiplelor verificări efectuate în teren de către consilierii DASO, prin anchete sociale și în colaborare cu alte instituții (AJPIS, CJP, AJOFM, PMO – Impotax, ANAF – Patrimven), numărul beneficiarilor care nu declară corect veniturile realizate, bunurile aflate în proprietate sau situația locativă reală este foarte redus. Totodată, beneficiarii prestațiilor acordate de DASO au fost responsabilizați în timp, astfel că își cunosc obligațiile legale și le respectă în marea majoritate.
Se pare că, deși ultimii 2 ani au fost grei din punct de vedere economic din cauza pandemiei, numărul asistaților social nu a crescut, ceea ce este un lucru îmbucurător.
Reporter: Care este sprijinul acordat de către municipalitate acestor persoane?
Anca Grama: În primul rând, le este asigurat venitul minim garantat sau ajutorul social. De asemenea, beneficiază de hrană în regim de cantină socială, de ajutor pentru încălzirea locuinței în sezonul rece, de ajutor de urgență și de monitorizarea persoanelor vârstnice externate din centre rezidențiale sau medico-sociale. Le asigurăm efectuarea de cumpărături, ridicarea de rețete medicale pentru persoanele vârstnice sau cu probleme medicale care nu au aparținători.
Alocația de susținere a familiei este o formă de sprijin pentru familiile cu venituri reduse care au în creştere şi îngrijire copii în vârstă de până la 18 ani. Totodată, municipalitatea facilitează accesul persoanelor defavorizate la Programul Operațional POAD, în cadrul căruia beneficiază de materiale de igienă, produse alimentare și tichete sociale pentru mese calde. În plus, se mai acordă stimulentele educaţionale în baza Legii nr. 248/2015, pentru a-i determina pe copiii din familii defavorizate să urmeze cursurile învăţământului preşcolar.
Oamenii fără adăpost au la dispoziție Adăpostul de Noapte, de pe strada Gutenberg, nr. 8, și Centrul Comunitar Gutenberg, unde beneficiază și de consiliere psihologică, de sprijin pentru obținerea unor documente și activități pentru alte deprinderi de viață.
Pentru tinerii proveniți din centrele de plasament oferim cazare, consiliere psihologică și sprijin pentru o viață independentă în cadrul Centrului Social Dignitas.
La Centrul de Îngrijire de Zi Oradea, copiii proveniți din familii numeroase, monoparentale, dezorganizate au parte de îngrijire pe timpul zilei, două mese pe zi, activităţi de tip after school, educaţie, recreere, socializare, activităţi privind dezvoltarea deprinderilor de viaţă şi orientare şcolară.
De 6 ori mai multe cereri pentru ajutor de încălzire față de 2020
Reporter: Câte centre avem în Oradea și câte persoane locuiesc acolo? Reușesc să se integreze?
Anca Grama: Adăpostul de Noapte, situat pe strada Gutenberg, nr.8, are o capacitate de 71 de locuri. Acesta dispune de un corp principal, unde sunt 2 dormitoare pentru femei, 2 dormitoare pentru bărbați, 2 băi cu dușuri, o spălătorie dotată cu 2 mașini de spălat profesionale și 11 containere de locuit, cu 4 grupuri sanitare exterioare.
Centrul Comunitar Gutenberg, situat la aceeași adresă cu Adăpostul de Noapte, oferă celor fără adăpost activităţi de socializare, suport în găsirea unui loc de muncă, sprijin pentru obţinerea actelor de identitate şi stare civilă şi, nu în ultimul rând, activităţi menite să-i ţină departe de tot ceea ce înseamnă comportament antisocial.
Centrul social cu destinaţie multifuncţională “Dignitas” este o unitate de asistenţă socială destinată tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani, care au părăsit sistemul de protecţie a copilului, nu au locuinţă şi nu dispun de mijloacele financiare necesare închirierii sau cumpărării unei locuinţe.
