40 de ani, orădean get-beget, licențiat al Academiei de Poliție ”Alexandru Ioan Cuza”, cu experiență atât în sectorul privat, cât și în administrația publică. În plus, a trăit timp de 6 ani în Austria, perioadă care spune că i-a schimbat în totalitate ”perspectiva asupra a ceea ce sunt și pot să fac”. A fost șef al ARR Bihor și consilier al primarului de Oradea, Florin Birta, iar anul trecut s-a înscris la concursul pentru postul de director al Poliției Locale, vacant după plecarea fostului șef, Cristian Beltechi. Recunoaște cu sinceritate că nu a conștientizat cât de complexă este activitatea instituției, în condițiile unui număr foarte redus al efectivului. A învățat însă repede și a luat măsuri, bucurându-se și de faptul că, deși puțini, ”polițiștii locali sunt buni și dedicați”. Despre tot ce înseamnă Poliția Locală Oradea, cu problemele, dar și cu realizările sale – într-un interviu acordat BihorJust de către Samuel Milian, cel care de patru luni conduce această instituție.
SCURTĂ PREZENTARE: Samuel Milian – directorul Poliției Locale Oradea
Am 40 de ani, sunt născut în Oradea. În anul 2000 am absolvit Colegiul Național ”Mihai Eminescu” din Oradea, după care, între anii 2000 – 2004, am urmat cursurile Universității ”Agora” din Oradea.
În 2004 m-am înscris pentru examenul de licență în cadrul Academiei de Poliție ”Alexandru Ioan Cuza” din București, iar în anul 2005 am obținut diploma de licență cu titlul Licențiat în Științe Juridice.
Primele 4 zile: două la birou până târziu, două pe teren, alături de polițiști locali
Reporter: Sunteți licențiat în Drept al Academiei de Poliție ”Alexanru Ioan Cuza”. De ce ați ales să concurați pentru postul de șef al Poliției Locale și nu v-ați îndreptat spre Poliția ”mare”, cum se spune?
Samuel Milian, directorul Poliției Locale Oradea: Oportunitatea de a mă încadra în Poliția Română am declinat-o în 2005, când, din motive personale, am ales să lucrez alături de familie în zona privată. Totuși, în ianuarie 2008 am acceptat provocarea de a intra în administrația locală, înființând Primăria comunei Toboliu, în calitate de secretar al comunei, unde am organizat toată partea administrativă și mai apoi alegerile locale, constituind primul Consiliul Local al comunei Toboliu, după reorganizarea administrativă prin separare de comuna Girișu de Criș. În octombrie 2008 am fost admis ca jurist în cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice Bihor, de unde în 2013 am demisionat, alegând să emigrez în Austria.
Revenind cu totul în țară în luna octombrie 2019, am considerat oportun să încerc din nou să fac ceva în administrație. Astfel, începând cu aprilie 2020 am ocupat funcția de șef al Autorității Rutiere Române, Agenția Bihor, mai apoi funcția de consilier al domnului primar Florin Birta. În vara lui 2021, după vacantarea postului de șef al Poliției Locale Oradea, am luat în calcul provocarea și oportunitatea de a concura pentru această poziție și a conduce serviciul public de Poliție Locală din Oradea.
Această provocare de a lucra într-o administrație performantă mă face să fiu responsabil și, totodată, mândru că prin activitatea pe care o desfășor pot să aduc o mică contribuție în dezvoltarea orașului Oradea prin eficientizarea serviciului public de Poliție Locală.
Reporter: Cum a fost prima săptămână de lucru ca șef al Poliției Locale Oradea? Știați dinainte la ce vă înhămați sau ați descoperit lucruri noi pe parcurs?
Samuel Milian: Îmi aduc bine aminte primele patru zile. Joi și vineri abia m-am desprins din birou undeva seara târziu, iar sâmbăta și duminica am fost toată ziua în teren, alături de polițiștii locali, ca să văd și să cunosc efectiv cum se desfășoară în operativ activitatea Poliției Locale Oradea și care sunt plusurile, respectiv minusurile în activitatea pe care o desfășoară colegii mei. Nu am avut o perioadă de acomodare. Am intrat direct în activitate din prima zi, dar aveam totuși niște ani de experiență administrativă, cu reușite profesionale. Însă recunosc că nu am conștientizat activitatea complexă în cadrul Direcției Poliției Locale Oradea raportat la subdimensionarea efectivului de polițiști locali.
