Educația din România a evoluat mult față de anii trecuți. Acum, părinții își pot duce copiii la școală încă din primele luni de viață ale acestora. Astfel, celor mici li se oferă o educație timpurie, în care le sunt stimulate gândirea critică, abilitățile lingvistice, dezvoltarea celor cinci simțuri, memoria fotografică ori calculul matematic mental. În acest sens, în Oradea, funcționează o școală care folosește o metodă revoluționară de educație timpurie – de la 0 la 6 ani. Aceasta dezvoltă armonios abilitățile native ale copiilor și îi ajută să își atingă potențialul maxim printr-un proces educativ unic, perfecționat în peste 60 de ani de activitate. Detalii despre cum a luat naștere Centrul Educațional Shichida România, ce înseamnă metoda aplicată și despre importanța educației timpurie, am aflat de fondatoarea Centrului Educațional Shichida România, Monica Tătar.
SCURTĂ PREZENTARE: Monica Tătar – CEO Centru Educațional Shichida România
Numele meu este Monica Tătar și sunt fondator și owner Shichida România. Înainte de a începe să vă povestesc despre Shichida, aș vrea să vă spun câteva lucruri despre mine: sunt expert contabil și expert evaluator cu o experiență de peste 15 ani atât în bănci cât și companii multinaționale.
Am terminat liceul Pedagogic Iosif Vulcan din Oradea, ulterior finalizându-mi studiile universitare în domeniul economic și juridic în Oradea la Facultatea de Științe Economice si Juridice. Am studii postuniverstare în domeniul Busines Managemet, Comunicare și Leadership și, nu în ultimul rând, în Psihopedagogie specială.
După ce s-a născut al doilea copil al meu, am avut un moment de răscruce în cariera mea, în care am avut de ales dacă mă reîntorc în domeniul bancar sau să îmi urmez visul de a avea propria afacere în care să mă dezvolt.
Am ales să îmi dezvolt propria afacere și astfel am început un nou drum în domeniul evaluărilor și consultanței în afaceri, alături de soțul meu. Afacerea s-a dezvoltat, numărul clienților crescând pe măsură ce ne dezvoltam, dar în același timp, inspirată fiind de cei doi copii ai mei, m-am reîntors la prima mea specializare, aceea de cadru didactic. Acesta a fost un alt punt de cotitură în viața mea, când am ales să dezvolt în România un concept cu totul nou în educație, devenind primul francizor din Europa și din România al metodei japoneze de educație timpurie Shichida Method.
În 2016, în timp ce mă pregăteam pentru un examen, am găsit un documentar în care se vorbea despre capacitățile extraordinare ale creierului copiilor mici și potențialul lor nelimitat. Am căutat despre ce metodă era vorba și așa am găsit site-ul companiei Shichida Japan, care la vremea respectivă era doar în versiune japoneză. Am tradus pagină cu pagină site-ul până am găsit pagina lor de contact și primul pas a fost să le trimit un e-mail. De aici a început acest proiect care azi schimbă viețile copiilor din România.
Un program avansat de dezvoltare timpurie
Reporter: Ce este Shichida si cum ați descoperit acestă metoda?
Monica Tătar, CEO Centru Educațional Shichida România: Shichida este o metodă de educație care își are originea în Japonia. A fost fondată de autorul premiat și doctor în educație, profesorul Makoto Shichida, care s-a specializat și în dezvoltarea creierului de-a lungul anilor de formare a copiilor.
Metoda de educație Shichida este oferită într-un format de clasă cu o frecvență de o dată pe săptămână, care durează 50 de minute fiecare sesiune. Cursurile sunt educative, captivante și distractive, în același timp pregătind copiii pentru școală și dezvoltând dragostea de a învăța. Programul nostru avansat de învățare timpurie dezvoltă întregul creier, ceea ce îmbunătățește memoria, competența lingvistică, abilitățile matematice si de calcul, alfabetizarea, gândirea critică și multe altele!