Centrul de Îngrijire de Zi Oradea sprijină copiii de vârstă școlară care frecventează diferite unități de învățământ, în scopul unei reintegrări optime în familie sau a prevenirii abandonului familial și a instituționalizării, insistând de asemenea pe soluționarea problemelor școlare existente și pe prevenirea abandonului școlar.
Personalul de aici, pe lângă grija pe care le-o poartă acestor copii, îi îndrumă şi pe părinţii acestora să afle ce au de făcut astfel încât să construiască o relaţie bună cu copiii, să-i disciplineze și să le ofere iubire şi afecţiune.
Reporter: Câți orădeni vor primi ajutoare de încălzire în acest an?
Anca Grama: Anul 2021 a adus o schimbare majoră în ceea ce privește sprijinul acordat persoanelor cu venituri reduse pe perioada sezonului rece. Astfel, s-au modificat substanțial plajele de venituri care permit mai multor persoane să acceseze acest ajutor pentru încălzirea locuinței.
În luna noiembrie a acestui an s-a stabilit dreptul pentru ajutorul de încălzire unui număr de 1592 de solicitanți – spre comparație, în aceeași lună din anul trecut au fost doar 275 de cereri.
Totodată, consumatorul vulnerabil are posibilitatea să acceseze, tot începând din 2021, și suplimentul pentru energie care se acordă pe întreg parcursul anului. Astfel, în luna noiembrie au fost stabilite 3074 de drepturi la suplimentul pentru energie. Numărul mai mare se justifică prin faptul că un beneficiar poate solicita cumulat suplimentul pentru energie (de exemplu, o familie beneficiară de ajutor de încălzire cu energie termică poate solicita suplimentul pentru energie termică și energie electrică).
Sprijin pentru copii cu părinți plecați la muncă în străinătate
Reporter: Campania ”Singuri acasă – ai grijă de copiii tăi oriunde te afli” continuă. Câți dintre copiii căror părinți sunt plecați în străinătate beneficiază de suport în cadrul acestei campanii?
Anca Grama: Direcţia de Asistenţă Socială Oradea monitorizează 491 de copii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate şi 26 de copii care au revenit în ţară, după o şedere în străinătate alături de părinţi pe o perioadă mai mare de un an.
Consilierii din cadrul Serviciului Protecţia Copilului au observat mai multe probleme cu care se confruntă acești copii. Este vorba despre tristețea cauzată de lipsa părinţilor, scăderea rezultatelor şcolare și unele comportamente deviante. Apar probleme de comunicare între părinţi şi bunici și lipsa de disponibilitate a acestora din urmă pentru anumite activităţi ce presupun mai multă mişcare şi mai multă energie. Pe lângă acestea, mulți copii nu au acte de identitate, ca urmare a faptului că părinţii sunt plecaţi perioade lungi de timp, iar bunicii sau persoanele în grija cărora au rămas nu pot efectua demersurile privind întocmirea documentelor.
În funcţie de nevoile identificate în activitatea de monitorizare, Direcţia de Asistenţă Socială Oradea,sprijină copiii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi familiile acestora prin:
- Servicii de informare referitoare la posibilitățile legale de care pot dispune părinții care pleacă la muncă în străinătate în vederea asigurării protecției fizice și juridice a copiilor care urmează să rămână în țară, obligaţiile ce le revin în situaţia în care intenţionează să plece în străinătate, precum și riscurile asumate,
- Urmărirea menţinerii relaţiilor personale ale copiilor cu părinţii care sunt plecaţi la muncă în străinătate, prin vizite periodice la domiciliul la care este îngrijit copilul: în primele 6 luni după primirea copiei hotărârii de delegare a autorităţii părinteşti <LLNK 12004 272 11 202 105 41>- o dată la două luni şi, ulterior, vizitele vor fi realizate semestrial,
- Organizarea de programe de educaţie parentală destinate părintelui care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului după plecarea celuilalt părinte la muncă în străinătate, respectiv persoanelor desemnate a se ocupa de creşterea şi îngrijirea acestor copii,
