”Cred că a fost vorba, pur și simplu, de a accepta o provocare, de a încerca să-mi validez curajul și ideile, spiritul de a construi ceva viabil cu mintea și brațele mele.” Asta spunea despre decizia de acum mai bine de două decenii de a începe o afacere pe cont propriu. A cumpărat firma de la fostul său șef și a pornit la drum. Prin muncă și corectitudine, a reușit să câștige încrederea clienților și să-și dezvolte firma și gama de produse oferită. ”Nu poți doar să aștepți și să ceri să se schimbe lucrurile; trebuie să le schimbi chiar tu”, este unul dintre principiile după care se ghidează și care au determinat-o să meargă mereu înainte. Este conștientă că un bun manager trebuie să fie un adevărat lider, care să aibă viziune și să creadă în visul lui. În același timp, se implică în acțiuni sociale, care aduc schimbări în bine și recunoaște că își dorește mai mult timp petrecut alături de familie. Despre toate acestea, Angela Tebieș, manager general al companiei Novatex, a vorbit într-un interviu acordat BihorJust.
Scurtă prezentare:
Angela Monica Tebieș s-a născut în Rieni, județul Bihor. A urmat școala generală la Vașcău, liceul Samuil Vulcan din Beiuș și liceul nr. 1 din orașul Dr. Petru Groza (actualul Ștei) între 1980 și 1984.
A absolvit Facultatea de Tehnologia și Chimia Textilelor Iași, singura cu astfel de profil din țară la acea vreme, ale cărei cursuri le-a urmat între anii 1984 și 1989. A lucrat în industria ușoară, iar în anul 2000 a cumpărat de la fostul său șef firma Novatex, care a devenit o afacere integral deținută de familia Tebieș. Este manager general al companiei, membru al Federației Patronilor Bihor și o persoană implicată în mai multe proiecte sociale și culturale.
”O activitate care să ne placă și să ne împlinească”
Reporter: Sunteți în domeniul vânzărilor de peste 15 ani. Cum a început totul? Ați avut un model pe care l-ați urmat?
Angela Tebieș: Compania Novatex a împlinit 25 de ani de la înființare, având mai multe obiecte de activitate. Provocarea unei activitati antreprenoriale a devenit un obiectiv pentru noi în momentul în care în jurul nostru s-au deschis multe companii private și privatizările companiilor de stat au luat avânt.
Ideea de a crea și adăuga valoare într-o companie care să crească și să contribuie la dezvoltarea economică locală ne-a încurajat să ne gândim la o activitate care să ne placă și care să ne împlinească profesional și financiar.
Reporter: Puteţi să ne oferiţi câteva date despre firma pe care o conduceți? Care este portofoliul de produse pe care le oferiți clienților?
Angela Tebieș: Novatex este o companie cu capital românesc, cu sediul în Oradea și sucursale în orașe importante din țară: Baia Mare, Brașov și București.
Pornind cu ambiție, multă muncă și atitudine pozitivă, am debutat în industria confecțiilor în 1996, urmând să extindem până în prezent în mai multe industrii. Produsele pe care le oferim sunt destinate industriilor unde există procese de coasere: ață de cusut, ace de cusut, materiale auxiliare, materiale nețesute.
În ultimii ani am dezvoltat un departament nou, Novatex Solutions, o companie care activează în domeniul construcțiilor, furnizând soluții tehnice și produse geosintetice pentru toate tipurile de aplicații din domeniul construcțiilor: lucrări de terasamente și consolidări, lucrări hidrotehnice, feroviare, lucrări de mediu, impermeabilizări, depozite deșeuri sau lagune.
O zi din viața unui director și relația cu angajații
Reporter: Cum arată o zi din viața unui director?
Angela Tebieș: O zi din viata fiecărui om înseamnă familie, profesie, social, comunitate, experiențe noi, strădanie pentru găsirea de soluții, parteneriate, dezvoltare, valoare adăugată, emoții. Și pentru un director este la fel. Prioritizarea însă este importantă.
Reporter: Cât este de importantă relația cu angajații și cum faceți pentru a menține o atmosfera plăcută cu colegii?
Angela Tebieș: Colegii mei sunt extraordinari, sunt foarte importanți pentru companie. Într-o companie privată viteza de adaptare și de luare a deciziilor trebuie să fie foarte mare.
Mi-ar place ca atmosfera să fie mai relaxantă pentru noi toți, dar în ultimul an am avut parte de multe provocări și situații inedite, astfel încât nu doar managementul, ci fiecare dintre noi trebuie să contribuim la creerea unei atmosfere calde și plăcute.
Reporter: Care a fost cea mai grea decizie pe care ați luat-o de când sunteți director?
Angela Tebieș: Cea mai grea decizie luată a fost legată întotdeauna de oameni, de reducerea unor posturi de lucru, de intrarea în șomaj tehnic odată cu intrarea în pandemie.
Reporter: Dar cea mai mare provocare?
Angela Tebieș: O provocare importantă pentru noi a fost decizia de a forma departamentul de geosintetice, un domeniu relativ nou pentru piața construcțiilor. Abordarea acestei piețe, diversitatea și schimbările rapide din această industrie aduc spre noi provocări continue.
Cel mai greu moment din carieră
Reporter: Cum este să fii femeie și să fii director? Ați întâmpinat greutăți din această cauză?