Reporter: De ce ar trebui să optăm pentru această metodă? Cu ce este diferită față de altele?
Monica Tătar: În timp ce grădinițele sunt opțiuni excelente de educație timpurie și vă ajută copilul să se dezvolte social, programul nostru avansat de învățare timpurie oferă o abordare mai largă pentru a introduce copiii în concepte avansate, care sunt dezvoltate pentru a hrăni abilitățile înnăscute ale copiilor.
Shichida este un program unic de antrenament pentru întregul creier care dezvoltă abilitățile native atât ale emisferei stangi, cât și ale emisferei drepte, în timp ce copilul este încă foarte mic. Învățarea timpurie Shichida combină strategiile și abordările de învățare din sistemele educaționale din Est și Vest, oferind tot ce este mai bun din ambele lumi. Programul avantajează părintele la fel de mult ca și copilul.
În timp ce majoritatea centrelor de învățare timpurie se concentrează doar pe copil, cursurile Shichida includ părintele în mediul de învățare, facilitând instruirea adecvată vârstei pentru dezvoltarea sentimentului de unicitate intre copil-părinte. Prin programul Shichida, părinții obține îndrumări, idei și sugestii despre cum să fie primii și cei mai buni profesori ai copiilor lor. Curricula Shichida este un program unic și renumit la nivel global, care include întreaga unitate familială. A fost dezvoltat în peste 60 de ani de cercetare în dezvoltarea creierului și își propune să sculpteze copilul în cea mai bună versiune a lui.
Ceea ce aduce în plus educația prin emisfera dreaptă, față de educația convențională, este faptul că ea sprijină într-un mod extraordinar toți copiii, inclusiv copiii care au probleme de învățare sau au suferit traumatisme cerebrale, oferindu-le șansa să își îmbunătățească performanțele și să compenseze minusurile cu care se confruntă. Educația prin emisfera dreaptă nu se focalizează doar pe rezultatele școlare. Un efect miraculos al acestei metode este acela că toți copiii educați astfel dezvoltă o minte armonioasă și echilibrată. Ei vor începe să dea dovadă de sensibilitate, de altruism, dar și de creativitate și vizualizare ieșite din comun. Aceste calități apar de la sine ca rezultat al educației prin emisfera dreaptă, deoarece aceasta se bazează atât pe iubire, cât și pe un simț al unității și cooperării. În contrast, educația prin emisfera stângă se bazează pe competiție și confruntare.
Reporter: Este educația timpurie necesară? De ce?
Monica Tătar: Metoda Shichida dezvoltă abilitățile necesare pentru învățarea activă, prin care copilul identifică problema și o rezolvă singur. Copiii care sunt educați prin metoda Shichida, metodă ce practică o creștere a copiilor prin acceptare, prețuire și iubire, sunt încrezători în ei, au o stimă de sine ridicată și iși pot exprima gândurile și ideile fără a fi influențați de cei din jur.
Aceste abilități sunt esențiale pentru a trăi într-o nouă eră. Abilitățile cognitive sunt acele abilități măsurabile, în general, prin teste de IQ și teste bazate pe punctaje. Abilitățile non-cognitive, pe de altă parte, sunt abilități care nu pot fi cuantificate prin astfel de scoruri și care includ: recunoașterea meritelor proprii, motivație, curiozitate, sinceritate, simțul responsabilității etc.
Educația, în general, s-a focusat în mare parte pe dezvoltarea abilităților cognitive, însă acum, abilitățile non-cognitive devin și ele din ce în ce mai importante.
Reporter: Sunt copiii niște “mici genii”?
Monica Tătar: Cursurile Shichida sporesc încrederea și rezistența copilului, formându-l să devină un gânditor independent. Programul nostru este dezvoltat pentru a îmbunătăți memoria, gândirea critică, imagistica și abilitățile lingvistice.
