Dana Lucian este director al agenției de turism Lucon. Născută pe 15 decembrie 1980, a urmat între 1998 și 2003 Facultatea de Științe a Universității din Oradea, obținând diploma de licență cu dublă specializare – biologie și chimie.
A absolvit în 2005 un curs de calificare pentru agent de turism ghid național, iar în 2007 a obținut certificatul de pregătire profesională a persoanei desemnate care să conducă permanent activitatea de transport rutier persoane.
Șase ani mai târziu, în 2013, a obținut certificatul de absolvire Inspector în domeniul securității și sănătății în muncă și brevetul de turism pentru manager în activitatea de turism. Între 2013 și 2018 a participat la toate cursurile Băncii Transilvania din cadrul Clubul Întreprinzătorului Român. Din 2011 până în 2013 a fost responsabil cu implementarea proiectului „Adaptabilitatea angajatilor, succesul angajatorilor”, la Federația Patronilor Bihor.
Între 2003 și 2005 a fost director de marketing, iar până în 2012 – director de agenție de turism. Din 2012 administrează compania Lucon Internațional.
De la confirmările prin fax, la experiența de 30 de ani a primei agenții de turism din Bihor
Reporter: Vă propun, pentru început, să ne spuneți câteva cuvinte despre Lucon Travel, agenția de turism pe care o conduceți.
Dana Lucian: Agenția Lucon a fost înființată în 1991. A făcut parte din grupul de firme Lucon. Eu am intrat în turism în 2004, după o licențiere în biologie și chimie și a fost provocator. Atunci au început turiștii să descopere destinațiile externe – Grecia, Croația etc.
Cum era turismul în primii ani, cum se lucra? Rudimentar, fără internet. Toate rezervările se confirmau telefonic și apoi prin fax. Clienților li se elibera BOT-ul (voucher-ul de azi) care era făcut în dublu exemplar cu indigo 🙂 Atunci, facturile erau scrise de mână. Acum tot procesul unei rezervări este digitalizat.
Reporter: Care credeți că sunt reperele care vă diferențiază, ca agenție, de concurența pe care o aveți în acest domeniu?
Dana Lucian: În primul rând vechimea pe care o avem. Suntem prima agenție de turism înființată în județul Bihor, care funcționează în același sediu, pe strada Traian Moșoiu (lângă Biserica cu Lună). În al doilea rând, suntem o agenție organizatoare, asta presupune că noi ne concepem programele turistice. Sunt programe complexe care cuprind transport, cazare, masa, program de vizitare cu ghid turistic etc.
Suntem singura agenție din Oradea care a creat o divizie specială pentru școli, cu programe școlare dedicate elevilor și studenților. Suntem singura agenție din Bihor acreditată să emită carduri ISIC (carduri de reducere recunoscute în Uniunea Europeană). Și, totodată, suntem singura agenție din județ afiliată Happy Tour, cel mai mare tour-operator din România.
Reporter: Puteți să ne spuneți care a fost cea mai scumpă vacanță pe care ați oferit-o?
Dana Lucian: Nu am oferit o vacanță scumpă. Întotdeauna clientul nostru a plătit tariful corect pentru serviciile primite.
”Îi apărăm turistului drepturile și interesele”
Reporter: Ce trebuie să știe clientul atunci când apelează la o agenție de turism?
Dana Lucian: Că-i apărăm cel mai bine drepturile și interesele atunci când se impune. Este informat la zi cu tot ce trebuie să știe despre destinația în care călătorește. Am avut clienți care au venit în agenție să-și achiziționeze, de exemplu, bilete de avion, lucru pe care-l făceau înainte singuri, pe internet. Deoarece nu au știut că trebuie să–și facă check-in online, l-au plătit scump în aeroport.
Dacă, de exemplu, li se anulează zborul, cum s-a întâmplat anul trecut cu majoritatea zborurilor, clientul în lupta cu compania aeriană nu reușește să facă nimic. În schimb, noi ne luptăm cu companiile aeriene și le recuperăm banii.
Reporter: Ați întâlnit, cu siguranță, clienți nemulțumiți. Cum ați gestionat situația?
Dana Lucian: Cel mai important lucru pentru clientul care își cumpără un pachet de servicii turistice este să fie bine informat de toate aspectele ce țin de plecarea lui. În cazul în care apare neprevăzutul să ne informeze și remediem orice situație. Din momentul achiziției unui pachet turistic, clientul nostru are asistență turistică 24 din 24 h.
Reporter: Care au fost cele mai ”ciudate” cereri din partea clienților?
