Invitatul acestei săptămâni este Bart Dobbelaere, administrator VPK Packaging și membru al consiliului de administrație al Camerei de Comerț pentru Belgia, Luxemburg, România şi Moldova. Bart s-a născut în Belgia, iar în prezent locuiește în Oradea.
De cât timp ești în România și cum te-ai adaptat aici?
În 2 august 2000 am ajuns la Oradea, astfel trăiesc în România de 20 de ani, ceea ce înseamnă aproape întreaga mea viață profesională. De la început m-am adaptat la cultura locală. Am ajuns repede în Beiuș, unde, cel puțin în companie, nu prea multe persoane vorbeau o limbă străină și nu puteam să mă bazez pe traducători. Având o bază de latină în liceu cu 6 până la 9 ore de latină pe săptămână, am înțeles repede limba. Când oamenii mă întreabă dacă îmi place în România, răspund că faptul că sunt aici de 20 de ani, confirmă faptul că îmi place aici. România mi-a oferit ocazia de a crește și oportunități pe care poate nu le-aș fi avut, cel puțin atât de rapid, în țara mea. Când oamenii mă întreabă în Belgia dacă nu îmi e dor de casă, le spun: Da, dar după câteva zile, mi-e dor de România. Casa mea este aici, la Oradea, familia mea este aici, toți copiii mei sunt aici, iar românii sunt oameni magnifici, inventivi și deștepți. Nu merg des în Belgia, dar familia mă vizitează, iar mama chiar a făcut eforturi pentru a vorbi limba română. Păcat că străinii au o viziune greşită despre România, dar asta se schimbă odată ce ajung aici. Trebuie doar să ai o abordare potrivită pentru a motiva și înțelege diferențele culturale. Și până la urmă, peste tot în lume există oameni grozavi și mai puțin grozavi… Este doar păcat că potențialul oamenilor grozavi nu este folosit pe deplin sau deloc în unele cazuri, deoarece mass-media nu susține cu adevărat valorile corecte. Cu toate acestea, observ inițiative minunate ale anumitor persoane.
După 2 ani de muncă în Belgia, m-am mutat 6 luni în Ungaria pentru un training pentru a înfiinţa o unitate de producție în România. Investitorii mi-au oferit toată libertatea și mijloacele de a găsi colaboratori în România și, în sfârșit, să fondez o companie de producție de lenjerie și pantaloni premium pentru bărbați, în Beius. Am crescut compania la 250 de oameni și la producţie de top de pantaloni premium și fabricaţi pe măsură. Între timp, prin compania mea de consultanță am îndrumat câteva companii internaționale în proiecte specifice. Și în 2007 mi-am asumat provocarea să mă ocup de un proiect cu totul nou, o fabrică de producție în România pentru VPK Packaging, o companie care produce ambalaje din carton ondulat, care să deservească piața din România și Ungaria. Împreună cu echipa noastră și angajații noștri, compania ajunge la o cifră de afaceri de peste 30 de milioane de euro și peste 250 de angajați și devine una dintre cele mai importante companii de pe piață, cu o clădire de 25.000 metri pătraţi și mai mult de 80 de milioane metri pătraţi de producție, care înseamnă încărcare de până la 40 de camioane zilnic sau mai mult de 13 milioane de cutii și coli pe lună. În prezent sunt administrator al companiei respective. Pe lângă aceasta, sunt și administrator al Corex România (producția de tuburi și colțare de carton) și VPK Packaging kft în Ungaria, toate făcând parte din grupul VPK Packaging. Principala motivaţie pentru a mă muta a fost pasul către un grup internațional, faptul că aceasta a fost o investiție nu bazată pe forță de muncă ieftină, ci destinată piețelor viitoare și locale și că această industrie oferă ambalaje reciclate și, prin urmare, sustenabile. Hobby-urile mele sunt înotul, artele marțiale și călătoriile.
Cum decurge actualmente piaţa afacerilor? În ce mod a fost afectată de pandemie și care sunt consecințele acesteia?
