”Orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru jocurile de noroc sau pentru pariuri să fie interzisă în România”. Este propunerea pe care avocatul și deputatul sătmărean Adrian Cozma a cuprins-o într-un proiect de lege depus în Parlament. Cozma a venit cu această inițiativă în contextul în care Organizația Mondială a Sănătății a inclus, recent, dependența de jocurile de noroc în categoria bolilor psihice extrem de grave, iar în România au fost înregistrate tot mai numeroase incidente pe fondul acestei dependențe. Deputatul a precizat că propunerea nu introduce o interdicție pentru domeniul economic al jocurilor de noroc sau al pariurilor.
”Publicitatea stradală și audiovizuală nu trebuie să fie un factor destabilizator al vieții noastre. Tinerii sunt foarte expuși și vulnerabili în lipsa unei educații financiare și nu numai. Publicitatea pentru activități privind jocurile de noroc trebuie restrânsă și în acest sens am depus la Camera Deputaților o inițiativă legislativă. Nu putem impânzi fațadele clădirilor cu reclame la jocuri de noroc”, afirmă avocatul și deputatul Adrian Cozma.
Acesta a arătat că legea audiovizualului din România prevede ca furnizorii de servicii media audiovizuale să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei, fiind incluse inclusiv interdicții privind stimularea consumului de alcool și țigarete. ”În pofida modificărilor și completărilor care au fost aduse acestei legi, unele comportamente care reprezintă un factor de risc major pentru populație rămân în continuare neacoperite de legislația în vigoare. În această categorie intră și promovarea comercială a jocurilor de noroc și a pariurilor, care, mai ales în ultimii trei ani, au înregistrat o creștere semnificativă în grilele programelor de radio și televiziune”, se precizează în expunerea de motive a proiectului.
În plus, deputatul Adrian Cozma atrage atenția că, deși Legea nr. 148/2000 privind publicitatea prevede interdicții exprese pentru publicitatea la tutun, alcool și alți factori care pot dăuna societății, ”cea mai mare parte a publicității stradale din România este marcată, în prezent, de publicitatea la cazinouri, pariuri și diferite tipuri de jocuri de noroc, stimulând apariția adicțiilor chiar în rândul minorilor”.
Din aceste motive, este propusă interzicerea oricărei forme de publicitate pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri. ”Facem precizarea că această propunere instituie interdicție pentru promovarea comercială (spoturi publicitare) și nu introduce o interdicție pentru domeniul economic al jocurilor de noroc sau al pariurilor. Este important de precizat faptul că promovarea comercială agresivă a jocurilor de noroc sau a pariurilor afectează negativ, în mod principal, copiii și tinerii care, indiferent de intervalul orar de difuzare a spoturilor publicitare, sunt cei mai predispuși la adoptarea unor comportamente dăunătoare sănătății și vieții lor sociale”, se mai arată în expunerea de motive a proiectului.
DOCUMENT – Propunere legislativă pentru completarea art.29 din Legea nr.504/2002 a audiovizualului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.148/2000 privind publicitatea: