De aproape 20 de ani lucrează la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară din Bihor. Din 2007, coordonează şi controlează activitatea Serviciului județean de Publicitate Imobiliară, iar în această săptămână a fost numită directorul general, cu rang de secretar de stat al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI). În primul interviu acordat în noua sa calitate, Hajnalka Ildikó Vig a povestit, pentru BihorJust, despre cum a primit vestea numirii ei în funcție, cum pandemia a obligat digitalizarea rapidă a instituției, despre problemele în ceea ce privește cadastrarea gratuită a imobilelor și care sunt obiectivele instituției pentru următoarea perioadă.
SCURTĂ PREZENTARE: Hajnalka Ildikó Vig – director general, cu rang de secretar de stat al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI)
Hajnalka Ildiko Vig a absolvit Liceul ”Ady Endre” din Oradea și a urmat cursurile Facultății de Drept. A obținut diploma de master în dreptul muncii, dar și în drept civil și procedură civilă, în 2016.
Și-a început activitatea la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Bihor în 2004, când, timp de un an, a fost consilier juridic. Din 2005 până în 2006 a fost asistent registrator, ulterior devenind asistent registrator principal.
Din 2007 și până în această lună a fost șef Serviciu Publicitate Imobiliară. Pe 27 iunie 2022 a fost numită de premierul Nicolae Ciucă în funcția de director general, cu rang de secretar de stat al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară.
Avocații vor avea acces la seturile de date gestionate de ANCPI
Reporter: Timp de câțiva ani, ați fost registrator șef al Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Bihor? Cum a fost acea perioadă?
Hajnalka Ildikó Vig: Pot spune că sunt o perfecționistă, iar perioada în care am ocupat funcția de registrator-șef în cadrul OCPI Bihor a fost una plină de provocări. A fost o perioadă în care am învățat și am muncit, deopotrivă. Cu atât mai mult cu cât pandemia ne-a obligat, pe noi toți, să ne reinventăm, să facem lucrurile altfel decât am fost obișnuiți, atât pe plan personal, cât și profesional.
Reporter: Suntem în 2022 și încă ne prezentăm cu dosarul cu șină sau cu cereri scrise la instituțiile publice. Cum se prezintă din acest punct de vedere ANCPI?
Hajnalka Ildikó Vig: În prezent, activitatea ANCPI este digitalizată aproape integral. Pandemia ne-a determinat să accelerăm procesul de digitalizare a activității instituției. A fost necesar să ne îndeplinim îndatoririle, având în vedere că de activitatea noastră depind, într-o bună măsură, persoanele autorizate să execute lucrări în domeniul cadastrului, notarii, avocații, executorii judecătorești, agenții imobiliari, persoanele fizice și juridice care doresc să cumpere, să vândă, să ipotecheze o proprietate.
A fost o perioadă dificilă, dar am reușit tot ce ne-am propus. În prezent, partenerii noștri pot alege între a depune lucrările la ghișeu sau online. În ultima perioadă au fost adăugate noi funcționalități Sistemului integrat de cadastru și carte funciară eTerra. Mă refer la faptul că partenerii ANCPI pot depune online lucrările, cu semnătură electronică calificată, iar acestea intră direct pe fluxul intern al oficiilor teritoriale, în vederea soluționării.
ANCPI a extins plata cu cardul în Sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară eTerra pentru toate cele 42 de oficii de cadastru și publicitate imobiliară. Angajații și partenerii ANCPI care au acces în eTerra cu user și parolă semnează documentele direct în browser, o singură dată, indiferent de numărul acestora, scurtând astfel timpul alocat depunerii și soluționării lucrărilor.
Reporter: Știu că ați extins accesul în eTerra pentru persoanele autorizate să execute lucrări în domeniul cadastrului.
Hajnalka Ildikó Vig: Da, acestea au acces gratuit permanent la conținutul tuturor cărților funciare existente în eTerra. În acest moment lucrăm la procedura prin care și avocații să poată avea acces la seturile de date gestionate de instituția noastră.
Tot în procesul de digitalizare, de conversie a bazelor de date cadastrale și de simplificare a întocmirii și recepției lucrărilor se înscrie și faptul că, în baza de date grafică a aplicației eTerra, pot fi găsite, începând de anul trecut, planurile cadastrale/topografice la scara 1:5000, pentru întreaga ţară.