Nouă oameni plecați în nici două luni
Reporter: Care au fost primele măsuri pe care le-aţi luat după instalarea în funcţie?
Samuel Milian: Prima măsură a fost aceea de a analiza modul în care își desfășoară activitatea fiecare compartiment din Direcția Poliția Locală potrivit cu organigrama propusă și aprobată cu câteva zile înainte de instalarea mea. Am analizat structura de personal existentă raportată la compartimentele deja așezate și am dispus un alt mod de lucru, prin coordonarea zilnică din teren a activității polițiștilor locali. Am reorganizat activitatea de identificare si notificare a autovehiculelor abandonate sau depozitate ilegal pe domeniul public. Sau am făcut lucruri mărunte și banale poate la prima impresie, cum ar fi poziționarea în Google Maps a sediului actual al Poliției Locale Oradea.
Reporter: Care a fost cea mai dificilă situație cu care v-ați confruntat de când sunteți directorul Poliției Locale Oradea?
Samuel Milian: Una dintre cele mai dificile situații a fost aceea în care a trebuit să acceptăm plecarea unor colegi, într-un termen relativ scurt, către Poliția Română, după ce au fost admiși în cadrul acestei structuri, fapt care ne-a generat probleme în organizarea activității zilnice.
Pe lângă faptul că eram puțini, a trebuit să ne descurcăm fără cei trei colegi care au părăsit Poliția Locală în favoarea Poliției Române. Alți cinci au plecat pentru 90 zile la Sibiu, pentru cursul de formare inițială, iar altul a demisionat, plecând definitiv din sistemul public. Practic, am pierdut peste 15% din efectivul de polițiști din operativ la nici două luni după preluarea conducerii Direcției Poliția Locală Oradea. Abia începând cu 14 martie 2022, sper că vom recupera o parte din efectiv.
Venind însă din afara structurii de Poliție Locală, această situație mi-a conferit avantajul să privesc oarecum detașat activitatea în sine, dar totuși cu responsabilitate și sub presiunea de a aduce o îmbunătățire imediată în activitatea instituției. Totuși, am reușit să văd în asta o oportunitate de a eficientiza, în limita disponibilității, efectivul Poliției Locale Oradea și activitatea acestuia, fapt relevat în creșterea activității de constatare a contravențiilor, de la 19.686 de constatări în anul 2020, la 24.306 constatări până la finalul lui 2021.
”O instituție grea, subdimensionată, dar cu oameni buni, dedicați”
Reporter: Aveți doar patru luni în această funcție de conducere. Totuși, dacă ar fi să faceți un rezumat, cum ați caracteriza activitatea de până acum?
Samuel Milian: Au fost patru luni pline, în care cred că am reușit împreună cu colegii polițiști locali din operativ să aducem o îmbunătățire reală în activitatea serviciului public de Poliție Locală. Avem timpi de reacție mai buni la solicitările cetățenilor și, începând din luna ianuarie 2022, toată structura Poliției Locale Oradea funcționează pe 8 sectoare de activitate, astfel suntem prezenți zilnic, între orele 7:00 și 22:00, în stradă, uneori doar cu 8 oameni/zi.
Mulțumesc colegilor polițiști locali care au înțeles responsabilitatea ce stă pe umerii lor și apreciez munca acelora care fac această activitate cu dedicare și profesionalism în slujba interesului public.
Reporter: Ați avut o anumită imagine despre această instituție când ați venit la conducerea ei. S-a schimbat această imagine între timp?
Samuel Milian: Trebuie să recunosc că este o instituție grea, subdimensionată, dar cu oameni buni, dedicați activității de polițist local, alături de care nădăjduiesc să facem performanță. Avem de lucrat la mai multe aspecte, ne confruntăm zilnic cu situații diverse, multe din afara sferei de competență a Poliției Locale, astfel cum este stabilit prin Legea 155/2010 actualizată și respectiv prin H.G. 1332/2010 actualizată.
Cred că imaginea Poliției Locale Oradea s-a schimbat în ultimele patru luni. Avem interacțiuni zilnice cu cetățenii care ne contactează fie direct la sediul din strada Iuliu Maniu, nr. 20, între orele 8:00 și 16:00, de luni până vineri, ori prin dispecerat, la numărul 0259/969, 24 ore din 24 și 7 zile din 7, pe e-mail la politia.locala@oradea.ro, prin media sau pe rețele de socializare.