Deoarece copiii mici au minți curioase, este un moment optim pentru a le prezenta concepte importante. Abilitățile de concentrare, de învățare și de rezolvare a problemelor ale copiilor se vor îmbunătăți din stimularea și contribuția valoroasă primită, astfel ca putem spune ca acești copii își dezvoltă potențialul de geniu de la o vârstă foarte fragedă.
Implicarea părinților în dezvoltarea copiilor
Reporter: Cât de importantă este atitudinea și implicarea părinților în dezvoltarea copiilor?
Monica Tătar: Până la vârsta de 7 și 8 ani, copiii sunt egocentrici, ceea ce înseamnă că își raportează toate experiențele cu ei înșiși, indiferent dacă acele experiențe sunt pozitive sau negative. Asta înseamnă că ei cred că tot ceea ce se întâmplă în jurul lor este din vina lor. Copiii sunt foarte sensibili și pot înțelege chiar și cele mai subtile lucruri pe care le fac și le spun părinții lor și ei ajung să folosească aceste lucruri pentru a construi o poveste despre ei înșiși. Dacă nu este controlată, acea poveste devine întărită și înrădăcinată de-a lungul vieții copilului și, în cele din urmă, îi limitează potențialul pentru ceea ce poate realiza.
În calitate de instructor al Metodei Shichida, am văzut direct cum capacitatea unui părinte de a-și exprima acceptarea și dragostea față de copilul lui într-un mod pe care să-l înțeleagă îi afectează acestuia în mod direct capacitatea de a învăța și de a se dezvolta cognitiv. Uneori, părinții s-ar putea să nu realizeze că lipsa entuziasmului lor atunci când copilul începe să-și exprime abilități uimitoare îl poate zdrobi emoțional mai mult decât își închipuie sau că afirmațiile pozitive despre cât de bucuroși sunt că copilul lor nu prezintă comportamente nedorite poate avea un impact enorm asupra dezvoltării încrederii și stimei de sine. Copiii mici sunt mai sensibili și inteligenți decât ne dăm seama. Dacă se simt presați să realizeze un lucru, pot fi descurajați să mai dorească să facă acel lucru, iar dacă își aud părintele comparându-i cu ceilalți, se întreabă dacă părintele lor i-ar mai iubi dacă s-ar comporta diferit.
Ca părinte, este imposibil să faci totul corect. La urma urmei, generația noastră și cei dinaintea noastră, cel mai probabil, nu au primit educația sănătoasă pe care acum ne străduim să o oferim copiilor noștri. Rețineți că educația pozitivă a părinților este destul de nouă, așa că îndemnul meu pentru părinți este să fie blânzi cu ei în timp ce învăță și dezînvață obiceiurile pe parcurs. De fiecare dată când un părinte este implicat în promovarea încrederii și acceptării între el și copilul său, copilul va face salturi incredibile în dezvoltare. Sper că, citind aceste rânduri, părinții să rețină că niciodată nu este prea târziu sau prea dificil pentru a-și consolida conexiunea cu copilul lor.
Reporter: Cât durează și în ce constă această școală?
Monica Tătar: Programul Shichida începe la 6 luni și continuă până la vârsta de 6 ani și jumătate și constă într-un mediu distractiv, iubitor și plin de compasiune care încurajează o dragoste de învățare care durează toată viața. Programul conține activități care dezvoltă abilitățile lingvistice, de numerație, activități cu carduri, activități care dezvoltă abilitățile motorii fine, exerciții de vizualizare, exerciții de îmbunătățire a concentrării și focusului, activități și exerciții de citire rapidă, de memorie fotografică și pentru dezvoltarea auzului perfect etc.
Reporter: Câți copii aveți, în prezent, la școală?
Monica Tătar: În prezent avem înscriși în jur de 130 de copii, care vin săptămânal la lecții. Clasele sunt formate din maximum 6 copii, grupați în funție de vârsta cognitivă, vârsta determinată de noi la înscrierea în centru, în baza unei evaluări inițiale.
Reporter: Între ce vârste pot fi copiii înscriși?