Documentele pot fi eliberate online de pe platforma EPAY.ANCPI.RO, gestionată de ANCPI. Oricine are acces la internet și un card bancar poate obține online un extras de carte funciară pentru informare sau un extras din planul cadastral, pe ortofotoplan, fără intermediari, deci fără costuri suplimentare. Prețul unui extras de carte funciară pentru informare eliberat online, de pe platforma epay.ancpi.ro, este de 20 de lei, în condițiile în care la ghișee același document costă 25 de lei.
Extrasul de carte funciară pentru informare poate fi obținut în câteva minute, dacă documentul este convertit în format electronic. Dacă documentul nu există în format electronic, solicitantul va trebui să aștepte cel mult două zile lucrătoare.
În luna iunie 2022, ANCPI a eliberat online peste 120.000 de extrase de carte funciară pentru informare și peste 15.000 de extrase din planul cadastral, pe ortofotoplan. Documentele eliberate online de ANCPI, fără semnătură olografă, sunt recunoscute de instituțiile administrației locale și centrale, bănci, avocați, notari etc.
”Tratează-i pe ceilalți așa cum vrei să fii tratat, la rândul tău”
Reporter: Are ANCPI, la nivel de teritoriu, suficienți angajați pentru a deservi prompt cetățenii?
Hajnalka Ildikó Vig: Salariații instituției fac tot posibilul să soluționeze corect și în timp util solicitările. În același timp nu pot ascunde că mai există, punctual, situații în care, din cauza numărului mare de lucrări, pot să mai intervină sincope. Cu toate acestea, din poziția de director general, mi-am propus să identific soluții pentru rezolvarea fiecărei situații care are putea genera disfuncționalități în activitatea instituției.
Reporter:Cu ce alte probleme se confruntă sistemul de Cadastru și Publicitate Imobiliară?
Hajnalka Ildikó Vig: Obiectivul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară – PNCCF și respectarea termenelor stabilite pot fi realizate doar cu implicarea tuturor participanților la procesul de înregistrare a proprietăților. Interesul primăriilor în obținerea finanțării pentru realizarea lucrărilor de înregistrare sistematică a fost mulțumitor, dar întotdeauna este loc de mai bine.
Autoritățile și instituțiile publice care dețin imobile în localitățile în care au loc lucrări de înregistrare a proprietăților trebuie să participe la identificarea și stabilirea limitelor acelor imobile. Doar așa se poate realiza înregistrarea corectă și completă a informațiilor care trebuie introduse în baza de date, cu privire la aceste imobile.
Sprijinul cetățenilor este extrem de important. Ne confruntăm cu situații în care, după finalizarea lucrărilor și deschiderea cărților funciare, cetățenii care nu au participat la acest proces sunt nemulțumiți și solicită corectarea evidențelor. Aceasta presupune eforturi materiale și umane semnificative atât din partea lor, cât și din partea oficiilor teritoriale.
De asemenea, urmărim creșterea participării, pentru contractarea lucrărilor de înregistrare sistematică, a persoanelor autorizate să realizeze astfel de lucrări. Până acum, implicarea a fost modestă, dacă luăm în calcul că există peste 700 de firme de cadastru și peste 6.000 de persoane fizice autorizate să execute aceste lucrări. Starea de urgență din perioada martie–mai 2020, generată de situația pandemică, urmată de starea de alertă au determinat încetinirea ritmului activităților în UAT-urile contractate.
Reporter: Numirea dumneavoastră în funcție vine după demisia fostei șefe ANCPI, Ildikó Rákosi-Seiwarth. Presa scrie că aceasta nu s-ar fi prezentat la serviciu și că semna actele de acasă. Cât de importantă este relația dintre șef și angajați? Sunt neînțelegeri cu angajații?
Hajnalka Ildikó Vig: Atât angajații, cât și șefii sunt, în primul rând, oameni, iar viața m-a învățat că trebuie să acord atenție relațiilor interumane. Nimeni nu s-a născut angajat sau șef, funcțiile vin și pleacă. Cred sincer că ingredientul secret al relațiilor cu subalternii este respectul reciproc: tratează-i pe ceilalți așa cum vrei să fii tratat, la rândul tău.
Revenind la numirea mea în funcția de director general al ANCPI, pot spune că „am intrat în pâine” încă din prima zi. Am cunoscut până acum o mare parte din angajații Agenției și vă pot spune că relațiile dintre noi sunt foarte bune. În perioada următoare voi reuși să cunosc și restul colegilor. Avem lucruri importante de făcut împreună.