Angela Tebieș: O femeie-director are aceleași provocări ca și un bărbat director. În plus însă trebuie să împletească cu mai multă emoție și să găsească mai multe soluții pentru a completa corect și complet viața de familie cu cea profesională. Nu am simțit niciodată un dezavantaj din aceasta cauză.
Reporter: Care a fost cel mai greu moment de până acum din cariera dumneavoastră?
Angela Tebieș: În urmă cu câțiva ani, printr-o conjunctură nefavorabilă de piață, am trecut printr-o situație dificilă din punct de vedere financiar. O parte din clienții noștri au intrat în insolvență și impactul asupra partenerilor lor a fost major. Cu ajutorul colegilor noștri am depășit acel moment, cu și mai multă încredere în noi ca echipă, cu și mai mult entuziasm.
Reporter: Cum ar trebui să arate un bun manager în viziunea dumneavoastră?
Angela Tebieș: Un bun manager trebuie să fie un lider bun, să creadă în visul lui, să vadă compania ca pe o ființă vie care crește și se dezvoltă sănătos. Să fie un mentor care are viziune, care împreună cu echipa crede în misiunea și valorile companiei.
Reporter: Cum ar trebui să fie un angajat model?
Angela Tebieș: Un coechipier bun are abilități pentru munca în echipă, are încredere, curaj, este orientat către client, este inovativ și își dorește să se autodepășească, să învețe în permanență.
Evoluție și pandemie
Reporter: Cum au evoluat lucrurile legat de afaceri în ultimii ani?
Angela Tebieș: Compania noastră a crescut în ultimii ani, am dezvoltat noi parteneriate. Avem o echipă frumoasă, în care muncim să găsim soluții, să acceptăm provocări și proiecte noi.
Reporter: V-a afectat în vreun fel pandemia? Dacă da, cum?
Angela Tebieș: Activăm pe o piață afectată de pandemie și de întreruperile de activitate, muncim foarte mult pentru soluționarea situațiilor dificile. Cea mai mare dificultate o creează lipsa de predictibilitate și de prognoze atât din partea partenerilor noștri, cât și în contextul macroeconomic
De la antreprenoriat, la Art-Nouveau și acte de caritate
Reporter: Știu că sunteți membru fondator al clubului Rotary Art Nouveau. Cu ce se ocupă clubul și ce activități aveți?
Angela Tebieș: Rotary Oradea Art Nouveau contribuie în societate prin acțiuni în domeniile sănătății, educației, culturii și mediului, motto-ul nostru fiind ”Serviciu mai presus de sine, mai presus de orice interes personal. A trăi pentru alții este o lege a naturii. Viața este frumoasă când ești fericit, dar viața este și mai bună atunci când alții sunt fericiți datorită ție.”
Reporter: Sunteți implicată și în diverse acte de caritate. Care este ultima donație pe care ați făcut-o?
Angela Tebieș: Compania noastră sponsorizează în fiecare an acțiuni care ajută societatea, care aduc schimbări în mai bine. Ultima sponsorizare a fost canalizată pentru actiunea ”SOS Porțile Art Nouveau Orădene”, pentru restaurarea uneia dintre puținele porți autentice Art Nouveau din Oradea.
Definiția succesului și cel mai mare regret
Reporter: Vă considerați o femeie de succes? Cum definiți succesul?
Angela Tebieș: Succes pentru mine înseamnă bucurie și recunoștință. Să lucrezi cu dragoste, să-i accepți pe ceilalți ca parte din lumea ta, să te simți binecuvântat pentru familia ta, pentru prieteni dragi, pentru colegii extraordinari. Da, am parte de bucurii și sunt recunoscătoare pentru toate.
Reporter: Care este cel mai mare regret al dumneavoastră?
Angela Tebieș: Mi-ar fi plăcut să am mai mult timp de calitate împreună cu familia mea: cu părinții mei, cu soțul meu, cu copiii mei.
Reporter: Care sunt cele mai importante lucruri pentru dumneavoastră?
Angela Tebieș: Un caracter frumos și o atitudine pozitivă pot aduce mai multă valoare decât o mulțime de bani!
Reporter: Ce sfat aveți pentru femeile care își doresc să avanseze în carieră, dar, poate, nu au curajul necesar să o facă?
Angela Tebieș: Când crezi în visul tău, el se împlinește. Nimic nu este greu dacă ai încredere și lucrezi zi de zi cu plăcere să împlinești ce ți-ai propus.
Reporter: Un sfat pentru un manager la început de drum?
Angela Tebieș: O echipă formată din oameni de caracter și care știu că succesul îl adoră pe cel care învață pe tot parcursul vieții, această echipă va fi performantă. Depinde doar de concentrare, răbdare și practică.
Reporter: Ce planuri aveți pentru viitor? Unde vă vedeți peste 10 ani?
Angela Tebieș: În viitorul apropiat îmi doresc să fiu mai puțin implicată în conducerea executivă a companiei, să am mai multă implicare în viața ”cetății”, în mediul social. Dar în primul rând îmi doresc mult timp de calitate petrecut cu familia mea, în special cu nepoții.
Absolut senzational, interviul!
Ma bucur mult ca am avut ocazia sa o am colega de facultate pe Angela, un om extraordinar, dinamic, sociabil si frumos la suflet si nu numai!
Ii doresc pe viitor mult succes in cariera, dar cum spunea si ea o viata frumoasa in sanul familiei, cu nepotii, copiii, sotul si nu in ultimul rand cu parintii!