Invitatul profesionist al acestei săptămâni este Ioan Mihaiu, cel care a coordonat de peste 15 ani activitatea fiscală din județ.
Care sunt activităţile dumneavoastră principale în calitate de director al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice în contextul pandemiei?
În contextul actual al pandemiei, pe lângă atribuțiile generale și specifice stabilite potrivit ROF, cel mai important obiectiv a fost și este organizarea activității instituției astfel încât atât personalul instituției cat și contribuabilii să fie protejați de răspândirea virusului.
În acest sens, între măsurile luate de ANAF:
– a fost limitat accesul contribuabililor în instituție, asigurându-se un spațiu de primire pentru aceștia la parterul instituției, respectându-se dispozițiile în vigoare referitoare la distanță, număr limitat de contribuabili care pot fi deserviți. Menționăm aici că permanent contribuabilii au fost încurajați să folosească mijloacele de comunicare electronice cu instituția
– s-a stabilit ca un procent de 15% din personal să fie prezent la sediul instituției, restul desfășoară muncă la domiciliu sau sunt în concediu de odihnă (mulți colegi au avut zile de concediu de odihnă neefectuate din anul 2019, iar alții și-au luat concediu de odihnă chiar din zilele aferente anului 2020). De asemenea, s-a luat măsura rotirii personalului prezent la sediul instituției, de regulă la o săptămână.
– în ceea ce privește munca la domiciliu sunt domenii de activitate unde acest lucru este posibil cum ar fi: activitatea serviciului juridic, STI, monitorizarea colectării creanțelor bugetare care se ocupă cu raportările, Call Center etc.
– avem și domenii de activitate unde munca de la domiciliu nu este 100% posibilă cum ar fi trezoreria, evidenţa pe plătitor, etc. Pentru această categorie de personal am luat mai multe măsuri, cum ar fi: desfășurarea activității unui număr de una, maxim două persoane într-un birou (în funcție de spațiul existent) la sediul instituției; folosirea echipamentelor de protecție (mască, mănuși); dezinfectarea frecventă a spaţiilor comune (lift, casa scării etc.)
Care sunt schimbările fundamentale din cadrul domeniului fiscal de la începutul declarării stării de urgenţă?
Schimbări în domeniul fiscal de la începutul stării de urgență:
În domeniul colectării veniturilor bugetului general consolidat
– obligațiile fiscale devenite scadente după 21 martie 2020 și neachitate la termen nu sunt considerate obligații fiscale restante (pentru neplata la scadență nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere) măsurile de executare silită prin somație, poprire și valorificarea bunurilor la licitaţie a creanțelor bugetare nu încep sau sunt suspendate (excepţie cele în materie penală). Ambele măsuri își încetează efectele în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
– facilitatea de restructurare a obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018, adoptată prin O.G. 6/2019, rămâne accesabilă dacă se depune notificarea intenției de a beneficia de măsura restructurării până la data de 31 iulie 2020 (față de termenul anterior de 31 martie 2020), iar solicitarea de restructurare se depune până la data de 30 octombrie 2020 (față de termenul anterior de 31 iulie 2020)
În domeniul procedurilor fiscale
– nu se face plata efectivă a TVA la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, pentru o serie de bunuri necesare în combaterea COVID-19, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență și în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgență;
– a fost implementată posibilitatea depunerii online a formularelor privind cererile pentru eliberarea certificatului de rezidență fiscală (inclusiv cele completate pe formularele tip eliberate de alte state) și cererile pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului plătit în România de persoane nerezidente, prin intermediul Formularului de contact din cadrul Spațiului Privat Virtual
– termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență;
– nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități, conform Codului de procedură fiscală, pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare neachitate până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență. Organul fiscal competent reface graficul de eșalonare și il comunică debitorului.
– se suspendă condițiile de menținere a valabilității eșalonărilor la plată acordate potrivit legii, până la împlinirea termenului de 30 de zile de la încetarea stării de urgență;
– pentru declarațiile fiscale cu termen legal de depunere în cadrul perioadei pentru care a fost instituită starea de urgență, înștiințările privind nedepunerea acestora se emit conform procedurilor de administrare fiscală în vigoare și se comunică contribuabililor/plătitorilor în termen de 30 de zile de la expirarea situației de urgență, prevenind astfel impunerea din oficiu
– implementarea ordinului de plată multiplu electronic, care poate fi utilizat de către instituțiile publice înregistrate în Registrul entităților publice și de către operatorii economici și alte entități decât instituții publice pentru efectuarea de plăți din conturile deschise la unitățile Trezoreriei Statului prin care își desfășoară activitatea proprie.
Cum se realizează controalele Administrației Județene a Finanțelor Publice Bihor în timpul pandemiei?
