Invitata acestei săptămâni este dr. stomatolog Adela Barbu, absolventă a Facultății de Medicină și Farmacie de la Universitatea Oradea. Dr. Adela Barbu a urmat cursuri de specializare în stomatologia pediatrică, precum Anestezia la copii – București, Asistența dentară pentru copii – București, Patologie orală pediatrică – Timișoara și cursuri de specializare în stomatologia pentru adulți, precum Competența estetică dentară – Belgrad, Budapesta, Viena, Restaurări dentare -București.
Ce reprezintă stomatologia pentru tine?
Mă consider o persoană norocoasă datorită faptului că am avut șansa de a iniția această activitate încă din timpul facultății. Succesul a constat pentru mine în curajul de a începe, de a crede în visul pe care îl aveam de a deveni un bun medic stomatolog. Majoritatea apreciem un zâmbet frumos, asta pentru starea de spirit pe care o induce, stomatologia fiind un domeniu foarte respectat și apreciat de noi toți. În 2004, când am început acest nou drum în viața mea, părea totul atât de simplu și ușor, iar pe parcursul celor 6 ani de facultate mi-am dat seama că nu trebuie doar să o termini și vei avea un loc de muncă, e mult mai mult de atât. Stomatologia cere răbdare și precizie, e lungă și încâlcită, e detaliată, dar și încurcată. Profesia este grea, plină de riscuri și de neprevăzut, trebuie să nu uităm și această latură. Ea îți cere timp dar mai apoi iți livrează rezultate și satisfacții. Ceea ce am devenit eu astăzi e în primul rând datorită implicării mele în timpul facultății, în a fi mereu conștiincioasă și interesată de orice proiecte și inițiative practice. Apoi, multă răbdare în noul început, multă informare prin cursuri și workshop-uri. Cel care și-a pus amprenta asupra mea pe perioada facultății, dând dovadă de multă răbdare și încredere a fost domnul Dr. Șipoș Lucian, alături de care am rămas și după terminarea facultății perfecționându-mă în continuare în echipa lui. Cartea de vizită care mă reprezintă pe mine și mă recomandă în această meserie nu e acea hârtiuță banală cu un număr de telefon și o adresă, sunt anii care au trecut și te-au făcut cunoscut prin munca grea, prin reușitele tale ca și medic și nu în ultimul rând prin pacienții tăi, care îți oferă încrederea lor totală și recomandarea lor mai apoi. E nevoie de ani, de sacrificii și de multă răbdare să devii cel mai bun. Ca să ai un prestigiu e important să îți propui un țel.
Potrivit Ordonanței Militare nr. 2/2020, cabinetele stomatologice au fost deschise doar pentru tratarea urgențelor. Ce reprezintă o urgență stomatologică?
Este considerată urgență stomatologică situația în care pacientul are nevoie de îngrijiri medicale imediate pentru controlul durerii, infecției sau sângerării. Urgențe sunt considerate următoarele: hemoragia postextracțională, durere datorată pulpitei acute, abcese periosoase, fracturi de maxilar sau mandibulă, luxația articulației temporomandibulare, traumatisme dento alveolare, gingivostomatite ulceronecrotice.
Ați avut intervenții de urgență pe perioada stării de urgență? Dacă da, cum s-au desfășurat?
Din păcate nu am optat pentru intervenții de urgență pe această perioadă, din cauza implementărilor mult prea riguroase care implicau costuri atât de ridicate, atât pentru noi, cât și pentru pacienți.
Virusul Sars-COV-2 are influențe negative și asupra sănătății bucale?
Nu are influență asupra sănătății bucale, dar fiind o boală cu transmitere aeriană, calea de pătrundere a virusului, cât și de eliminare, este la nivelul căii bucale și nazale prin particulele eliminate în timpul vorbirii, strănutului și tusei.
Igiena dentară și transmiterea coronavirusului. Ce rol are igiena orală în contextul actual?
Igiena dentară și bucală trebuie respectată tot timpul pentru menținerea sănătății orale, indiferent de factorii patogeni actuali sau generali.
Care este protocolul de tratare al unui pacient în contextul actual?
Protocolul de tratare al pacienților este aproape la fel ca și până acum, intervenind doar anumiți factori mult mai riguroși de protecție, atât pentru medic cât și pentru pacient. Și până acum, în stomatologie se foloseau măști de protecție, dar nu cu un grad atât de ridicat de protecție, ochelari, vizieră, mănuși de unică utilizare. Dar acum, după fiecare pacient, pe lângă protocoalele obișnuite se procedează la dezinfecția suprafețelor, instrumentarului și întregului echipament folosit cu substanțe virulicide și bactericide. Se sterilizează mediul ambiental cu lămpi cu UV, se aerisesc încăperile și se reintroduce următorul pacient după un interval de 30 de minute.
Există actualmente vreun risc mai mare pentru pacient de a merge la medic comparativ cu perioada de dinainte de pandemie?
În această perioadă de pandemie, riscul este mai mare pentru medic decât pentru pacient, deoarece acesta, pentru a rezolva problemele stomatologice urgente, poate infecta voluntar sau involuntar medicul.
Ce presupune igiena orală corectă?
