Invitatul acestei săptămâni este Octavian Perțea, ofițer în cadrul Poliției Municipiului Oradea – Biroul Rutier, având ca principală atribuție cercetarea accidentelor de circulație rutieră din care au rezultat victime. Tavi Perțea a absolvit Liceul de Poliție „Neagoe Basarab Buzău” în anul 2007, iar în anul 2010 a absolvit Academia de Politie „Alexandru I. Cuza”din București. În august 2010 a fost repartizat la IPJ Bihor, în cadrul Poliției Municipiului Marghita. Acolo a deținut funcția de Șef Birou Rutier în perioada 2012-2016, ulterior s-a mutat în cadrul Poliției Municipiului Oradea, ofițer în cadrul Biroului Rutier. În perioada 2017-2018, a ocupat prin împuternicire funcția de șef Birou Rutier în cadrul Poliției Municipiului Beiuș, iar în perioada 2019-2020 a fost împuternicit Adjunct al Poliției Municipiului Beiuș, până în momentul în care a expirat împuternicirea.
Cum decurge o zi obișnuită? Ce program ai ?
O zi obișnuită la serviciu începe prin preluarea armamentului și a mijloacelor din dotare, apoiă se efectuează instructajul, unde se prelucrează ultimele evenimente de interes polițienesc şi modificări legislative.
Apoi ne deplasăm fiecare echipaj în zona în care suntem repartizați si desfășurăm activități de patrulare, supravegherea traficului rutier şi intervenție la apeluri 112 sau la sesizările cetățenilor. În cazul în care constatăm că se blochează traficul, desfășurăm activități de fluidizare.
Eu desfășor şi activități de birou, respectiv soluționarea reclamațiilor depuse de cetățeni şi care îmi sunt repartizate, precum şi a dosarelor penale în care am efectuat cercetarea locului faptei.
Atunci când sunt sesizat de accidente rutiere cu victime, efectuez cercetarea locului faptei, schița accidentului şi strâng probe pentru aflarea adevărului.
Care este menirea unui polițist?
Menirea polițistului rutier este precizată exact în art. 2 din OUG 195/02 privind circulația pe drumurile publice, respectiv îndrumă, supraveghează şi controlează respectarea normelor de circulație pe drumurile publice, fiind totodată obligat să aplice măsuri legale atunci când constată încălcări ale legii.
De aici decurge o altă menire, respectiv reducerea numărului de accidente de circulație și, implicit, al persoanelor vătămate sau decedate.
Polițiștii rutieri intră cel mai des în contact cu toate categoriile de cetățeni, pentru că la un moment dat fiecare are calitatea de conducător auto, pieton, biciclist etc. Scopul nostru este să ne apropiem de oameni pentru ca ei să înțeleagă că trăim într-o societate cu reguli, în care au drepturi şi obligații.
Nu ne face plăcere să aplicăm sancțiuni împotriva cetățenilor, dar dacă situația o impune, trebuie să luăm măsuri legale.
Ce satisfacții oferă munca de polițist?
Cea mai mare satisfacție profesională a mea, ca polițist rutier, este atunci când cercetez un accident rutier cu victime şi identific autorul care a părăsit locul faptei. Pornim de la un element de caroserie căzut pe asfalt şi după câteva ore sau zile în care facem ancheta amănunțită, vizionăm camere de supraveghere, audiem martori, aflăm autorul, iar acesta ajunge în arest pentru fapta sa. Astfel se face dreptate faţă de victimă.
Satisfacție mai este şi atunci când opresc în trafic persoane care conduc sub influenţa drogurilor sau a băuturilor alcoolice, prevenind astfel producerea unei tragedii.
Care este opinia ta despre sistemul de selecție al polițiștilor ?
Modul de selecție este bun, chiar dacă mai există persoane care se strecoară în sistem și care nu se ridică la nivelul așteptărilor. Problemă a fost atunci când s-au scos multe posturi la concurs și, astfel, a scăzut concurența. Erau necesare aceste încadrări, fiindcă este deficit mare de personal.
Consider, în schimb, că se pot modifica și adapta la nivelul anului 2020 modalitățile de pregătire profesională şi evaluarea polițiștilor.
Care este cea mai amuzantă întâmplare din cariera ta?
Mă amuz de fiecare dată când acționez în trafic pe timp de noapte şi opresc autoturisme conduse de bărbați aflați sub influenta băuturilor alcoolice, iar problema lor nu este că se iau măsuri legale şi că rămân fără permis de conducere, problema lor este că legitimez şi pasagera din dreapta. Mereu au rugămintea să îi cităm telefonic şi să nu îi caute poliţia acasă, să nu afle soția.
Cum ți-a venit ideea de a realiza bloguri ?