Dana Lucian: Nu cred că am avut clienți cu cereri ciudate. Cred că e dreptul lor să ceară, mai ales atunci când plătesc pentru aceste servicii.
Destinații de turism în țară și în Bihor
Reporter: Care sunt cele mai frumoase destinații din România pe care ar trebui să le vizităm?
Dana Lucian: Cred că, odată cu pandemia, mulți din noi am descoperit România. Sunt foarte multe locuri impresionante la noi în țară. Un top 3 din punctul meu de vedere ar fi: Delta Dunării, Transfăgărășanul și Salina Turda.
Reporter: Ce ați recomanda unui turist să viziteze în județul Bihor și de ce?
Dana Lucian: Una din destinațiile pe care nu ar trebui să o rateze un turist ajuns în județul nostru este zona Padiș. Aici se găsesc cele mai spectaculoase obiective turistice: Complexul Carstic, Cetățile Ponorului – cel mai grandios fenomen carstic din România, ghețarul Focul Viu – al treilea ca mărime din România.
Alte locații de interes turistic ar fi Peștera cu Cristale Farcu și Peștera Meziad. Și, evident, niciun turist nu poate să părăsească județul nostru fără să fi făcut un tur al orașului Oradea.
Reporter: Ce recomandări ați avea privind strategia de turism a României? Ce s-ar putea îmbunătăți?
Dana Lucian: Strategia de turism trebuie să se dezvolte în două direcții: una de conservare a obiectivelor turistice (de exemplu, Delta Dunării) și alta de dezvoltare (de pildă, renovarea clădirilor emblematice, cum ar fi cazinoul din Constanța.)
Niciun sprijin din partea Guvernului
Reporter: Industria turismului a trecut printr-o grea încercare în 2020. Cum ați depășit această perioadă?
Dana Lucian: Am depășit-o prin multă muncă, răbdare și chiar ne-am diversificat activitatea.
Reporter: Cum au arătate rezultatele financiare în 2020 față de 2019? Cât de tare a afectat coronavirusul activitatea agenției dumneavoastră?
Dana Lucian: Cea mai mare provocare este să faci turism într-un an pandemic. Dacă ne raportăm la asta, rezultatele au fost foarte bune. Dacă ne raportăm la anul 2019, scăderea a fost șocantă.
Reporter: Cum s-au adaptat turiştii în această perioadă şi către ce gen de vacanţă se îndreaptă aceştia?
Dana Lucian: S-au împărțit în două categorii. Cei care nu-și doresc să iasă din țară și care preferă excursii scurte și cei care vor să se vadă cât mai departe posibil. Așa se explică de ce destinațiile exotice au avut mare trecere în această perioadă.
Reporter: Care au fost cele mai căutate destinații în această perioadă?
Dana Lucian: Destinația-vedetă este Egipt. Are în continuare prețuri foarte mici și soare tot timpul anului. Are zboruri din Oradea, Cluj, Timișoara și București. La mare căutare au fost și destinațiile exotice de genul Tanzania, Maldive, Republica Dominicană, Mexic, Insula Capului Verde, care au avut zboruri charter din țară, la prețuri accesibile.
Reporter: A sprijin Guvernul agențiile de turism în această perioadă?
Dana Lucian: Până în acest moment nu am primit niciun sprijin financiar.
Pașaportul de vaccinare – o măsură de așteptat
Reporter: Cum arată turismul românesc în prezent?
Dana Lucian: Anul acesta a mai primit o mare lovitură, care nu era necesară într-un an pandemic: s-au anulat tichetele de vacanță, bani care ajutau la supraviețuirea HoReCa.
Reporter: Ce părere aveți despre ”pașapoartele de vaccinare”?
Dana Lucian: Era o măsură de așteptat. Important este să se propage la scară cât mai mare și să revenim la normal. Să putem călători liber.
Reporter: Care sunt provocările pentru 2021 şi care va fi strategia de business din acest an?
Dana Lucian: Să continuăm să facem turism în pandemie este deja o mare provocare. Nu mai există predictibilitate în business. Trebuie să te adaptezi din mers, dar ne așteptăm la un an mai bun ca 2020.
Reporter: Ce îi recomandați unui tânăr care vrea o carieră în domeniul turismului?
Dana Lucian: Este un domeniu care îți oferă foarte multe satisfacții. Practic, job-ul în domeniul turismului presupune să călătorești, să explorezi locuri noi, ca mai apoi să poți recomanda clienților tăi cea mai bună opțiune. O altă recomandare ar fi să țină minte: ”Doar ceea ce vezi nimeni nu-ți poate lua!”