Consider că prin activitatea desfășurată s-a reușit îmbunătățirea activităților și creșterea siguranței in rândul cetățenilor.
Parc auto întreținut, dar cu dotări de 2013
Reporter: Cum stă Poliţia Locală Oradea din punctul de vedere al dotărilor? Aveţi suficienţi oameni pentru a răspunde tuturor sesizărilor?
Samuel Milian: Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 63/2010, actualizată, o unitate de Poliție Locală ar trebui să funcționeze cu un polițist local la 1.000 de locuitori. La începutul anului 2020, conform datelor INS, Oradea avea aproximativ 221.000 locuitori cu domiciliul stabilit în municipiul reședință de județ. Asta ar însemna că Oradea ar trebui să asigure serviciul public de Poliție Locală cu aproximativ 220 de polițiști locali. Or, noi funcționăm în acest moment cu circa 65 de polițiști locali, deși numărul de locuitori a crescut constant în ultimii ani. Orașul s-a dezvoltat cu cel puțin cinci cartiere de case noi, cu trei parcuri Industriale, trei parcuri mari (Salca, Oncea și Barcăului), cu cel puțin patru noi centre comerciale și s-au dublat zonele pietonale din centrul orașului.
Direcția Poliția Locală Oradea funcționează cu mai puțin de 30% din efectivul de personal stabilit de către legiuitor; or, în această situație este imposibil să nu ai deficiențe și inadvertențe în activitatea zilnică, raportat la multele solicitări care vin în fiecare zi către Poliția Locală.
Raportat la aceste aspecte descrise mai sus, avem un parc auto întreținut, dar cu dotări la nivelul anului 2013. Administrația orădeană din ultimii 13 ani a fost orientată spre cheltuirea banului public în folosul orădenilor și nu neapărat în confortul propriilor angajați.
Însă avem perspective ca în acest an să fie reînnoită o parte din parcul auto. În luna aprilie sper să putem organiza un concurs pentru ocuparea a 7 posturi de agenți de poliție locală debutanți cu studii superioare.
Reporter: Pentru ce fel de probleme apelează orădenii cel mai des la Poliția Locală?
Samuel Milian: Polițiștii locali din Oradea acționează cu celeritate la sesizările privind fapte din domeniul lor de competență, fie că au fost sesizați de către cetățeni prin petiții scrise, telefonic prin intermediul dispeceratului poliției locale la 0259/969, prin numărul unic de urgență 112 sau online prin intermediul aplicației Oradea City Report.
Astfel, enumerăm o parte din sesizările telefonice din anul 2021:
– prin numărul 0259/969: tulburarea linistii publice; ocuparea domeniului public; parcare de domiciliu ocupată de un alt autoturism decât cel al titularului; piste de biciclete ocupate de autoturisme; cerşetori minori sau adulți în intersecţii sau în zona centrelor comerciale; blocare acces garaj sau poartă imobil; autoturisme staționate neregulamentar pe trotuar şi în alte zone interzise; câini fără stăpân, animale lăsate nesupravegheate; depozitări ilegale de deşeuri lângă ţarcuri şi depozitări de moloz pe domeniul public; opriri neregulamentare; terenuri neîntreţinute şi necosite; blocare acces ţarcuri de gunoi.
– prin numărul de urgență 112, unde acționează în cadrul patrulelor mixte cu Poliția Română, Poliția Municipiului Oradea: scandal între vecini, în familie sau în stradă; bolnav psihic; furturi de bunuri, din magazine sau din auto; persoane mușcate de câini; conducători auto fără permis sau permis suspendat; tulburarea ordinii și liniștii publice; persoană căzută sau decedată în locuință; persoane lovite, tăiate; tâlhărie; agresiuni; amenințări; distrugeri.
”Oamenii percep cu suspiciune un polițist, chiar și dacă acesta le oferă o floare”
Reporter: Aveți reacții din partea locuitorilor orașului: cum percep ei polițistul local? Ce așteptări au și cum reacționează după ce au de-a face cu Poliția Locală?