O igienă orală corectă presupune periajul corect al dinților de cel puțin 2 ori pe zi sau după fiecare masă, pentru a preveni formarea atât a proceselor carioase, cât și a plăcii bacteriene. Folosirea aței dentare după periaj vă ajuta la îndepărtarea alimentelor rămase între dinți, la care periuța nu poate ajunge; la fel de importantă este și clătirea frecventă cu apă de gură. Se recomandă schimbarea periuței de dinți o dată la 3 luni, iar controalele periodice la medicul dentist pentru depistarea precoce a oricărei probleme ar trebui sa fie respectate cu strictețe. Sunt recomandate controalele bianuale, deoarece orice problemă de sănătate orală descoperită la timp se poate trata mai ușor și cu costuri mult mai reduse decât afecțiunile avansate.
Cât de importantă credeți că este educarea pacientului cu privire la igiena orală?
Educarea pacientului cu privire la igiena orală ar trebui să fie una foarte riguroasă, să fie transformată într-o activitate rutinală, atât pentru copii, cât și pentru adulți. Spălatul pe dinți nu trebuie perceput ca o corvoadă, ci ca pe un joc sănătos, deoarece în relația cu copilul trebuie să fii atât lider, cât și model, astfel încât spălatul pe dinți să devină un reflex zilnic. Răspândirea informațiilor și sfaturilor privind menținerea sănătății orale, doar medicul dentist o poate face, prin educarea propriilor pacienți.
Cum și-ar putea învinge unii pacienți teama de dentist, mai ales în perioada actuală?
Experiențele sunt diferite pentru că toți oamenii sunt diferiți. În fiecare zi, vei consulta și trata o gamă largă de pacienți cu probleme diferite, depinde de medic și de modul lui de abordare. Pentru mine, relația de încredere între medic și pacient este prioritară. Știm foarte bine că atât adulților, cât și copiilor, le este teamă de dentist în marea majoritate a cazurilor din cauza unor traume suferite în copilărie sau din cauză că frica intensă este legată de anticiparea durerii. Încă de la începutul tratamentului, încerc să asigur pacientul că nu va avea dureri, iar manoperele vor fi făcute cu răbdare și blândețe, astfel încât pacientul să nu sufere. Să ai compasiune pentru cei sensibili, să îi ajuți să învingă aceasta teamă.
Cum putem ajuta copiii să își învingă teama de a merge la stomatolog?
Îmi place foarte mult să lucrez și cu copii, dar de copil trebuie sa știi să te apropii, să colaborezi și sa devii prietenul lor. Pe micuții pacienți trebuie să știi să îi asculți, să le câștigi încrederea, să le răspunzi cu răbdare la întrebări, să te împrietenești și să glumești cu ei. Atunci când este vorba de o primă experiență la stomatolog, copiii trebuie familiarizați cu cabinetul, cu echipamentul folosit și să le explici pe înțelesul lor diferitele faze care vor urma să fie efectuate. Secretele mele le voi dezvălui doar celor care îmi vor călca pragul, aici ține de magia fiecăruia.
Care credeți că este cel mai important aspect atunci când vine vorba de relația medic-pacient?
Cel mai important lucru este încrederea lor totală față de tine ca și doctor, pentru că fără aceasta nu am putea face nimic. Misiunea unui medic este sa transmită pacientului siguranță, starea de confort psihic și certitudinea unei intervenții nedureroase și reușite.
Cum procedați în situația în care aflați că un pacient nu a ținut cont de recomandările dumneavoastră?
Încercăm să explicăm și să argumentăm pe înțelesul tuturor pacienților importanța respectării recomandărilor planului de tratament și că ceea ce urmează să i se facă este, în primul rând, în favoarea lui, pentru o cât mai bună soluționare a problemelor fiecăruia. Pacientul trebuie să fie conștient că reușita în totalitate a tratamentului depinde și de el în obținerea succesului maxim. În plus, sunt celelalte aspecte care sunt tot în favoarea pacientului, o evidență riguroasă într-un sistem informatic performant, unde avem acces la istoricul pacientului și toate procedurile efectuate, astfel încât să-l putem monitoriza cu controalele periodice.
Ce considerați că este dificil în postura de medic stomatolog?
Îndatoririle unui medic sunt mai complexe, necesită un studiu continuu și multe ore de practică pentru că, atât cât trăim, învățăm și ne perfecționăm în aceasta meserie, exact ca și în toate celelalte. Pentru a deveni un medic excelent este necesar să ai cunoștințe solide în domeniu, să ai toate dotările de ultimă generație, să fii la zi cu toate inovațiile în materie de aparatură, materiale dentare și o echipă bine pregătită și pasionată de această meserie. Nu ai cum să cunoști totul, iar medicina, din fericire, este în continuă evoluție. Este o meserie în care nu vei termina niciodată studiul. Gradul de competență de care dă dovadă echipa în care lucrezi, exprimat prin aptitudini profesionale, seriozitate și confidențialitate, trebuie să fie însoțit întotdeauna de bunăvoința și respectul față de fiecare pacient. Datoria de onoare a fiecărui medic este de a oferi servicii stomatologice de cât mai bună calitate, cu ajutorul aparaturii și materialelor de ultimă generație.
Felicitari . Mult succes in cariera .
Felicitari Adela! Esti o fiinta exceptionala nu numai ca medic dar si in viata de zi cu zi. Iti doresc sa ai reusita in viata in toate proiectele, planurile tale. Te pup cu drag.
Felicitări și mult succes în tot ceea ce faci. Cu drag te saluta Crina Hirjau