Cadastrarea gratuită continuă până la înregistrarea tuturor imobilelor din România
Reporter: De câțiva ani, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară a început cadastrarea gratuită. Ce înseamnă de fapt acest lucru?
Hajnalka Ildikó Vig: ANCPI derulează, începând cu 2015, Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF). Obiectivul PNCCF este înregistrarea gratuită pentru cetățeni și instituții a tuturor imobilelor (terenuri, clădiri și apartamente) din România în Sistemul integrat de cadastru și carte funciară, gestionat de ANCPI. Programul național este finanțat din veniturile proprii ale ANCPI (peste patru miliarde de lei), din fonduri externe nerambursabile, obținute prin Programul Operațional Regional (în cuantum de peste 300 de milioane de euro), precum și din bugetul primăriilor.
Ca noutate vă anunț că Guvernul a decis săptămâna aceasta ca PNCCF să continue până la finalizarea cadastrului pentru toate imobilele din România. Prin această decizie Guvernul și-a reconfirmat susținerea pentru finalizarea cadastrului pe întreg teritoriul României.
Odată cu realizarea înregistrării sistematice gratuite cetățenii beneficiază și de dezbaterea gratuită a succesiunilor.
Precizez că implementarea PNCCF are beneficii atât pentru cetățeni, cât și pentru administrația locală. Enumăr doar câteva dintre aceste beneficii: facilitarea accesului comunităților la fondurile UE, siguranța drepturilor înregistrate, acces facil la credite, tranzacționare rapidă a proprietăților, stimularea investițiilor în infrastructura națională și cea rurală în domeniile transport, energie, mediu, sănătate și infrastructură socială.
Reporter: Cu ce alte instituții și companii colaborați pentru realizarea programului și ce resurse financiare dispuneți?
Hajnalka Ildikó Vig: Așa cum am spus, realizarea obiectivelor PNCCF este posibilă doar cu implicarea primăriilor, autorităților și instituțiilor publice, executanților lucrărilor, oficiilor de cadastru și publicitate imobiliară teritoriale și, nu în ultimul rând, a cetățenilor.
Prin PNCCF, ANCPI a alocat, începând din 2016, fonduri pentru primăriile care doresc să contracteze lucrări de înregistrare sistematică a proprietăților, pe sectoare cadastrale. În prezent, se derulează cea de-a opta etapă de finanțare, iar fiecare primărie poate primi până la 160.000 de lei pentru înregistrarea imobilelor în evidențele de cadastru și carte funciară. În prezent, analizez posibilitatea demarării celei de a noua etapă de finanțare.
Mai precizez că, dacă în cazul finanțărilor acordate de ANCPI, este la latitudinea primăriilor să acceseze sumele pentru lucrări pe sectoare cadastrale, când vorbim de finanțare din fonduri europene, lucrările de cadastru sistematic se realizează în urma unor licitații organizate de ANCPI.
Aproape jumătate din cele 40.000.000 de imobile din România, înscrise deja în sistemul informatic de cadastru
Reporter: În ce stadiu este programul acum și până când se derulează?
Hajnalka Ildikó Vig: Până în prezent, din totalul de 3.181 de UAT-uri din România au fost finalizate lucrări de înregistrare sistematică derulate la nivelul întregului UAT în 136 de UAT-uri, din 33 de județe, precum și în 18.610 de sectoare cadastrale, cu o suprafață totală de 3.660.639 de hectare. Dintre acestea, 28 de UAT-uri au fost cadastrate cu finanțare din fonduri europene nerambursabile acordată în cadrul POR. Pentru celelalte UAT-uri, lucrările de înregistrare sistematică a imobilelor au fost finanțate din veniturile proprii ale ANCPI, prin PNCCF.
Sunt în derulare lucrări de înregistrare sistematică în 2.109 de UAT-uri, cu o suprafață estimată de 5.396.826 de hectare, reprezentând 69% din totalul UAT-urilor din România..
Mai menționez că până la 1 iulie 2022, erau înscrise în sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară 19.606.481 de imobile, reprezentând 43,18% din totalul estimat de 40.000.000 de imobile din România.
Reporter: Ce procent din terenurile agricole nu sunt cadastrate? Putem vorbi de atingerea unui procent de 100% a cadastrării agricole?
Hajnalka Ildikó Vig: Potrivit datelor Institutului Național de Statistică România are o suprafață estimată de 14,6 milioane de hectare de teren agricol. Până la finalul lunii iunie 2022erau înscrise în sistemul informatic integrat de cadastru și carte funciară 6,7 milioane de hectare de teren agricol, reprezentând 46,11% din totalul estimat.