Încă din perioada de studenție mi-a plăcut sa fiu în fata publicului şi am făcut parte din trupa de umor a Academiei de Poliţie, participând la multe spectacole şi concursuri de satiră şi stand-up comedy. Din anul 2010, de când sunt în poliție, am notat subiecte de interes sau amuzante, pentru a putea sa îmi realizez vlogul. Iar de câteva luni am găsit timpul şi energia necesară pentru a pune şi în aplicare.
Consider că societatea civilă are nevoie să cunoască meseria de polițist şi din interior, cu bune şi cu rele, astfel va înțelege mai bine cu ce ne confruntăm. Scopul final este ca oamenii de bună credință să înțeleagă că avem aceleași interese şi să ne susțină, pentru că cei care au comportament infracțional nu vor fi niciodată de partea noastră.
Ce impact au avut blogurile tale? Care au fost reacțiile publicului?
Persoanele apropiate mie mă susțin şi apreciază ceea ce fac, iar asta este cel mai important pentru mine.
Fac vlog pentru că este pasiunea mea şi nu pentru a face un anumit număr de vizualizări. Pur şi simplu îmi place să vorbesc şi vreau să rămână undeva ceea ce am de spus. Cine apreciază se uită, cine nu, nu.
Mulți colegi evită să își dea cu părerea pe acest subiect, pentru că nu vor să fie asociați cu mine în situația în care voi fi cercetat sau sancționat pentru ceea ce spun pe vlog. Apreciază ce fac, dar de la distanță.
Unii vin şi mă felicită, iar cu alții dezbat ceea ce am zis pe YouTube şi discut noi subiecte de vlog.
Publicul din exteriorul poliției comentează în funcție de experiențele fiecăruia cu poliția.
Au existat persoane influente ce au fost ofensate/deranjate de vlogul tău?
Nu mi-a atras nimeni atenția cu privire la blogurile mele, pentru că încerc să nu aduc prejudicii de imagine instituției pe care o reprezint. Eu în bloguri nu fac referire la persoane, ci vorbesc doar despre anumite comportamente pe care le apreciez sau pe care le condamn, fără să mă refer la cineva personal. Nu știu să se fi deschis vreo cercetare împotriva mea pe acest motiv.
Ce subiecte tratezi, în mod special pe vlog?
Deocamdată vreau să fac o introducere în viaţa polițistului rutier, pentru ca oamenii să vadă exact cu ce ne confruntăm şi ce simțim, pentru ca ei să înțeleagă mai bine şi apoi să tragă concluzii. Să nu ne condamne doar în funcție de ce văd la televizor sau în mediul on line.
Ulterior voi profita de experiența dobândită în cadrul politiei rutiere şi voi oferi informații utile participanților la trafic, voi prezenta spete şi probleme uzuale pe care oamenii nu le cunosc cu privire la circulația rutieră şi despre care sunt întrebat mereu. Așa le trimit doar linkul de youtube.
Printre aceste subiecte voi face şi unele vloguri umoristice şi poate chiar stand-up comedy, în funcție de cum vor evolua lucrurile şi de ce inspirație o să am.
Există normă de amenzi stabilită prin dispoziții interne?
Nu există normă de amenzi stabilită prin dispoziții interne. Acest mit a pornit din rândul polițiștilor de la anumite rapoarte de activitate pe care le întocmim, dar în care nu se face altceva decât să se centralizeze constatările zilnice. Nu te obligă nimeni să dai un număr minim de amenzi. Este alegerea polițistului. Eu am explicat pe larg acest subiect într-un vlog.
Există, în anumite colective, contradicții între șefi şi anumiți subordonați, dar astea sunt cazuri izolate şi trebuie discutate fiecare în parte. Cert este că cetățenii nu suportă nicio consecință negativă în urma acestor discuții interne.
Care este opinia ta referitor la decizia CCR privind faptul că amenzile date pentru nerespectarea stării de urgenţă sunt neconstituționale?
Sunt de acord cu această decizie, în condițiile în care măsurile impuse au fost pe o perioadă determinată în scopul limitării răspândirii COVID 19. Acest obiectiv fiind atins, consider că se poate face o echilibrare a situației.
Eu personal am aplicat doar 6 contravenții pentru nerespectarea ordonanțelor militare în cele două luni de stare de urgenţă. În rest am aplicat doar avertismente verbale. Cei 6 pe care i-am sancționat am considerat că dau dovadă de rea-voință şi manifestau dispreț față de respectarea legii, în condițiile în care unii mergeau la ora unu noaptea în căutarea unei stații Peco de unde să își cumpere băuturi alcoolice. Puteam înțelege dacă era un motiv întemeiat, dar așa…..
Ținând cont că obiectivul de a limita pandemia a fost atins şi că amenzile erau exagerat de mari, cred în continuare că amenzile aplicate şi-au atins obiectivul, acela de a face cetățenii să-şi revizuiască comportamentul şi nu este neapărat nevoie să rămână şi urme scrise.
Comments 1