Controalele Administrației Județene a Finanțelor Publice Bihor, asemeni altor domenii ale finanțelor s-au adaptat situaţiei date. Pe de o parte, s-au respectat măsurile luate la nivel naţional privind distanțarea socială pe perioada pandemiei, iar pe de altă parte interacțiunea directă cu contribuabilul s-a transformat într-o interacţiune on-line cu acesta.
Mai exact, pe perioada pandemiei s-a asigurat o prezenţă la sediul institutiei de maximun 15% dintre inspectori, bineînţeles cu respectarea măsurilor luate de ANAF. A fost limitat atât accesul contribuabililor supuşi controlului în sediul instituției, cât și deplasările inspectorilor la sediul contribuabililor.
În ceea ce priveşte comunicarea on-line cu contribuabilii, acestora li se solicită prin e-mail de către inspectori documentele necesare efectuării inspecţiilor, notele explicative, declaraţiile, procesele verbale etc., iar contribuabilii trimit scanate documentele solicitate. Prin accesarea bazelor de date de la nivelul ANAF, starea de fapt fiscală a contribuabilului. Ceea ce se solicită prin email de către colegii de la inspecţia fiscală sunt documente justificative suplimentare pentru a lămuri pe deplin o stare de fapt. Aspectul pozitiv al acestei comunicări online, atât pentru inspector cât și pentru contribuabil este ca orice discuţie, solicitarea prin email rămâne salvată. Acolo unde s-a constatat că volumul de documente solicitate este foarte mare sau comunicarea on-line este suficientă controalele sau amânat / suspendat până când interacțiunea directă va fi posibilă.
Care sunt diferenţele în efectuarea inspecţiilor fiscale actuale pe perioada stării de urgenţă comparativ cu abordarea de la 15 mai 2020?
Aşa cum am arătat şi la întrebarea anterioara, sunt controalele / inspecţiile pentru care volumul de documente solicitat contribuabililor de către inspectori este mare, problematica fiscală a acestora este complexă, şi astfel colaborarea stict pe cale electronică nu este suficientă în a stabili corect starea de fapt fiscală a acelor contribuabili. În aceste cazuri s-au amânat / suspendat controalele până când la nivel național se vor adopta măsuri care vor permite interacțiunea directă (fizică) minimală. Dacă prin măsurile luate începând cu 15 mai 2020 aceasta va fi posibilă, vom relua / efectua și aceste inspecţii fiscale la contribuabilii respectivi.
Pot să vă spun că, datorită succesului înregistrat în efectuarea majorităţii inspecţiilor fiscale folosind comunicarea pe cale electronică cu contribuabilul, şi după data de 15 mai 2020 vom încerca să menţinem acest tip de comunicare şi colaborare pe perioada inspecţiilor fiscale.
Pe perioada pandemiei, faţă de proiecţia dumneavoastră privind încasările bugetare, cu cât au scăzut acestea?
În ceea ce privește evoluția încasărilor la bugetul general consolidat impactul perioadei de pandemie va fi resimțit în următorul trimestru, trimestrul II al anului 2020 și în următoarele perioade. În luna aprilie 2020 plățile care s-au făcut către bugetul general consolidat au fost aferente activității din primul trimestru al anului 2020. În acest trimestru putem spune că am avut o perioadă de aproximativ 2 săptămâni de pandemie.
Dacă discutăm de realizările bugetare din luna aprilie acestea sunt cu 13% mai mici faţă de previziunile făcute de noi la începutul anului. (Programul a fost 356,27 mil lei care cred că se realiza, încasările 309,68 mil. lei, adică 87%)
– Martie 2019: încasări nete 325,89 mil + 1,36 mil TVA restituit = 327,25 mil
– Martie 2020: încasări nete 296,32 mil + 43,74 mil TVA restituit = 340,06 mil
Astfel, în luna martie, la încasări nete avem o scădere de 9% faţă de anul trecut, dar având în vedere suma mare de la restituirea de tva la încasările brute ar fi o creştere de 4%.
Aprilie 2019: încasări nete 299,45 mil + 26,61 mil TVA restituit = 326,06 mil
Aprilie 2020: încasări nete 309,68 mil + 21,06 mil TVA restituit = 330,74 mil
Astfel, în luna aprilie la încasări nete avem o creştere de 3% faţă de anul trecut, iar la încasările brute ar fi o creştere de 1%.
În vederea stimulării plăţii obligaţiilor fiscale curente scadente, având în vedere necesităţile de finanţare a cheltuielilor bugetare, s-a instituit acordarea unor reduceri de la plata impozitului pe profit datorat, respectiv de la plata impzitului pe veniturile microîntreprinderilor sub formă de bonificaţii, pentru contribuabilii cu capacitate financiară de plată. Astfel, contribuabilii care au plătit până la scadență (25.04.2020) impozitul pe profit, respectiv impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, pentru trimestrul I 2020, beneficiază de o bonificație calculată asupra sumei datorate:
– bonificație de 5% pentru contribuabili mari
– bonificație de 5% pentru ceilalți contribuabili.
