Este expert contabil, auditor financiar și consultant fiscal. Își amintește că în primii ani de după absolvirea facultății nu a avut pe nimeni alături, care să o sfătuiască. A fost aleasă președintă a CECCAR Bihor și recunoaște că momentul în care a candidat pentru această funcție a reprezentat cea mai mare provocare din carieră. Recunoaște cu sinceritate că ”sunt și oameni buni, și oameni mai puțin buni cu mine” și dezvăluie că în timpul stării de urgență contabilii nu și-au închis calculatoarele, ci au rămas ”în linia întâi”. Despre toate acestea Renate Popescu a vorbit într-un interviu acordat colegei noastre Ramona Pașcu și pe care vă invităm să-l lecturați în continuare, pe bihorjust,ro.
Scurtă autocaracterizare:
Sunt născută în Oradea.
Absolventă a Colegiului Național Emanuil Gojdu și a Facultății de Științe Economice Timișoara – specializarea Economia Industriei, Construcțiilor și Transporturilor.
Am lucrat în departamentul financiar-contabil, ca și angajat, iar din anul 1997 sunt liber profesionist. În prezent sunt expert contabil, auditor financiar și consultant fiscal.
Reporter: Ce v-a atras la contabilitate? Ce v-a determinat să alegeți această carieră și când ați decis că doriți să deveniți contabil?
Renate Popescu: Întotdeauna am înțeles mai ușor infomațiile prezentate într-o formă logică. Și din acest motiv, contabilitatea a fost un domeniu față de care am avut o afinitate, dar nu din facultate, ci din primii ani de lucru ca și economist.
Prima ofertă de muncă primită a fost pentru poziția de contabil-șef la o companie unde, ca proaspăt absolvent, am dus-o destul de greu pentru că nu am avut pe nimeni lângă mine să mă sfătuiască. Fapt pentru care eu sunt mereu deschisă spre a împărtăși cu colegii mei, dar mai ales cu cei care sunt la început de drum în profesia noastră, pentru că munca de calitate nu face decât să crească imaginea noastră, a tuturor profesioniștilor.
Reporter: Ce înseamnă CECCAR și din cine este format?
Renate Popescu: Corpul Experților Contabililor Contabili și a Contabililor Autorizați din România este organismul profesional care coordonează activitatea experților contabili și a contabililor autorizați din România. Serviciile contabile, în cazul în care o entitate dorește să le externalizeze, pot fi prestate exclusiv de către membrii noștri. De aceea, recomand antreprenorilor ca, înainte de a începe o astfel de colaborare, să se asigure că apelează la un profesionist membru CECCAR, pentru a avea certitudinea că va avea contabilitatea condusă în condițiile legii.
Avem la nivelul filialei un Consiliu și un Birou Permanent din care fac parte oameni și colegi extraordinari, iar deciziile legate de profesia contabilă le luăm împreună. Cu ei mă consult mereu, pentru că vrem să fim o echipă care să contribuie la o mai bună recunoaștere a importanței profesioniștilor contabili în lumea economică. De asemenea, avem la nivelul fililei o Comisie de Disciplină care este compusă de asemenea din oameni și colegi extraordinari, bine ancorați în profesie și care fac tot posibilul să analizeze cu obiectivitate toate dosarele în care sunt implicați membrii noștri.
”A fi președintele CECCAR nu înseamnă o funcție de imagine personală”
Reporter: Cum decurge o zi din viața dumneavoastră ca și președinte CECCAR?
Renate Popescu: A fi președintele CECCAR nu înseamnă o funcție de imagine personală. Sunt multe aspecte administrative, încercări pentru a veni în sprijinul colegilor mei pentru a-i ajuta în soluționarea diverselor probleme (aproape zilnic discut cu colegii mei), organizarea pregătirii profesionale la un înalt nivel și cu lectori foarte competenți. Ușa mea este mereu deschisă pentru toți colegii mei. Sunt mereu disponibilă pentru a onora întâlnirile cu organismele statului și antreprenoriale, alături de care doresc să promovez profesia noastră și să realizez o bună colaborare cu colegii mei.
Reporter: Care au fost cele mai importante momente din cariera dumneavoastră?
Renate Popescu: Satisfacția personală, bineînțeles în directă legătură cu cea a clienților pentru munca bine făcută, a fost mereu importantă pentru mine. Mi-a plăcut mereu în viață să las o amprentă pozitivă pe unde am trecut. Sper că am reușit, dar nu pot spune că nu se putea și mai bine – întotdeauna este loc pentru mai bine.
Au fost, de asemenea, momentele în care am muncit pentru accesul la profesiile de expert contabil, auditor financiar și consultant fiscal.