În procesul de înregistrare sistematică a proprietăților suprafețele agricole sunt tratate cu prioritate, fie că vorbim de cadastrul realizat cu fonduri europene, fie de cel realizat cu fonduri acordate de ANCPI primăriilor. Dacă ne referim la cadastrul realizat cu fonduri europene, acesta vizează 660 de UAT-uri din mediul rural, iar dacă vorbim de finanțările ANCPI acestea se acordă primăriilor pentru cadastrarea prioritară a terenurilor agricole.
Reporter: Sunt județe unde s-au întâmpinat probleme în ceea ce privește cadastrarea gratuită?
Hajnalka Ildikó Vig: Din experienţa anilor trecuţi, am învăţat să gestionăm eficient banii şi timpul. Sunt două dintre cele mai importante resurse pe care le avem la dispoziţie pentru implementarea PNCCF şi pentru motivarea tuturor celor implicaţi – autorizaţi, primari, notari, cetăţeni. Pentru realizarea cadastrului general al României este nevoie de muncă în echipă.
De exemplu, procesul poate fi îngreunat dacă autorităţile şi instituţiile publice care deţin imobile în UAT- urile în care se desfășoară lucrări de cadastru sistematic nu participă la identificarea imobilelor şi stabilirea limitelor acestora. Întârzieri apar şi din cauza lipsei de implicare a unor primării în contractarea lucrărilor de înregistrare sistematică pentru întreaga sumă alocată de ANCPI.
Multe primării se confruntă cu lipsa personalului de specialitate precum și cu lipsa evidenţelor, baze de date referitoare la imobile şi proprietari incomplete şi incorecte. Aceste aspecte conduc la imposibilitatea identificării proprietarilor/deţinătorilor actuali ai imobilelor, la întârzieri pentru prestatori și pot genera rezilierea contractelor.
Din cauza aplicării deficitare a legilor fondului funciar, de multe ori suprafeţele obţinute din măsurători sunt diferite de cele din actele de proprietate, iar amplasamentele deţinute de titulari diferă de cele din titlurile de proprietate. Dezinteresul persoanelor fizice şi juridice autorizate în ceea ce priveşte contractarea lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor este un alt factor care încetinește PNCCF. Toate aceste probleme se regăsesc, în totalitate sau parţial, în majoritatea judeţelor.
”Solicitările cetățenilor și partenerilor să nu fie pasate de la un departament la altul”
Reporter:Care sunt obiectivele ANCPI în perioada următoare?
Hajnalka Ildikó Vig: Principalul obiectiv este realizarea înregistrării sistematice a tuturor proprietăților din România, așa că toate eforturile noastre se concentrează pe accelerarea PNCCF. Realizarea cadastrului este primul pas pentru orice proiect, atât la nivel individual (construirea unei case, accesarea unui credit ipotecar sau a fondurilor europene), cât și local sau național (infrastructură rutieră, rețele publice de iluminat, de apă și canalizare, atragerea fondurilor europene etc.).
Mă voi implica în implementarea tuturor proiectelor, simplificarea procedurilor, în eficientizarea activității noastre. Îmi doresc ca solicitările cetățenilor și partenerilor să nu fie pasate de la un departament la altul, ci să ne dăm interesul să le soluționăm.
Voi continua procesul de digitalizare a activității instituției prin extinderea utilizatorilor sistemului informatic eTerra acreditați cu user și parola și prin acoperirea tuturor oficiilor teritoriale. În cadrul procesului de digitalizare se înscrie și conversia/scanarea informațiilor de pe hârtie în format electronic, fapt care se va realiza atât resurse interne cât și externe.
De asemenea, optimizăm Sistemul informatic eTerra și ne dorim să dezvoltăm componente de interoperabilitate, pentru a facilita schimbul de date între sistemele informatice proprii și cele externe.
Îmbunătățirea continuă a serviciilor pe care le oferim și simplificarea procedurilor rămân pe lista de priorități. Acest lucru aduce un plus de eficiență activității instituției și creează premisele pentru a oferi publicului și partenerilor servicii mai rapide și de mai bună calitate.
Nu în ultimul rând doresc să continui dialogul transparent cu principalii noștri colaboratori, notarii publici, avocații, persoanele fizice și juridice autorizate, experții judiciari, executorii judecătorești precum și cu toții colegii de la oficiile teritoriale.