Samuel Milian: În general, oamenii percep cu suspiciune un polițist, chiar și dacă acesta are intenția de a oferi o floare. Eu încerc să aduc în atenția opiniei publice faptul că Direcția Poliția Locală Oradea nu face altceva decât să protejeze proprietatea publică, să confere un climat sigur de conviețuire socială, impunând chiar și prin mijloace coercitive, unde e cazul, respectarea reglementărilor legale în vigoare. Acolo unde municipalitatea a investit în sistematizare, în crearea de condiții de parcare, de zone recreative si altele, nu văd nici un motiv ca noi, fie locuitori permanenți ai orașului Oradea sau persoane în tranzit, să nu respectăm aceste reglementări.
Reporter: Din totalul amenzilor aplicate de polițiștii locali orădeni, ce fapte au cel mai des și mai aspru sancționate?
Samuel Milian: Direcția Poliția Locală a contabilizat la finalul anului 2021 un număr de 24.306 constatări. Cele mai multe, 15.770, au fost pe opriri sau staționări neregulamentare, constatate și sancționate în baza HCL 640/2006, actualizată, HCL 448/2010 și HCL 705/2021 privind reglementarea accesului controlat al vehiculelor în zonele pietonale.
Reporter: Care sunt cartierele unde s-au aplicat cu precădere sancțiuni?
Samuel Milian: Am încercat să ne concentrăm activitatea de control mai mult pe zonele unde municipalitatea a investit în ultimii ani în sistematizare. Adică în acele zone unde s-a investit, din banii orădenilor și prin atragere de fonduri, pentru modernizarea infrastructurii, pentru creerea de noi zone pietonale, de parcări etajate și subterane, de noi parcuri. Am considerat că este în atributul Poliției Locale să protejeze investițiile orădenilor făcute din banul public și, unde este cazul, să aplice sancțiuni și să dispună alte măsuri complementare dacă le consideră necesare.
Poliția Locală ”să fie apreciată pentru ceea ce face, nu pentru ce nu reușește să facă”
Reporter: Recent, Poliția Locală a dat primele amenzi pentru orădenii care nu au colectat corect gunoiul. Cum au reacționat aceștia?
Samuel Milian: Sancționarea contravențională privind colectarea necorespunzătoare a deșeurilor produse în gospodării este în atributul agentului constator din cadrul Poliției Locale Oradea. Acolo unde agenții de poliție locală consideră că avertismentul nu este util și nu își atinge scopul, pot dispune sancționarea prin amendă. Amenzile au menirea de a conștientiza producătorul de deșeuri asupra modului greșit în care el întelege să se achite de îndatorirea pe care o are, de a colecta respectiv depozita corect, selectiv, deșeurile pe care le produce. În cazul în care Oradea nu își atinge țintele de colectare, municipalitatea va achita o taxă penalizatoare, pe care mai apoi va trebui să o impună fiecăruia dintre noi prin impozite și taxe sau va tăia din alocările bugetare aferente lucrărilor de dezvoltare a orașului, situații de nedorit, în opinia mea.
Reporter: Ce ați dori să schimbați sau să îmbunătățiți la Poliția Locală Oradea?
Samuel Milian: În primul rând, doresc ca acest serviciu public să fie apreciat pentru ceea ce face și nu pentru ceea ce nu reușește să facă din motive obiective.
Reiau ce am spus anterior și anume că nu poți să faci cu un efectiv de 65 polițiști locali ceea ce ar trebui făcut cu 220 de polițiști locali. Sigur vor exista situații în care vei rămâne descoperit pe anumite sectoare de activitate.
Să nu așteptăm de la polițiști locali din Oradea pe structura în care funcționăm azi să asigure paza unor obiective, să asigure ridicarea tuturor oamenilor care apelează la mila publicului, să patruleze în fiecare zi prin fiecare parc, să avem câte un polițist la fiecare colț de stradă sau măcar de-a lungul liniei de tramvai de pe Strada Primăriei ori de câte ori cineva parchează blocând tramvaiul sau în proximitatea fiecărei străzi pietonale ori parcări nou create. Nu poți să faci asta când ai zile cu 8 oameni/zi în teren sau maximu, 16 oameni/zi într-o zi foarte bună.
În ciuda acestor aspecte, creșterea gradului de siguranță a cetățenilor prin intensificarea măsurilor de descoperire și combatere a fenomenului contravențional de pe raza municipiului rămâne un deziderat și o preocupare permanentă a Direcției de Poliție Locală Oradea.
Reporter: Au fost cazuri în care polițiștii locali au fost ultragiați?