Reporter: Care a fost cea mai mare provocare de până acum din cariera dumneavoastră?
Renate Popescu: Cea mai mare provocare din carieră pot spune că a fost intenția de a candida la funcția de președinte al CECCAR filiala Bihor. Dar fiecare zi din viața unui profesionist contabil este o provocare, dacă aspirăm la binele și dezvoltarea clienților noștri.
Reporter: Povestiți un episod dificil din cariera dumneavoastră? Cum ați reușit să îl depășiți?
Renate Popescu: Cea mai dificilă perioadă pot spune că a fost în anul 2019 când am candidat pentru poziția de președinte al CECCAR filiala Bihor. În martie 2018 am candidat și am reușit să ocup un loc în cadrul Consiliului filialei. Din septembrie 2018 am fost aleasă din cadrul Consiliului filialei să ocup poziția de președinte interimar. Avem peste 1500 membri, persoane fizice și juridice, este deci normal că o persoană nu poate fi pe placul tuturor. Consider că misiunea mea este să asigur o bună reprezentare a profesiei noastre, să promovez și să apăr interesele membrilor noștri în fața instituțiilor statului și în fața reprezentanților businessului din județul Bihor.
”Sunt și oameni buni, și oameni mai puțin buni cu mine”
Reporter: Ați întâmpinat, până acum, dificultăți în colaborarea cu colegii? Cum le-ați rezolvat?
Renate Popescu: Nu cred că există cineva care să afirme că nu a avut la un moment dat contacte profesionale sau sociale cu persoane cu care nu a rezonat pe deplin. Suntem organismul profesional cu cel mai mare număr de membri din țară, fapt pentru care sunt și oameni buni, și oameni mai puțin buni cu mine; dar eu, prin munca mea, doresc să dovedesc că tot ceea ce fac este pentru binele colegilor mei și pentru profesie. Eu nu sunt o persoană conflictuală, fac tot posibilul ca atunci când sunt într-o echipă care are de dus la bun sfârșit un proiect, să construiesc un colectiv în care să se poate lucra. Dar avem toți limitele noastre, nu? Ceea ce este important este ca orice neînțelegeri să fie soluționate cu respectarea codului etic al profesiei.
Reporter: A fost vreun moment în care v-ați gândit să renunțați la acest domeniu? Dacă da, de ce și ce alt domeniu ați fi ales?
Renate Popescu: Trăiesc din această profesie de la începutul carierei mele și nu cred că acum, când experiența acumulată este tot mai valoroasă, aș vrea să renunț. Este ceea ce știu să fac cel mai bine. Totuși, dacă ar fi să aleg să fac altceva, aș alege orice activitate în care aș avea o implicare constructivă. Îmi place să mă implic în proiecte de orice fel.
”În pandemie colegii mei nu și-au permis să oprească activitatea”
Reporter: Ce înseamnă să fii contabil în vreme de pandemie? Ce probleme ați întâmpinat până acum?
Renate Popescu: A fi contabil în vreme de pandemie înseamnă multă muncă suplimentară. Au fost foarte multe modificări legislative în perioada care a trecut din martie până azi, care implică facilități și subvenții acordate de către Guvern și pe care toții profesioniștii contabili le-au accesat pentru clienții lor. Mă refer la șomajul tehnic, telemuncă, subvenția de 41,5% pentru angajații care se întorc la muncă din șomaj tehnic, îndemnizațiile acordate persoanelor fizice autorizate și profesiilor liberale, eșalonări la plata obligațiilor bugetare cu scutirea la plată a accesoriilor, implementarea prevederilor OG 6/2019 pentru restructurarea obligațiilor bugetare și altele.
Absolut toți colegii mei cu care am discutat au spus că au tras mult în această perioadă, nu și-au permis să își întrerupă activitatea cum s-a întâmplat în alte domenii. Iar pentru acest lucru eu îi rog pe antreprenori și alți beneficiari ai lucrărilor noastre să le arate colegilor mei respectul care li se cuvine.
Reporter: Cum țineți legătura cu clienții în această perioadă? Cât este de importantă relația contabil-client?
Renate Popescu: Sunt norocoși profesioniștii contabili care au posibilitatea de a lucra de la distanță pe platformele informatice ale clienților. Dar sunt și foarte mulți care au ”pontat” la cabinetele lor, unde au intrat în contact cu clienții lor, cu actele contabile. Gândiți-vă că în perioada stării de urgență, când la nivel național era un fel de isterie despre cum decurge activitatea economică, colegii mei nu au închis calculatoarele, din contră au fost cei din ”linia întâi”!
Relația contabil-client este extrem de importantă, iar o relație bazată pe respect și încredere reciprocă este constructivă pentru companie. Pentru că raționamentul și experiența unui bun profesionist contabil sunt foarte valoroase pentru un antreprenor.