Monica Tătar: Copiii pot fi înscriși oricând după vârsta de 6 luni, până la vârsta de 6 ani. Cea mai propice perioada este perioada 6 luni – 3 ani, perioada denumită și “vârsta de aur”, datorită capacității extraordinare de absorție și învățare a creierului copilului în acestă perioadă.
Reporter: Participă și părinții? Ei ce vor învăța?
Monica Tătar: Lucrăm cu părinții pentru a facilita călătoria de învățare a copiilor într-un mediu de învățare unic. În cadrul claselor Shichida ajutăm părinții să ofere copilului lor cel mai bun început în viață, îndrumând părinții prin creșterea copiilor cu inimă bună și vise mari.
Până la vârsta de 3 ani, prezența părintelui în clasa este obligatorie. Pe măsură ce părinții își înscriu copiii la cursuri până la vârsta de 4 ani, legătura părinte-copil este sporită, deoarece timpul petrecut împreună la Shichida este ceva pe care atât copiii, cât și părinții îl așteaptă săptămânal.
Părinții joacă un rol crucial în clasă. Relația de învățare se dezvoltă între profesor, copil și părinte sau tutore. Un părinte va participa la curs cu fiecare copil până la vârsta de 3-4 ani. Acesta este un factor important în dezvoltarea dragostei de a învăța, a încrederii și stimei de sine a copilului.
După vârsta de 4 ani, copiii intră singuri în clasă, continuându-și călătoria de învățare mai independent. Părinții primesc feedback după fiecare clasă și sunt încurajați să facă temele cu copiii. Părinții vor fi invitați să intre la o clasă și pe parcursul trimestrului. Aprecierile pozitive ale părinților sunt încurajate de profesorii noștri, deoarece acest lucru îi motivează pe copii să se provoace singuri atunci când se confruntă cu situații noi sau mai dificile.
Frica cea mai mare a unui părinte: să nu vadă rezultatele așteptate
Reporter: Care sunt cele mai frecvente întrebări venite din partea părinților?
Monica Tătar: Întrebările frecvente ale părinților sunt: ”Oare nu pun prea mare presiune pe copilul meu? Oare nu este prea mic pentru activități de învățare?”.
La Shichida, nu predăm și nu ne așteptăm ca acești copii să alerge înainte de a putea merge. Curricula este concepută pentru a preda abilitățile în incremente adecvate vârstei și ia în considerare gradul de atenție și capacitățile creierului copiilor. În timp ce cursurile Shichida pot părea intense pentru adulți, cu activități rapide și carduri, este important să ne amintim că copiii au un stil de învățare diferit față de noi și nu trebuie să cunoască, să-și amintească sau să înțeleagă tot ce văd în cursurile Shichida.
O altă întrebare frecvență a părinților este: ”Când voi vedea primele rezultate la copilul meu?”.
Fiecare copil este diferit și învață într-un ritm diferit. Vederea beneficiilor programului depinde și de vârsta la care copilul începe să frecventeze cursurile Shichida.
Dacă un copil începe programul la vârsta de 6 luni, de exemplu, va fi dificil că un părinte să vadă beneficii uriașe până la vârsta de 2 sau 3 ani. Începând cu vârsta de 4- 5 ani începe să se vadă o diferență mare între un copil care a început la 6 luni și un copil care a început la 4 an,i în ceea ce privește nivelul lor de concentrare, atitudine și dragoste de a învăța.
Reporter: Care sunt cele mai mari temeri ale părintilor?
Monica Tătar: Aș putea să spun că una din temerile frecvente ale părinților este frică de a nu avea rezultatele așteptate. Aici este foarte important de menționat că, într-adevăr, copiii care au frecventat cursurile Shichida au abilități superioare de memorie și calcul matematic, imaginație și abilități de comunicare foarte bune.