- Facilitarea şi sprijinirea menţinerii unui contact permanent între reprezentanţii unităţii de învăţământ pe care o frecventează copilul şi persoana în grija căreia acesta a fost lăsat de părinţi,
- Monitorizarea situației copiilor cu părinte/părinţi plecaţi la muncă în străinătate până la revenirea definitivă în ţară a părintelui/ părinţilor sau până la delegarea autorității părintești printr-o hotărâre judecătorească,
- Informarea familiilor privind prestațiile și serviciile de care pot beneficia,
- Servicii de consiliere psihologică și suport copilului și familiei/persoanei la care se află în întreținere și îngrijire copilul, care să faciliteze comunicarea în familie, rezolvarea problemelor etc,
- Servicii de consiliere psihologică specializată destinate copilului care a revenit în țară, după o perioadă de ședere în străinătate alături de părinți, mai mare de un an,
- Încurajarea părintelui sau, după caz, persoanei în grija căreia a fost lăsat copilul şi cadrele didactice să stabilească acorduri de învăţare, adecvate nevoilor acestora care să cuprindă în mod explicit scopurile, aşteptările şi responsabilităţile ce revin şcolii şi familiei;
E important de menționat faptul că Direcţia de Asistenţă Socială Oradea oferă gratuit pentru aceşti copii şi familiile lor, la sediul instituţiei, servicii de consiliere psihologică.
Reporter: De Moș Nicolae, copiii s-au bucurat de multe cadouri. Ce le pregătiți de Crăciun?
Anca Grama: În fiecare an, instituția se preocupă ca acești copii să aibă sărbători pline de bucurii și împliniri. Anul acesta, într-adevăr, au avut un Moș Nicolae darnic, iar Moș Crăciun, cu sprijinul partenerilor noștri, le va dărui o zi de neuitat. Le va aduce cadouri personalizate pentru fiecare, așa cum au cerut ei prin ”scrisorile” adresate Moșului.
De asemenea, cei mici se vor delecta cu momente comice și interactive în cadrul unui spectacol de teatru captivant, oferit de către compania Trend’Art Oradea -“Comoara cu poveşti”. Totodată, vor călători cu Tramvaiul lui Moș Crăciun, care sperăm că le va aduce multă bucurie.
Planuri pentru 2022
Reporter: Care sunt planurile dumneavoastră pentru perioada următoare?
Anca Grama: Planurile mele împreună cu colegii de la DASO vizează atât tinerii cât și vârstnicii.
Ne dorim să continuăm investiția în educația copiilor ai căror părinți nu au resursele necesare pentru a-I sprijini și, totodată, să gândim și alte programe pentru vârstnicii care o dată cu apariția pandemiei au pierdut persoane dragi și s-au izolat. Ne dorim să atragem și mai mulți voluntari înspre noi, cu sprijinul cărora vom putea realiza activități mai multe și diversificate.
O mare provocare pentru anul viitor va fi administrarea Centrului de Zi pentru copii din zona Gutenberg, care se construiește în prezent pe fonduri europene și care va deservi aproximativ 60 de copii proveniți din medii vulnerabile, cu vârste cuprinse între 3 și 18 ani. Rolul nostru major va fi de a-i pregăti pentru viață și de a pune accent pe educație în așa fel încât să aibă un viitor mai bun.
Ne dorim să devenim un exemplu de servicii sociale, să dezvoltăm servicii de consiliere atât pentru adulți, cât și pentru copii și pentru toți cei aflați în dificultate, în așa fel încât să depășească perioada grea și să se poată descurca în mod independent.
Fotografiile care ilustrează acest interviu ne-au fost puse la dispoziție de Anca Grama, din arhiva personală
Felicitări d-na director Anca-Georgiana Grama-Sas pentru implicarea și efortul depus în organizarea diferitelor activități de întrajutorare a persoanelor vulnerabile, nevoiașe și care, chiar nu au la cine apela pentru ajutor! Felicitări și colectivului DASO! Apreciez foarte mult aceste strădanii fiindcă sunt sigură că nu este ușor, deloc. Multă putere de muncă în continuare, Sărbători fericite și binecuvântate!