Samuel Milian: În ultimele patru luni nu am avut astfel de situații.
”Noi, românii, avem mai tot timpul o dublă măsură și o dublă abordare”
Reporter: Ar trebui făcute schimbări în legislație pentru a întări autoritatea polițistului local? Sau sunt și altfel de măsuri care ar trebui luate în acest sens?
Samuel Milian: Legislația care reglementează activitatea Poliției Locale este deficitară. Au fost mai multe încercări de completare și îmbunătățire a acestei legislații. Chiar în acest moment există în lucru la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației un proiect de lege privind organizarea și funcționarea Poliției Locale. Proiectul se numește „Consolidarea capacității instituționale a autorităților administrației publice centrale cu atribuții în domeniu, în vederea creșterii calității serviciului public de poliție locală”, cod SIPOCA 722.
Personal, cred că este nevoie de un statut separat și clar cu privire la funcționarul public cu activitate specifică, astfel cum este definit polițistul local de Codul Administrativ.
Reporter: Ați fost o perioadă în Austria. Dacă ar fi să faceți o comparație, ce diferențe sunt între noi și ei în ceea ce privește raportarea la oamenii legii? Cum sunt văzuți acolo și cum sunt tratați la noi, în România?
Samuel Milian: Am fost rezident permanent pentru o perioadă de peste 6 ani în Austria, fapt ce mi-a schimbat în totalitate perspectiva asupra a ceea ce sunt și pot să fac. Trebuie să recunosc că noi, românii, avem mai tot timpul o dublă măsură și o dublă abordare. După ce trecem granița în Ungaria, mulți dintre noi începem să devenim mai atenți la modul în care ne comportăm. După ce înaintăm spre Austria, Germania sau spre tările nordice, devenim chiar foarte grijulii la tot ceea ce însemnă comportamentul nostru public, atât ca șoferi, cât și ca simpli pietoni.
Eu consider că diferența o facem noi fiecare, ca simpli cetățeni în primul rând. Atâta vreme cât avem grijă să respectăm cu strictețe reglementările simple privind curățenia stradală, colectarea deșeurilor, oprirea sau staționarea voluntară, accesul în zonele restricționate sau alte prevederi evidente, nu e nevoie să interacționăm cu un polițist cu competențe pe aceste domenii decât prin excepție. Dar intervin acele sintagme ”sper că nu mă vede nimeni”, ”lasă că rezolv”, ”mă descurc” sau ”sun un prieten” și, în loc să facem un minim de efort să fim ”buni cetățeni”, suntem ”cetățeni descurcăreți”.
În general, în țarile din vest sau din nord, relaționarea cu autoritățile este una strict profesională și punctuală. Dacă ai greșit, recunoști, plătești și măsurile sunt de obicei proporționale cu fapta și raportate la comportament și atitudine.
Tot ceea ce însemnă autoritate publică este respectat sau acceptat ca atare și se aplică foarte bine zicerea „respectă, să fii respectat”.
Reporter: Cum ați caracteriza colaborarea cu Poliția Municipiului Oradea și cu Inspectoratul de Poliție Bihor?
Samuel Milian: Deși Poliția Locală și Poliția Română, așa cum sunt ele denumite de legiuitor, sunt orânduite să funcționeze sub ministere diferite, sub statute și responsabilități diferite, uneori complementare, totuși la nivelul Poliției Municipiului Oradea și la nivelul Inspectoratul de Poliție al Județului Bihor am găsit o deschidere instituțională pe care o apreciez și țin să mulțumesc pe această cale conducerii celor două structuri pentru buna colaborare care există atât la nivel de conducere cât și la nivel operativ. De altfel, am interacționat foarte bine și cu Poliția de Frontieră, Jandarmeria Română și cu ISU Crișana.
Reporter: Care sunt recomandările dumneavoastră pentru locuitorii orașului?
Samuel Milian: Recomand atât orădenilor cât și celor care ne vizitează să arătăm împreună respect pentru ceea ce s-a făcut în Oradea în ultimii 13 ani. Acest respect poate avea mai multe forme. Aș începe cu cele elementare și anume modul de conviețuire, modul în care ne respectăm unii pe alții pe stradă, în trafic, modul în care parcăm și, nu în ultimul rând, modul în care înțelegem să ne manifestăm grija și respectul pentru mediul înconjurător și protejarea acestuia în ansamblul lui.