Mulți părinți ai unui copil mic sau care tocmai a început cursurile Shichida tind să caute imediat rezultate tangibile precum cele de mai sus. Unii copii cu siguranță își vor dezvolta și își vor exercita abilitățile în timp ce sunt elevi ai Centrului Shichida. Cu toate acestea, de fapt, rezultatele metodei Shichida ar putea fi mai vizibile atunci când aceștia vor merge la școală sau la liceu, după absolvirea cursurilor Shichida.
În centru, încercăm să obținem anumite rezultate, dar scopul inițial al programului este de a transmite importanța unui sentiment de unitate între părinte și copilul lui și de a cultiva „poftă de viață” a copiilor pentru viitorul lor.
Pe scurt, lucrul cel mai important pentru părinți este să nu aștepte rezultate vizibile instantanee, ci să-și transmită dragostea și să ofere multă experiență copilului lor.
Desigur, este important ca părinții să fie impresionați de ceea ce a învățat copilul lor să facă și să recunoască realizările sale în clasă. Pentru evoluția dezvoltării copilului atitudinea părinților este definitorie.
”Este o carte pe care o citești cu mintea, dar o înțelegi cu inima!”
Reporter: Care sunt costurile unui astfel de curs?
Monica Tătar: Costul unui abonament pentru trei luni este de aproximativ 1.800 lei. Înscrierea se face pe un an, iar abonamentele pot fi plătite trimestrial, semestrial sau anual.
Reporter: Recent, ați lansat o carte. Despre ce este vorba și cui îi este recomandată?
Monica Tătar: Pe 4 iunie am lansat prima carte scrisă de fondatorul Metodei Shichida, profesorul Makoto Shichida – “Metoda japoneză Shichida pentru performanțe superioare ale creierului”. Cartea conține explicații științifice privind structura și funcțiile creierului în relație cu educația timpurie a copilului, în timp ce ajută cititorul în înțelegerea funcțiilor de bază ale programului Shichida. Această carte deschide mintea cititorului în înțelegerea capacităților incredibile ale creierului bebelușilor încă de la naștere și vine cu o serie de exemple practice de metode de activare a memoriei emisferei drepte a creierului.
Cartea oferă o perspectivă uimitoare asupra filozofiei lui Makoto Shichida, pentru a ajuta cititorul la înțelegerea profundă de ce facem ceea ce facem în clasă. Este o carte pe care o citești cu mintea, dar o înțelegi cu inima!
Fiecare capitol e o poveste de viață. Mai tristă sau mai veselă, exact ca viața oamenilor. Promit că, după ce o veți citi, veți vedea cu alți ochi procesul de învățare a copiilor, potențialul lor nelimitat, într-un fel în care, cred eu, nu l-ați mai întâlnit! Am credința că, după ce o veți citi, vă veți schimba complet perspectiva asupra a ceea ce știați despre învățare.
Reporter: De unde poate fi achiziționată și cât costă?
Monica Tătar: Cartea poate fi achiziționată de oricine, indiferent dacă are sau nu copii, și costă 69 de lei. O găsiți la centrul nostru Shichida Oradea sau online, pe site-ul nostru shichida.ro.
Reporter: Care sunt planurile de viitor? Doriți să vă extindeți?
Monica Tătar: Anul acesta, în toamn,ă urmează să deschidem centrul Shichida în București și, de asemenea, tot începând cu acest an, să dezvoltăm rețeaua de francize la nivel național, astfel încât în următorii trei ani să avem câte un centru Shichida în fiecare mare oraș din țară.
Un alt proiect la care lucrez acum este franciza Nomin Jiuku de aritmetică mentală, o metodă japoneză de calcul mental care se adresează copiilor cu vârstă cuprinsă între 6-14 ani, pe care o vom aduce în acestă toamnă în Oradea.
Buna ziua,
Ma interesează dacă susțineți cursuri și în Brașov.
Mulțumesc
Bună ziua!
Aș dori să iau legătura cu doamna Monica Tătar.
Menționez că sunt educatoare de 22 ani și doresc să aflu cat mai multe lucruri despre această metodă.
Vă mulțumesc!