Covid-19 a avut un impact uriaș pe piață, oamenii au ales doar să cumpere bunuri de larg consum și incertitudinea i-a împins pe consumatori să amâne achiziționarea altor produse precum mobilier, mașini etc. Bineînțeles, hotelurile, restaurantele și tot ce are legătură cu turismul au fost atinse. Astfel, transportul privat de persoane și bunuri a scăzut. Am remarcat, oricum înainte, o încetinire în industria de automobile și de mobilier. Cel puțin, la cerere în fabrica noastră. Este pentru prima dată când generațiile noastre se confruntă cu un astfel de virus și instinctul nostru social ne împinge să nu respectăm întotdeauna regulile de bază de spălare și dezinfectare a mâinilor, de purtare a măștii, de păstrare a distanței sociale etc. De aceea, în viața socială, o parte mare a oamenilor nu respectă regulile. Și pe deasupra, credem că nu ni se va întâmpla nouă. Ideea de bază este că e acolo și poate este sau nu este atât de transmisibil ca gripa. Ideea este că nu există încă vaccin și că spitalele nu sunt pregătite pentru un număr mare de cazuri grave. Paturile și ventilatoarele sunt limitate. Gripa spaniolă a fost, de asemenea, o pandemie, dar a ajuns în cele din urmă dă fie ţinută sub control.
Acum, pentru afacerile care sunt esențiale, cum ar fi produsele alimentare, medicamentele, produsele igienice, ambalajele etc., este de o importanță majoră să nu existe o întrerupere a activităţii. Aceste lanţuri de aprovizionare ar trebui să fie garantate, deoarece de exemplu, lipsa alimentelor și medicamentelor, poate duce chiar la dezastre sociale mai mari. Acesta este motivul pentru care VPK Packaging și Corex România aplică reguli stricte, pe care le aveam deja, fiindcă furnizăm pentru sectoarele alimentar, farmaceutic și de igienă. Am adăugat luarea temperaturii, munca la domiciliu, păstrarea distanței la birou si pe parcursul transportului, dezinfectarea săptămânală a întregii companii etc. În plus, respectăm directiva de a lăsa o oră între schimburi şi acolo unde avem un proces tehnologic cum ar fi ondulatorul, ne-am asigurat că schimburile nu se întâlnesc între ele. Facem teste Covid pentru persoanele care au fost în vacanță sau când un membru al familiei s-a întors dintr-o zonă cu un număr mare de cazuri Covid, sau dacă au avut contact cu o persoană suspectată de Covid-19. Desigur, este greu să li se explice angajaţilor că regulile trebuie respectate nu numai la locul de muncă, dar şi în viaţa privată. În final, ei apreciază că facem testele și plătim pentru asta. Mai mult, dacă le explici că nerespectarea regulilor din companie poate duce la întreruperea activității în cazul în care oamenii au Covid, asimptomatic sau nu. VPK Packaging nu a concediat pe nimeni în această perioadă, chiar dacă am fost loviţi puternic în aprilie și iunie: – 30%. Am profitat de timpul necesar pentru a reinstrui și a recalifica angajaţi. Din fericire, începând cu luna iulie ne încadrăm din nou în buget. Continuitatea activităţii noastre este asigurată printr-un plan de contingenţă prin intermediul companiilor noastre din Grup.
Care sunt domeniile de viitor? Ce impact are în prezent și ce previzuni sunt referitor la e-commerce?
