Gestul directorului de IT din Ministerul Justitiei, Adrian-Viorel Diaconu, care si-a permis sa certe Consiliul Superior al Magistraturii pentru circulara prin care CSM a anuntat instantele din intreaga tara ca a suspendat procesul de centralizare a calculatoarelor judecatorilor pe un server administrat la MJ nu ramâne fără reacție.Mentionam ca motivul pentru care CSM a suspendat acest proces tine de riscul incalcarii confidentialitatii documentelor din dosare.
Presedintii tuturor celor 16 curti din tara, inclusiv judecătorul Florica Roman, președintele Curții de Apel Oradea, i-au trimis ministrei Justitiei Alina Gorghiu o scrisoare deschisa luni, 2 septembrie 2024, exprimandu-si indignarea fata de atitudinea functionarului MJ. Amintim ca Adrian Diaconu a scis nu doar Consiliului Superior al Magistraturii, ci si presedintilor tuturor instantelor din Romania.
„Ca urmare a adresei nr. 7/56128/2024 din data de 30.08.2024, inregistrate la Cabinetele Presedintilor Curtilor de Apel, in legatura cu precizarile referitoare la adresa nr. 2/13760/2024 din data de 28.08.2024 a Consiliului Superior al Magistraturii, ne manifestam reala ingrijorare fata de faptul ca aceasta tradeaza neintelegerea mecanismelor elementare de comunicare la nivelul sistemului judiciar cu respectarea ierarhiei institutionale decurgand din lege si a statutului de putere in stat a autoritatii judecatoresti.
Demersul este unul fara precedent, nu doar prin lipsa de structura si consistenta a explicatiilor din perspectiva tehnica, cat mai ales prin nesocotirea unei elementare curtoazii profesionale, prin aceea ca un simplu functionar din cadrul Ministerului Justitiei isi aroga rolul de comunicator interinstitutional, ce nu se bucura, insa, de protectia legii.
Astfel, in acest context, este ofensator sa se puna la indoiala capacitatea institutionala a conducerii instantelor judecatoresti de a evalua un risc sistemic major pentru independenta justitiei reprezentat de accesul nelegal la sistemele informatice si inclusiv la bazele de date ale instantelor care opereaza cu documente secrete, de a caror integritate si securitate suntem responsabili in totalitate, in calitate de operatori ai acestor date.
Independent de sursele de finantare a proiectelor de digitalizare derulate la nivelul sistemului judiciar sau de aspectele de natura tehnica, acestea nu pot fi invocate de catre un functionar al Ministerului Justitiei de o maniera care sa blocheze exercitiul deplin al competentelor manageriale la nivelul sistemului judiciar.
Subminarea independentei justitiei prin interventia unui functionar de rang inferior, in ale carui competente nu intra atributia de a da dispozitii conducerii instantelor judecatoresti, nu poate fi tolerata, context in care apreciem ca se impune a se reveni asupra circularei Ministerului Justitiei, chestiunile tehnice care genereaza aceste riscuri (si care au fost constant semnalate de Consiliul Superior al Magistraturii, precum si de instantele judecatoresti) urmand a fi remediate in cadrul institutional adecvat.
Subliniem ca prin circulara nr. 2/13760/28.08.2024, Consiliul Superior al Magistraturii a punctat elemente de vulnerabilizare majora a principiului constitutional al independentei justitiei, caracterul fundamental al acestuia punand pe plan secund orice pretinse ingrijorari subsecvente, intrucat vizeaza functionarea statului de drept.
Acestui tip de argumente ar trebui sa i se raspunda de la cel mai inalt nivel de decizie, si nu prin circulare emise de functionari ai Ministerului Justitiei.
Concluzionand, va facem cunoscut ca existenta unor proceduri europene de finantare sau a unor aspecte de ordin tehnic nu pot reprezenta parghii legitime care sa stirbeasca independenta justitiei, pilon fundamental al statului de drept”.