Revoluția digitală a început la Timișoara
Procesul a avut loc vineri, 3 aprilie la ora 11.30, și chiar dacă a fost fictiv demonstrează că în viitorul apropiat această modalitate de judecată ar putea deveni normalitate.
Este vorba despre un proiect pus în practică de Digital Lawyers, care a pornit de la dispozițiile art. 42 alin. 3 din Anexa 1 a Decretului nr. 195/2020, potrivit cărora în procesele prevăzute la alin. (1), când este posibil, instanţele judecătoreşti dispun măsurile necesare pentru desfăşurarea şedinţei de judecată prin videoconferinţă (…)
Obiectul cauzei, denumirea părților reprezentate de avocați, precum și numărul de dosar sunt fictive, orice asemănare cu realitatea fiind pur întâmplătoare.
Detaliile despre proces au fost prezentate pe pagina de Facebook Digital Lawyers înființată de avocații ce au luat parte la procesul online.
Toți participanții la cercetarea judecătorească s-au conectat prin intermediul aplicației ZOOM, a cărei licență de exploatare a fost achiziționată de Baroul Timiș. Judecătorul și grefierul cauzei s-au conectat prin intermediul unei tablete cu conexiune proprie la internet, pusă la dispoziție de Baroul Timiș, fiecare avocat participant conectându-se prin intermediul propriului terminal, din locația în care se afla (identificate mai sus).
La derularea procesului și-au dat concursul Magistrat Mihaela ROIBU, judecător în cadrul Tribunalului Timiș, Secția I Civilă, Daniel Adam – grefier în cadrul Tribunalului Timiș, Secția I Civilă și membrii fondatori ai grupului Digital Lawyers, în ordine alfabetică, respectiv Avocat Dragoș Benga din Baroul Brașov, Avocat Sergiu Capisizu, Avocat Tudor Colțan și Avocat Diana Ghinculov din Baroul București, Avocat Antonio Iordan Prodecanul Baroului Brăila, Avocat Călin Iuga din Baroul Cluj, Avocat Șerban Lovin Decanul Baroului Ilfov, Avocat Dragoș Nicu Prodecanul Baroului Dolj și Avocat Sergiu I. Stănilă Decanul Baroului Timiș.
Proiectul si-a propus mai multe obiective:
- Prioritizarea sănătății participanților la actul de justiție în această perioadă, prin implementarea și folosirea mijloacelor digitale în sistemul judiciar;
- Conștientizarea avantajelor privind folosirea tehnologiei în înfăptuirea actului de justiție pe perioada stării de urgență, respectiv folosirea unei aplicații digitale (ex. ZOOM) pentru o sedință de judecată într-un dosar civil aflat virtual pe rolul Tribunalului Timiș;
- Înlăturarea unui viciu de procedură prin amânarea cauzei pentru un alt termen de judecată fără să fie nevoie de deplasarea și prezența avocaților părților la sediul instanței de judecată, din orașe diferite, precum București, Brașov, Cluj-Napoca, Brăila, Craiova, Timișoara;
- Respectarea principiului solemnității în cadrul sedinței de judecată și comunicarea eficientă în relația „instanță de judecată – avocați/părți”;
- Respectarea principiului publicității ședinței de judecată;
Oferirea unui exemplu la nivel național, atât din perspectiva instanței de judecată, cât și din perspectiva avocaților, cu privire la existența și implementarea unei modalități alternative de judecare a cauzelor în perioada stării de urgență declanșate de epidemia Covid-19.
Cerințele tehnice necesare sunt: - câte un terminal conectat la internet (conexiune de internet stabilă), sursă de curent, cameră video frontală și microfon/difuzor, pentru fiecare participant; s-a identificat necesitatea acestor cerințe și pentru grefierul cauzei;
- o aplicație licențiată care oferă posibilitatea de realizare a unei videoconferințe.
Digital Lawyers, împreună cu ceilalți participanți la derularea acestui proces simulat, declară experimentul unul reușit.
”Desfășurarea ședinței de judecată prin videoconferință, atât în cauzele penale, cât și în cele non-penale, este posibilă atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere legislativ. Desfășurarea ședinței de judecată prin videoconferință, ca de altfel justiția telematică, poate reprezenta o alternativă la justiția clasică, fără pretenția de a o înlocui.
În mod cert, semnele de întrebare ridicate de utilizarea unor sisteme informatice în derularea actului de justiție, trebuie să primească răspuns. În mod cert, principiile dreptului material, dar mai ales procesual, nu trebuie abandonate. În mod cert, trebuiesc identificate cele mai sigure soluții, care să răspundă acestor deziderate. Însă, în același timp, trebuie să ținem cont de dreptul la sănătate, de dreptul la viață al ființei umane, al participantului la înfăptuirea actului de justiție, valori sociale supreme, chiar deasupra unor reguli și principii care la prima vedere par a fi imuabile.
Nu trebuie ignorate și celelalte avantaje pe care le poate oferi utilizarea videoconferinței în procesul judiciar: punerea în practică a dosarului electronic, accesul facil al participanților la conținutul acestuia, încărcarea automată a încheierii de ședință și a înscrisurilor transmise de participanți prin intermediul aplicației, pe lângă cheltuielile sau economiile realizate la ce înseamnă factorul uman, temporal sau spațial.
În prezent mai multe persoane au acces la internet decât la justiție, modalitatea online de desfășurare a procesului judiciar mărind accesul la justiție.
Digital Lawyers, cu acordul tuturor participanților la procesul simulat, vă pune la dispoziție înregistrarea audio-video realizată prin intermediul aplicației ZOOM. ”