Aici vorbim despre e-commerce. Virusul Covid-19 a împins afacerile să caute abordări alternative. Cine nu vinde pe Internet, a văzut că vânzările au scăzut foarte mult. Chiar și eu am comandat la fel de mult sau chiar mai mult în 3 luni pe Internet, decât am făcut-o în 3 ani. Comerțul electronic, deci şi afacerea care susține aceasta, cum ar fi livrările de colete, companiile de ambalare, companiile IT cu software de intrare ușoară etc. vor crește exponențial. Pentru companiile mijlocii și mai mari, vor rămâne o cantitate mai mică de magazine în care mărfurile pot fi prezentate sau testate, experimentate și acest lucru mai ales pentru mărfuri scumpe sau mărfuri mai mari, pentru care transportul este scump. În opinia mea, companiile mai mici vor merge pe deplin pe comerțul electronic. Poţi trimite mărfurile oricum înapoi, dacă nu îţi plac. De asemenea, văd că această perioadă va oferi avantajul industriei auto pentru a se reorienta mai repede spre surse alternative de combustibil, mașini electrice și chiar și alte surse. În Franța, de exemplu, Renault a obținut miliarde de euro pentru a-și menține industria în viață și pentru a nu disponibiliza locuri de muncă în țara lor. Condiţia a fost totuși să investească foarte mult și să treacă la mașini electrice. Această pandemie Covid-19, deci, va avea anumite efecte pozitive și asupra mediului și industriei pe termen lung. De asemenea, industria care susține învățarea electronică și munca la domiciliu va crește considerabil, ceea ce este de la sine înțeles.
Ce strategii ar trebui să adoptăm pentru menținerea afacerilor pe o scară ascendentă post pandemic? Cum ar trebui să atragem clienții?
Noua realitate ne obligă să ne adaptăm. Companiile care vor crește, vor trebui să ofere o soluție creativă – adică nu oferă ceea ce cere clientul, ci ceea ce are nevoie. Mai mult decât atât, companiile încep să gândească diferit și sunt obligate să se concentreze nu numai pe produsul în sine, ci și pe eficienţa costurilor din lanțul de aprovizionare total (performanța în liniile de producție, flexibilitate în livrări, fără opriri ale livrărilor din cauza lipsei de materii prime, capacitatea de producție, limitele de credit etc.).
Cum evoluează o companie răspândită excelent operațională?
Cei trei piloni ai grupului de ambalaje VPK: „Great to work for, great to work with and great at what we do”. Pe scurt, înseamnă pentru noi: Provoacă-ți continuu oamenii într-un mod constructiv și lasă-i să crească. Ai grijă de angajații tăi astfel încât ei să poată avea grijă de clienții tăi și îmbunătățirea continuă.
La ce proiecte lucrezi în prezent și ce proiecte ai în vedere pentru viitor?
În acest an avem un program de investiții cu proiecte care ajung în 2021 la 4 milioane de euro.
Rezultatele și performanțele noastre din anul trecut și chiar acum sunt atât de convingătoare încât firma mamă a decis să continue planul inițial de investiții, prevăzut în bugetul 2020. Covid-19 nu a pus capăt investițiilor. Investițiile sunt destinate în principal creșterii performanței și a calității cutiilor noastre. Vom comunica despre asta la momentul potrivit.
Previziuni referitor la domeniul afacerilor
Activitatea de ambalare va fi afectată ca întreaga industrie, întrucât aproape orice trebuie ambalat. Prevedem o scădere de 10% pe întreaga activitate de ambalare și întreaga industrie pe termen scurt, adică, ca rezultat acumulat în acest an. Cu toate acestea, companiile își vor regândi managementul riscului legat de politica lor de sourcing și de producție și prevăd că anumite capacități de producție, care sunt în principal în China sau țări similare, de muncă ieftină, cu risc ridicat, se vor muta înapoi în Europa. Mai ales în cazurile în care companiile nu-și mai pot primi materiile prime sau mașinile sau cel puțin pentru o perioadă, din țările respective. Va fi interesant de văzut cât de mult va fi până la urmă.
Povestește-ne o întâmplare amuzantă din carieră
Îmi amintesc de o situație amuzantă chiar de la începuturile mele în România, când încă nu vorbeam bine limba română dar o înţelegeam deja și mă aflam într-o discuţie cu doi furnizori, care îşi discutau strategia de vânzări, în limba română, în prezenţa mea, fără să ştie că eu înţelegeam limba. Încercau să mă tragă pe sfoară, dar eram mereu cu un pas înaintea lor, înţelegând deja capcana în care încercau să mă atragă.
Interviu realizat de Bianca Chirilă