Schimbări și nemulțumiri
Reporter: Ce părere aveți despre modificările legislative din această perioadă? Considerați că vă ajută sau din contră?
Renate Popescu: Economia în perioada COVID-19 a suferit multe schimbări și asta nu numai în țara noastră. Aceste schimbări au adus multe noutăți în legislație, cele mai multe referitoare la pârghii oferite de către Guvern tuturor categoriilor de contribuabili. Implicațiile pandemiei în viața ecomonică obligă guvernanții să adopte măsuri bugetare, politice și de asigurare a lichidității, pentru a le oferi ajutor cetățenilor și sectoarelor afectate în mod deosebit. Cu toate acestea, doresc să reiterez nemulțumirea colegilor mei pentru faptul că, în contextul Ordonanței 130/2020 prin care se acordă sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, profesia contabilă nu s-a numărat printre activitățile eligibile, în nici una din cele trei măsuri. Eligibilitatea activității noastre, conform cod CAEN 6920, va fi operațională în anul 2021, când cine știe cum și dacă se vor relua procedurile de înscriere.
Reporter: Ce soluții ați avea pentru problemele fiscal-contabile?
Renate Popescu: CECCAR este permanent prezent în comisiile de consultare la elaborarea sau modificarea actelor normative. Înainte de a expune propunerile CECCAR, sunt consultați toți membrii din țară, pentru că din practica noastră putem propune modificări legislative, favorabile tuturor participanților la viața economică.
Eu personal aș propune modificarea Ordonanței 2 din 21 ianuarie 2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, care nu a fost actualizată din anul 2010. Experții contabili judiciari, în calitate de profesioniști care emit rapoarte de exertiză contabilă ce vin ajutorul instanțelor pentru luarea deciziilor legale, se găsesc de multe ori în situația în care nu își mai încasează onorariile. De asemenea, procedurile de lucru ar trebui adaptate la condițiile actuale în care digitalizarea și mediul online pot oferi un real ajutor pentru toate părțile implicate în procesul de judecată.
Reporter: Cum pot antreprenorii să supraviețuiască în plină pandemie? Ce sfaturi aveți pentru ei?
Renate Popescu: Îi sfătuiesc pe antreprenori, manageri ai organizațiilor, să țină aproape de profesioniștii contabili cu care colaborează, să analizeze în permanență bugetele entităților pe care le conduc, să urmărească cash-flow-ul entității și să acceadă la toate formele de ajutor pe care Guvernul le pune la dispoziție. Să respecte etica în afaceri, pentru că în această perioadă mulți sunt ”ispitiți” să o ocolească. Dar această perioadă va avea un sfârșit și partenerii vor aprecia o atitudine competitivă cinstită.
Protocol cu Universitatea din Oradea pentru stagiari
Reporter: Ce părere aveți despre generația care vine din urmă?
Renate Popescu: Numărul stagiarilor care se pregătesc pentru accesul la profesia de expert contabil sau contabil autorizat este constant. Noi avem o relație bună și constructivă cu mediul academic, de unde vin viitorii stagiari, și mă refer în principal la Universitatea din Oradea și la Colegiul Economic Partenie Cosma. Avem un protocol încheiat cu Universitatea din Oradea pentru înscrierea direct la stagiu (fără examen) pentru absolvenții Facultății de Științe Economice, secțiile de profil.
Reporter: Ce sfaturi aveți pentru tinerii care vor să devină contabili?
Renate Popescu: Sfatul meu pentru actualii și viitorii stagiari este să lucreze în domeniu pe perioada stagiului, la cabinete de contabilitate sau în cadrul departamentelor de contabilitate ale companiilor, pentru că practica este cel mai bun profesor. Să țină aproape unii de alții, să se obișnuiască să colaboreze și să împărtășească. Să respecte codul etic al profesionștilor contabili încă din timpul stagiaturii.
Reporter: Un gând pentru cititorii BihorJust.
Renate Popescu: Întotdeauna am fost de părere că un contabil și un avocat fac o muncă completă în domeniul economic. Clienții noștri pot deveni clienții voștri pentru domeniul juridic, așa cum clienții voștri pot deveni clienții noștri pe domeniul economic.
Apelați cu încredere la colegii mei, pentru că informațiile despre o companie se reflectă în situațiile contabile. O firmă despre care se spune că îi merge bine, dar înregistrează de ani de zile pierdere, are datorii mari de achitat… cine crede așa ceva… Ei, un profesionist contabil poate face o asemenea scanare a situației economice.
Vă doresc toate cele bune, multă sănătate și spor în toate cele bune !
”Contați pe noi. Contați, cu noi. Întotdeauna!”