Cum vedeți modul de derulare a procedurilor de executare silită după data de 15 mai?
Având în vedere că măsurile de executare silită au fost suspendate pe perioada stării de urgență și că această măsură continuă încă 30 de zile după încetarea stării de urgență, după 15 mai nu se vor derula măsuri de executare silită. Pe perioada instituirii stării de alertă, după expirarea celor 30 de zile de mai sus, MFP / ANAF vor stabili reluarea acțiunilor de executare silită.
ANAF implementează sistemul electronic de poprire a conturilor bancare, prin automatizarea înfiinţării şi ridicării popririlor bancare de către organele fiscale, în limita sumelor înscrise în actele de executare silită.
Astfel, prin noul mecanism se are în vedere ca disponibilităţile băneşti existente în conturile contribuabililor să nu fie afectate peste limita sumelor înscrise în adresa de înființare a popririi bancare, astfel încât să nu producă sincope în activitatea desfăşurată de aceştia, iar ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire bancară să se realizeze cu operativitate, în timp real, având în vedere că încetarea măsurii de înființare a popririi bancare se va efectua masiv, de la nivel central al ANAF pe baza schimbului rapid de informații cu instituțiile de credit.
Ținând cont de cele de mai sus, a fost necesară modificarea Ordinului președintelui ANAF nr. 63/2017, atât pentru modificarea și completarea unor modele de formulare, cât și pentru introducerea unor noi modele de formulare.
Unde se pot adresa contribuabilii pentru neclarităţi în aplicarea legislaţiei fiscale în momentul actual?
Pentru informații privind aplicarea legislației fiscale în momentul actual (și nu numai) contribuabilii pot folosi următoarele mijloace de comunicare electronice.
– pentru a beneficia de îndrumare şi asistenţă cu caracter general, în domeniul fiscal, contribuabilii pot adresa întrebări online prin intermediul formularului de contact existent pe site-ul www.anaf.ro.
– pentru a beneficia de îndrumare telefonică în domeniul fiscal, contribuabilii au la dispoziţie serviciul de asistenţă prin Call-center-ul A.N.A.F.
– în momentul actual în vederea extinderii tot mai mult a comunicării în domeniul electronic cu contribuabilii prin mijloace electronice de transmitere la distanță, aceștia au la dispoziție o adresa de email ajfp.bihor@anaf.ro la care pot transmite diferite tipuri de solicitări la care pot anexa documente. Solicitările sunt remise structurilor de specialitate din unitățile fiscale bihorene.
Cum s-ar putea imbunatăţi relaţia cu contribuabilii pentru o comunicare mai eficientă la nivelul judeţului Bihor?
Prin măsurile luate atat la nivel de ANAF cat și la nivelul AJFP Bihor a fost îmbunătățită comunicarea cu contribuabilii în special prin extinderea serviciilor online, extinderea comunicării în domeniul electronic cu contribuabilii prin mijloace electronice de transmitere la distanță;
– în acest sens, așa cum am spus înainte, contribuabilii au la dispoziție o adresă de e-mail (ajfp.bihor@anaf.ro) la care aceștia pot adresa întrebări, pot transmite cereri și documente;
– a fost implementată posibilitatea depunerii online a cererilor pentru eliberarea certificatelor de rezidență fiscală și a cererilor privind atestarea impozitului plătit în Romania de persoane nerezidente, prin intermediul Spațiului Privat Virtual;
– a fost implementată utilizarea ‘‘Ordinului de plată multiplu electronic’’. Acesta poate fi utilizat de către instituțiile publice înregistrate în Registrul entităților publice și de către operatorii economici și alte entități decât instituții publice pentru efectuarea de plăți din conturile deschise la unitățile Trezoreriei Statului prin care își desfășoară activitatea proprie;
– facem mențiunea că înrolarea în Spațiul Privat Virtual a persoanelor fizice se poate face fără token / semnătură electronică;
– pentru a veni în sprijinul contribuabililor și pentru evitarea deplasărilor la sediile unităților fiscale, instituția noastră colaborează cu A.J.O.F.M. în sensul transmiterii pe cale electronică către această instituție a adeverințelor de venit pentru contribuabili, și cu A.J.P.I.S. în sensul că se verifică online înregistrarea fiscală și conturile bancare ale contribuabililor;
– în perioada stării de urgență, au fost suspendate întâlnirile cu reprezentanții mediului de afaceri bihorean, cu contribuabilii, dar s-a menținut legătura electronică de informare a specialiștilor din cadrul CECCAR filiala Bihor, prin transmiterea principalelor informații legate de actele normative publicate.
Interviu realizat de Bianca Chirilă